|
|
3 minut czytania

Towary handlowe i materiały podstawowe – co to takiego?

Kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów przeznaczona jest do ewidencjonowania zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych. Czym są te dwie kategorie i jakie są między nimi różnice?

zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych

Kolumna 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów przeznaczona jest do ewidencjonowania zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych. Czym są te dwie kategorie i jakie są między nimi różnice? Sprawdźmy.

Towary handlowe – definicja

Definicję towarów handlowych możemy znaleźć w par. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z jego treścią, zalicza się do nich wyroby zakupione do sprzedaży w stanie nieprzerobionym. Co ważne, do towarów handlowych zalicza się także produkty uboczne, które powstają przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

W związku z powyższym, dla przedsiębiorcy zajmującego się np. sprzedażą odzieży damskiej, towarem handlowym będą ubrania zakupione z hurtowni, które później odsprzedaje w stanie niezmienionym (pojedyncze sukienki, marynarki, spódnice etc.).

Materiały podstawowe – definicja

Materiały podstawowe (surowce) zostały opisane w par. 3 pkt 1 lit. b ww. rozporządzenia. Zgodnie z tym zapisem, zalicza się do nich materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usługi stają się główną substancją wytworzonego wyrobu. W tej kategorii mieszczą się także materiały stanowiące część składową (montażową) danego wyrobu lub ściśle z nim złączone (jak np. butelki i inne opakowania), jak również opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. palety), jeśli nie są one środkami trwałymi.

Oznacza to, że jeżeli wspomniany wyżej przedsiębiorca, po zakupieniu sztuk odzieży w hurtowni, dokonuje ich przeróbek, tworząc tym samym własny wyrób gotowy, ubrania te będą stanowiły wówczas materiał podstawowy, a nie towar handlowy.

Gdy towar staje się materiałem i odwrotnie

Czy w sytuacji, gdy przedsiębiorca dokonuje przekwalifikowania towaru handlowego na materiał podstawowy (lub odwrotnie), musi odnotowywać ten fakt w KPiR? Mimo że rozporządzenie o KPiR wyróżnia te dwie kategorie, obie ujmowane są w kol. 10 księgi. W związku z powyższym przekwalifikowanie, o którym mowa, nie powoduje konieczności odnotowania tego w KPiR.

Dowiedz się, jak księgować zakup towarów handlowych i materiałów podstawowych:

Gdy jest dostawa, a nie ma faktury

oraz gdy jest faktura, ale nie doszło jeszcze do dostawy!

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003