Branża e-commerce wciąż się rozwija, podążając za zmieniającymi się oczekiwaniami klientów.
W efekcie działające w tej branży firmy nieustannie testują nowe strategie i taktyki dostarczania swoich produktów i usług na rynek, co, oceniając ich działania z perspektywy ogólnych tendencji, pozwala na wyróżnienie głównych trendów w sprzedaży online.
Nowy rok to nowe wyzwania dla przedsiębiorców, szczególnie w odniesieniu do tak dynamicznego obszaru jak świat e-commerce. Każdego dnia wzrasta liczba osób realizujących swoje zakupy przez internet, co motywuje firmy do poszukiwania wciąż nowych rozwiązań, które będą w stanie zmaksymalizować ogólny poziom satysfakcji klientów, dodatkowo zwiększając własne zyski.
Analizując potencjalne kierunki rozwoju poszczególnych obszarów sprzedaży online w bieżącym roku, możliwe staje się wyróżnienie następujących trendów w e-commerce 2024, które już dzisiaj rozpoczynają kreowanie nowych standardów internetowej sprzedaży.
Rozwój nowoczesnych technologii znajduje swoje zastosowanie również w kontekście e-commerce, gdzie zarówno ML, jak i AI coraz częściej są wykorzystywane do analizy zachowań klientów oraz personalizacji rekomendacji. Wprowadzenie rozwiązań AI do branży e-commerce pozwala więc w większym stopniu zrozumieć główne potrzeby i pragnienia konsumentów, dzięki czemu firmy są w stanie tak zaprojektować własne produkty, by jak najlepiej spełnić poszczególne oczekiwania.
Jednak powodzenie wspierania obsługi klienta sztuczną inteligencją w dużej mierze zależy od samego zrozumienia, co mówi i pisze klient. Dlatego też współcześnie istotną rolę odgrywa komponent przetwarzania języka naturalnego – NLP.
Zautomatyzowanie procesu interakcji z klientem umożliwia dodatkowo sprawne wdrożenie semantycznego wyszukiwania. Technologia ta odciąża użytkownika strony internetowej, który nie musi już się zastanawiać, jaką dokładnie frazę powinien użyć, aby znaleźć poszukiwany produkt. Zamiast tego bardziej elastyczna wyszukiwarka poradzi sobie nawet z ogólnym stwierdzeniem, właściwie oceniając kontekst wypowiedzi.
Coraz większy udział w procesie zakupowym zyskują także chatboty, które, wraz z rozwojem odpowiednich technologii, są w stanie trafniej odczytywać intencje konsumentów, a następnie udzielić im błyskawicznej odpowiedzi na konkretne pytanie.
W 2024 roku można spodziewać się również jeszcze mocniejszego zwrotu w stronę VR oraz AR. Umiejętne wykorzystanie wirtualnej lub rozszerzonej rzeczywistości stwarza komfortowe warunki do kreowania nowych doświadczeń zakupowych. Liczne firmy decydują się na wprowadzenie tego rodzaju technologii, pozwalając na wirtualne przymierzenie poszczególnych produktów przy użyciu własnych narzędzi mobilnych, ułatwiając kupującym często skomplikowany proces decyzyjny.
Więcej o AI w biznesie możesz dowiedzieć się z naszego cyklu.
Obok często nieprzemyślanej i nadmiernej konsumpcji, w 2024 roku można mówić również o przebijających się tendencjach zmniejszania negatywnego wpływu działalności handlowej na środowisko. Stąd też rosnąca potrzeba pośród konsumentów wyboru ofert firm wyróżniających się proekologicznymi praktykami zarówno na etapie produkcji, jak i samej dostawy gotowych już produktów.
Popularyzacja trendu bardziej świadomych i zrównoważonych działań w e-commerce wiąże się z rozwojem zielonej logistyki w tej branży. Na przykład obecnie powstaje coraz więcej punktów umożliwiających nadanie lub odebranie paczki, co, oprócz zwiększenia komfortu klientów, jednocześnie pozwala na ograniczenie realizowania indywidualnych dostaw, zmniejszając emisję CO2 w transporcie.
Promowanie zielonych rozwiązań widać też na poziomie projektowania i tworzenia samych opakowań. Marki, takie jak H&M czy Zalando, dążą do wykorzystywania w swoich produktach i opakowaniach materiałów z recyklingu. Wzrasta też popularność pudełek zwrotnych. Na przykład wiele marek działających w branży e-commerce w krajach skandynawskich używa opakowań wielokrotnego użytku, co realnie obniża poziom generowanych odpadów.
Przeczytaj więcej o zrównoważonych działaniach w tym artykule.
Trend ten rozwija się obecnie na wielu rynkach na całym świecie, również w Europie. Subskrypcyjne zakupy zapewniają klientom dostęp do regularnych dostaw produktów na zasadzie abonamentu. Inspiracją dla promowania takich działań stał się sukces opracowanych w Stanach Zjednoczonych usług “Amazon Subscribe & Save” czy “Dollar Shave Club”.
Współcześni konsumenci cenią sobie wygodę i łatwy dostęp do produktów, a to oferuje właśnie model subskrypcyjnych zakupów. W efekcie coraz więcej firm działających w rozmaitych branżach decyduje się na opracowanie systemu dopasowanych abonamentów na różnego rodzaju produkty, usprawniając tym samym cały proces ich dostawy, co z kolei łączy się z kolejnym trendem w e-commerce – dążeniu do zapewnienia błyskawicznego dostarczania zakupionych produktów.
Chociaż w 2024 roku firmy zdecydowanie będą rozwijać automatyzację procesów w e-commerce, równie istotne okazuje się zbudowanie komfortowej atmosfery osobistego kontaktu z marką. Koniecznością staje się więc stworzenie systemu, który będzie w stanie dopasować poszczególne rozwiązania do konkretnych klientów.
Z pomocą przedsiębiorcom przychodzi hiperpersonalizacja, czyli rozmaite technologie wykorzystywane w e-commerce, które, kolekcjonując dane użytkowników, umożliwiają opracowanie optymalnych działań w określonych warunkach. Liczne platformy e-commerce decydują się na wprowadzenie algorytmów uczenia maszynowego. Połączona z tym analiza zachowań pojedynczych konsumentów ułatwia firmom sprzedażowo-marketingową aktywność, odpowiednio dostosowując cały system rekomendacji.
Więcej o personalizacji w kontekście e-commerce możesz dowiedzieć się z tego artykułu.
Analizując współczesne trendy w e-commerce, warto skupić się również na samym zagadnieniu showroomingu. Showrooming należy utożsamiać z sytuacją, gdy klient traktuje stacjonarny sklep wyłącznie jako miejsce, w którym może on obejrzeć i ocenić konkretny produkt. Ostatecznego zakupu dokonuje jednak już przez internet.
Cały proces opiera się więc na wstępnej weryfikacji oferty w realnym świecie, skupiając się na wyglądzie, wygodzie czy działaniu przedmiotów, następnie realizując zakup często w niższej cenie online. W rezultacie coraz częściej sklepy stacjonarne są traktowane bardziej jako salony wystawowe niż aktywne punkty sprzedaży, co wskazuje na współcześnie zwiększającą się rolę sklepów internetowych.
Showrooming niewątpliwe stwarza nowe szanse na rozwój obszaru e-commerce. Zgodnie z założeniami dotyczącymi efektu showroomingu, efektywne prowadzenie kanałów offline automatycznie zwiększa atrakcyjność kanałów online. Przedsiębiorcy powinni być więc świadomi, że zarówno rzeczywisty, jak i wirtualny świat wzajemnie na siebie oddziałują, co wymaga przyjęcia jeszcze szerszej perspektywy w kontekście planowania samej sprzedaży online.
Webrooming stanowi przeciwieństwo showroomingu. Opiera się on na praktyce wstępnego badania przez klientów produktów online, by ostatecznie dokonać ich stacjonarnego zakupu. Pośród głównych motywów skłaniających do webroomingu najczęściej wymienia się znaczną wygodę przeprowadzenia researchu online przy jednoczesnym zachowaniu możliwości natychmiastowego nabycia upragnionego produktu fizycznie, bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów wysyłki.
Takie działania stają się realnym zagrożeniem dla całej branży e-commerce. Jak internetowi sprzedawcy mogą więc zminimalizować związane z tym ryzyko?
Pierwszym krokiem, rozpatrując cenę w kategoriach jednego z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe, jest zadbanie o oferowanie konkurencyjnych cen oraz różnego rodzaju promocji, jak na przykład darmowa dostawa czy zwroty.
Równolegle warto zadbać o profesjonalną obsługę klienta online, dzięki czemu nie będzie on w stanie odczuć różnicy pomiędzy wsparciem oferowanym przez pracowników w stacjonarnych sklepach, a tym bazującym na wirtualnych technologiach. Umiejętne wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań w obszarze e-commerce, jak na przykład wirtualne przymierzalnie, jest w stanie wypełnić lukę pomiędzy doświadczeniami online i offline.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!