Zastanawiasz się, czy ubezpieczenie mieszkania może być kosztem firmy? Przeczytaj artykuł na ten temat.
Wykorzystanie mieszkania w prowadzeniu firmy. Materiał video
Prowadzenie firmy w mieszkaniu ma swoje plusy i minusy. Jeżeli jednak plusy przeważają szalę i zdecydujemy się na ten krok, to w takim przypadku warto znać zasady rozliczania kosztów w mieszkaniu. W serii artykułów poświęconych tej tematyce szeroko opisywaliśmy różne zagadnienia, dzisiaj odpowiemy na pytanie dotyczące ujmowania ubezpieczenia mieszkania do kosztów firmy.
Na zadane pytanie można odpowiedzieć tylko w jeden sposób – to zależy. Mianowicie jeżeli profil naszej działalności nie wymaga inwestowania w środki trwałe, obrotowe i wyposażenie, to z punktu ochrony ubezpieczeniowej tak naprawdę nic się dla nas nie zmienia, możemy pozostać z ubezpieczeniem prywatnym.
Sytuacja zmienia się diametralnie, jeżeli chcemy objąć ochroną ubezpieczeniową również majątek firmowy. Wówczas należy sprawdzić i uzgodnić z firmą ubezpieczeniową, jaka opcja jest dla nas lepsza.
Jeżeli podejmiemy decyzję o zmianie polisy ubezpieczeniowej w związku z rozpoczęciem działalności w mieszkaniu, to mogą powstać dwie sytuacje:
W zależności od podjętej decyzji różnie będą rozliczane koszty związane z tą polisą ubezpieczeniową.
W pierwszym przypadku do kosztów powinny być zaliczone wydatki, które obejmują opcje dodatkowe związane z firmą.
W drugim przypadku polisa ubezpieczeniowa będzie obejmowała majątek firmy, a więc przedsiębiorca ujmie ją w całości w kosztach.
Jakie dokumenty mogą stanowić podstawę księgowania w PKPiR zostało wymienione w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej książki przychodów. Polisa na pewno nie stanowi faktury ani rachunku, ale spełnia wymagania, jako inny dowód księgowy (§ 11 ust. 3 pkt 3), ponieważ posiada:
Nie ma więc przeciwwskazań, aby na podstawie dokumentu, jakim jest polisa ubezpieczeniowa dokonać wpisu kosztu do PKPiR do kol. 13 “pozostałe wydatki”. Zaksięgowana kwota będzie obejmowała całą wartość polisy lub tylko część, w zależności od wariantu, tak jak zostało to opisane powyżej.
Jeżeli płatność za polisę ubezpieczeniową będzie dokonywana w ratach, to i tak polisa staje się kosztem podatkowym w dacie jej wystawienia, bez względu na płatności ratalne.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!