Posiadasz terminal płatniczy? Przeczytaj co Ministerstwo Finansów wyjaśnienia w sprawie skorzystania z ulgi.
Coraz częściej słyszymy o płatnościach bezgotówkowych. Obniżane są limity takich płatności i dodatkowo wprowadzane są zachęty w postaci ulg przy zakupie terminala. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do wyjaśnienia Ministra Finansów odnośnie ulgi na terminal.
Sprawdź nasz materiał na Youtube:
Z ulgi na nabycie i obsługę terminala płatniczego mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozliczają koszty uzyskania przychodów jak i ci, którzy wybrali ryczałt. Będą to więc firmy, które są opodatkowane:
Osoby fizyczne, które prowadzą podatkową książkę przychodów i rozchodów (PKPiR) mogą zaliczać do kosztów podatkowych te wydatki, które mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast osoby, które opłacają ryczałt nie rozliczają kosztów uzyskania przychodów, ale mogą pomniejszyć przychód do opodatkowania o kwotę wydatku poniesioną w ramach ulgi przy spełnieniu warunku związku z prowadzoną działalnością. Niewątpliwie zakup terminala płatniczego, czy koszty związane z jego obsługą, należą do takich wydatków. Z ulgi mogą skorzystać wszyscy przedsiębiorcy, którzy umożliwiają płatność z wykorzystaniem terminala płatniczego.
2.500 zł w roku podatkowym
W przypadku przedsiębiorców zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących |
1.000 zł w roku podatkowym
W przypadku pozostałych przedsiębiorców |
Rozliczenia ulgi na zakup terminala płatniczego dokonuje się w składanym zeznaniu rocznym, odpowiednio PIT-36 (PIT-36S), PIT-36L (PIT-36LS) lub PIT-28 (PIT-28S).
Wątpliwości przedsiębiorców budziło sformułowanie: “Przedsiębiorca może odliczyć wydatki na nabycie terminala płatniczego oraz wydatki związane z obsługą transakcji płatniczych przy użyciu terminala płatniczego poniesione w roku podatkowym, w którym rozpoczął przyjmowanie płatności przy użyciu terminala płatniczego, i w roku następującym po tym roku”. Mianowicie chodzi o to, czy wydatki muszą być ponoszone w dwóch latach podatkowych, żeby móc skorzystać z ulgi, czy wystarczy tylko, żeby przedsiębiorca poniósł taki wydatek w jednym roku podatkowym. Z takim pytaniem do MF zwrócił się Dziennik Gazeta Prawna. Jak można przeczytać na jej łamach z udzielonej odpowiedzi wynika, że z ulgi można skorzystać także wtedy, kiedy przedsiębiorca poniesie wydatek na zakup terminala tylko w jednym roku podatkowym.
Przedsiębiorca, czynny podatnik VAT, poniósł w 2022 roku wydatki na obsługę terminala płatniczego w kwocie 4.000 zł netto i spełnia warunki do skorzystania z ulgi na terminal. Zgodnie z obowiązującymi zasadami w tym przypadku przedsiębiorca ma prawo do skorzystania z ulgi w kwocie 1.000 zł. Oznacza to, że za 2022 rok w kosztach znajdzie się kwota 4.000 zł i w składanym zeznaniu rocznym będzie jeszcze pomniejszyć podstawę opodatkowania o kwotę ulgi 1.000 zł. Takie rozliczenie pozostaje bez wpływu na to, czy w 2023 roku przedsiębiorca będzie korzystał, czy też nie z ulgi na terminal.
W zeznaniach złożonych za 2022 rok po raz pierwszy mogły zostać uwzględnione rozliczenia ulgi na terminal nic więc dziwnego, że rodzą się wątpliwości co do prawidłowości jej stosowania. Nowe przepisy bardzo często budzą uzasadnione obawy, czy w sposób właściwy je zinterpretujemy. W przypadku ulgi na terminal wątpliwości przedsiębiorców budzi sformułowanie dotyczące rozliczania ulgi “w roku podatkowym i w roku następującym po tym roku” Z tego co dzisiaj zostało napisane wynika, że z ulgi można skorzystać w jednym roku podatkowym, nie ma obowiązku ponoszenia kosztów w dwóch latach podatkowych, żeby można było skorzystać z ulgi. Być może w niedługim czasie pojawią się jakieś oficjalne wyjaśnienia MF na temat rozliczania ulgi na terminal. Oczywiście, jeżeli taka opinia się pojawi, to poinformujemy o tym na łamach naszych publikacji.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!