Blog ifirma.pl

Ulga prowzrostowa – projekt objaśnień podatkowych

|
|
8 minut czytania
Chciałbyś skorzystać z ulgi prowzrostowej? Zobacz co znalazło się w projekcie objaśnień na temat tej ulgi.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Polski Ład wprowadził kilka nowych ulg dedykowanych tylko dla przedsiębiorców. Podkreśla się, że Polska ma wiele do nadrobienia, jeśli chodzi o wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a to sprawia, że jesteśmy coraz mniej atrakcyjni na arenie międzynarodowej. W celu poprawy sytuacji wprowadzane są różne systemy zachęt dla przedsiębiorców, a jednym z nich są ulgi. W dzisiejszej publikacji opiszemy, jakie informacje znalazły się w projekcie objaśnień podatkowych na temat ulgi prowzrostowej.

Kilka słów o uldze prowzrostowej

Ulga prowzrostowa określana jest również mianem ulgi na ekspansję. Z założeń do tej ulgi wynika, że wprowadzenie możliwości odliczenia pewnych kosztów ma przyczynić się do poszerzania rynków zbytu. Jakie to mogą być koszty, mowa jest w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ulga jest rozliczana w składanym zeznaniu rocznym.

W ramach ulgi na ekspansję przedsiębiorca może odliczyć koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości uzyskanego dochodu, nie więcej jednak niż 1.000.000 zł w roku podatkowym
Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez przedsiębiorcę
W ramach ulgi można rozliczyć następujące koszty:
  • uczestnictwa w targach poniesione na: organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie i wyżywienie. Dotyczy kosztów ponoszonych dla pracowników i przedsiębiorcy,
  • działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów,
  • dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów,
  • przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych, przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Katalog wymienionych kosztów jest katalogiem zamkniętym

Ulga prowzrostowa – projekt objaśnień podatkowych

Projekt objaśnień podatkowych został przygotowany w celu doprecyzowania pojęć, które odnoszą się do ulgi prowzrostowej. Objaśnienia podatkowe mają przede wszystkim na celu zwiększyć bezpieczeństwo dokonywanych rozliczeń podatkowych. W tym miejscu należy przypomnieć, że objaśnienia podatkowe są wiążące zarówno dla organu podatkowego, jak i dla przedsiębiorcy, więc jeśli projekt wejdzie w życie, to będzie miał właśnie taką moc.

Poniżej opiszemy niektóre zagadnienia poruszone w projekcie objaśnień, takie jak:

  1. Definicja produktu.
  2. Koszty uzyskania przychodów rozliczane w ramach ulgi.
  3. Zakres podmiotowy ulgi na ekspansję.
  4. Warunki uprawniające do skorzystania z ulgi.

Ulga na ekspansję – definicja produktu

W ustawie mówi się, że pod pojęciem produktu rozumie się rzeczy wytworzone przez przedsiębiorcę. Będą to więc przedmioty materialne, nie można za takie uznać usług, które będą świadczone w związku z ulgą. W projekcie opisano przykład, z którego wynika, że koszty poniesione na reklamę sprzedanych nośników pamięci można odliczyć w ramach ulgi. Jednak kampania reklamowa obejmująca sprzedaż tworzonego oprogramowania (wartość niematerialna) nie może być zaliczona do kosztów kwalifikowanych.

Produkt dotychczas nieoferowany

W ustawie PIT pojawia się pojęcie “produktu dotychczas nieoferowanego”. Należy uznać, że dotyczy to asortymentu, który wcześniej nie był oferowany przez firmę, musi to być nowy produkt w ujęciu rodzajowym. Nie można więc uznać, że wprowadzenie nowych technologii do procesu produkcji spełnia przesłanki do skorzystania z ulgi, ponieważ będzie to jedynie innowacja w obszarze dotychczas wytwarzanego produktu.

W przypadku branży zajmującej się produkcją sprzętu elektronicznego wprowadzenie nowego modelu urządzenia nie uprawnia do skorzystania z ulgi.

Przykład

Wprowadzenie nowego modelu laptopa w firmie, która do tej pory produkowała laptopy

Wprowadzenie nowego asortymentu będzie uprawniało do skorzystania z ulgi.

Przykład

Firma, która do tej pory produkuje laptopy, zaczyna produkcję konsol do gry.

Przykład

Firma, która do tej pory produkowała tylko sery wprowadza nowy asortyment w postaci jogurtu

Samodzielne wytwarzanie produktów dotychczas tylko odsprzedawanych

Jeśli przedsiębiorca wcześniej pełnił funkcję jedynie podmiotu zajmującego się dystrybucją (odsprzedażą) towarów produkowanych przez inną firmę, zdecyduje się na samodzielną ich produkcję, to w takim przypadku będzie mógł skorzystać z ulgi. Dla niego będzie to stanowiło wprowadzenie na rynek produktu dotychczas nieoferowanego, tym samym ma prawo do skorzystania z ulgi prowzrostowej.

Ulga na ekspansję – koszty uzyskania przychodów

W ustawie o PIT zostały wymienione koszty, które mogą być rozliczone w ramach ulgi na ekspansję, są to tzw. koszty kwalifikowane. W projekcie objaśnień podjęto próbę ich zdefiniowania.

Koszty uczestnictwa w targach

W ramach kosztów uczestnictwa w targach wymienione zostały:

  • organizacja miejsca wystawowego,
  • zakup biletów lotniczych, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i przedsiębiorcy.

Przepisy należy czytać literalnie, a to oznacza, że w ramach ulgi nie można uwzględnić kosztów, które zostaną poniesione na inny środek transportu, poza lotniczym. Przedsiębiorca nie rozliczy m.in. zakupu: biletów kolejowych, koszty przejazdu pojazdem samochodowym, czy innych opłat.

Uwaga!

Pod pojęciem pracownika, kryje się osoba zatrudniona na umowę o pracę. Nie dotyczy osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne

Koszty wynagrodzeń pracowników nie są kosztami kwalifikowanymi

Zakres podmiotowy ulgi na ekspansję

Z ulgi prowzrostowej mogą skorzystać wszyscy przedsiębiorcy, o ile wybrana forma opodatkowania dochodów pozwala im na odliczenie kosztów uzyskania przychodów. W przypadku przedsiębiorców wpisanych do CEIDG będą to takie podmioty, które prowadzą PKPiR. Z ulgi nie skorzystają przedsiębiorcy, który wybrali opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Z założenia ulga została przygotowana z myślą o sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Zobaczmy, jaka interpretacja zakresu podmiotowego ulgi pojawia się w projekcie objaśnień.

Przedsiębiorcy zajmujący się odsprzedażą gotowych produktów pod własną marką Mianem produktu wytworzonego przez przedsiębiorcę można określić jedynie taką rzecz, której produkcja odbyła się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nie znajdzie się tutaj odsprzedaż pod własną marką uprzednio zakupionych artykułów handlowych
Przedsiębiorcy wytwarzający produkty na zlecenie innego podmiotu Jeśli produkcja dotyczy towarów, jest realizowana na zlecenie innego podmiotu, to nie ma podstaw do skorzystania z ulgi
Przedsiębiorcy korzystający z usług podwykonawców lub proces produkcji opiera się na scaleniu w jeden produkt dostarczonych części składowych Jeśli produkt zostanie wyprodukowany wyłącznie przy użyciu zakupionych podzespołów lub przy dominującym udziale podwykonawców, to przedsiębiorca nie skorzysta z ulgi. Jednocześnie skorzystanie z usług podwykonawców nie pozbawia prawa do ulgi, o ile w dalszym ciągu przeważająca część produkcji odbywa w ramach firmy przedsiębiorcy. Taka ocena powinna być każdorazowo przeprowadzona na tle okoliczności konkretnego procesu produkcyjnego z uwzględnieniem jego indywidualnych cech

Warunki uprawniające do skorzystania z ulgi

W ustawie PIT wskazano warunki, jakie muszą zostać spełnione, żeby przedsiębiorca skorzystał z ulgi na ekspansję. Czytamy tam m.in.:

Prawo do ulgi prowzrostowej przysługuje wtedy, jeśli w ciągu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych licząc od roku podatkowego poniesienia kosztów w ramach ulgi przedsiębiorca:

  • zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
  • osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
  • osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju

Sposób liczenia wzrostu przychodów

Jak można przeczytać w projekcie objaśnień, interpretacja przepisów przemawia za uznaniem warunku wzrostu przychodów ze sprzedaży za spełniony, w przypadku osiągnięcia przez przedsiębiorcę w którymkolwiek z dwóch lat podatkowych większej kwoty przychodów względem tej ustalonej na koniec roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia kosztów kwalifikowanych. Wystarczy więc, że przedsiębiorca zwiększy swoje przychody w pierwszym lub drugim z dwóch lat podatkowych.

Przychody nieuwzględniane do wzrostu przychodów

  1. Przychody z działalności usługowej.
  2. W przychodach branych pod uwagę do obliczania wzrostu przychodów brane są pod uwagę przychody ze sprzedaży do podmiotów niepowiązanych. Do rozliczenia przyjmuje się przychody uzyskane ze sprzedaży towarów, a to oznacza, że sprzedaż usług nie będzie brana pod uwagę.

    Przykład

    Przedsiębiorca rozpoczął produkcję regałów, które są sprzedawane jako towar, ale można sobie zamówić usługę do montażu takich regałów. W tym przypadku jedynie przychód ze sprzedaży regałów będzie uwzględniany do liczenia wzrostu przychodów.

  3. Przychody z odsprzedaży gotowych produktów.
  4. Na potrzeby badania warunku wzrostu przychodów pomija się przychody pochodzące ze sprzedaży rzeczy niepochodzących z własnej produkcji przedsiębiorcy. Brane są pod uwagę przychody ze sprzedaży produktów zarówno do starych, jak i nowych kontrahentów.

  5. Przychody uzyskane ze sprzedaży produktów, których nie dotyczyły koszty uzyskania przychodu odliczane w ramach ulgi na ekspansję.
  6. Przychody brane pod uwagę do wzrostu przychodów w celu ustalenia prawa do ulgi dotyczą wyłącznie tych produktów, co do których ponoszone były koszty kwalifikowane.

  7. Przychody uzyskane z podmiotami powiązanymi.
  8. Przychody brane pod uwagę do ustalenia wzrostu przychodów dotyczą jedynie transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi, to założenie wynika wprost z ustawy o PIT.

Podsumowanie

Projekt objaśnień w sprawie ulgi prowzrostowej pokazuje na kilku przykładach, w jaki sposób należy rozumieć pewne pojęcia, które zostały opisane w przepisach. Wyjaśnienia są na dużym poziomie ogólności i na pewno wiele kwestii problematycznych związanych z rozliczaniem ulgi w dalszym ciągu pozostaje poza ich zasięgiem. Jest to jednak dodatkowa pomoc dla przedsiębiorców, którzy decydują się na skorzystanie z ulgi na ekspansję. Katalog kosztów podatkowych, które mogą być rozliczane w ramach ulgi, jest katalogiem zamkniętym, o czym powinni pamiętać przedsiębiorcy. Skoro przy rozliczaniu ulgi mówi się o kosztach uzyskania przychodów, to oznacza, że skorzystają z niej jedynie przedsiębiorcy, którzy wybrali skalę podatkową i podatek liniowy. Ulga na ekspansję jest rozliczana po zakończeniu roku w zeznaniu rocznym PIT-36/PIT-36S i PIT-36L/PIT-36LS.

Stan prawny na dzień: 02.09.2024 r.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Zleć księgowość
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie