Osłabienie płynności finansowej firmy w okresie pandemii COVID-19 nie należy do rzadkości. Dużo zależy od profilu prowadzonej działalności, jak również od tego czy jest to firma stacjonarna, czy internetowa. W tym trudnym okresie bez wątpienia lepszą opcją stała się komunikacja na odległość, a więc w internecie. Bez względu na to, jaka to jest działalność może dojść do sytuacji, w której pojawią się problemy finansowe, w tym również z regulowaniem zobowiązań podatkowych. W takich sytuacjach można wystąpić z wnioskiem o rozłożenie na raty bądź odroczenie podatku.
Jak wygląda taka procedura?
Przepisy regulujące ułatwienia w spłacie zobowiązań podatkowych zostały opisane w ustawie Ordynacja podatkowa. W normalnych warunkach gospodarczych decyzje ulgowe są wydawane w sytuacji, gdy w grę wchodzi ważny interes podatnika i interes publiczny. Oczywiście są to pojęcia niezdefiniowane w ustawie, ale praktyka sądowa wypracowała pewne określenia,
- ważny interes podatnika to sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych. Będzie to np. utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku,
- interes publiczny to sytuacja, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspakajać swoich potrzeb materialnych.
Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań może złożyć każdy podatnik i płatnik do naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla przedsiębiorcy. Po rozpatrzeniu wniosku wydawana jest decyzja, w której zawarta jest informacja o harmonogramie spłat zadłużenia.
Co się zmieniło w związku z pandemią COVID-19?
W Ustawie z dnia 7 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 wprowadzone zostały regulacje w zakresie udzielania ulg w związku z pandemią. Ograniczono możliwość stosowania ulg jedynie do tych zobowiązań, które powstały po dniu 31 grudnia 2019 r., natomiast dodany ust. 3 ma na celu wprowadzenie warunków umożliwiających wskazanie przedsiębiorców, u których nastąpił znaczny spadek obrotów gospodarczych. Wsparcie może być udzielone przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą, u którego nastąpił spadek obrotów gospodarczych z powodu COVID-19 o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu przypadającym po dniu 31 stycznia 2020 r. w porównaniu do miesiąca poprzedniego lub analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów pomoc musi być udzielona przed 30 czerwca 2021 r., a termin odroczenia lub spłaty ostatniej raty nie może być późniejszy niż 31 grudnia 2022 r. W kontekście wprowadzanej zmiany potrzebna jeszcze była zgoda Komisji Europejskiej, która zaakceptowała polski program dotyczący ulg w spłacie zobowiązań podatkowych o czym można przeczytać na stronie.
W pozostałych przypadkach ulgi – odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie są udzielane na warunkach dotychczasowych. Zarówno w zakresie ulg z powodu pandemii jak również pozostałych ulg w okresie pandemii wprowadzono zaniechanie poboru opłaty prolongacyjnej. Opłata prolongacyjna wynosi 4% w skali roku i naliczana jest od dnia złożenia wniosku o raty/odroczenie do upływu terminu płatności wynikającego z decyzji ulgowej.
Podsumowanie
Wprowadzona zmiana przepisów do ustawy o COVID-19 w zakresie udzielania ulg podatkowych z powodu pandemii dotyczy jedynie tych przedsiębiorców, którzy odnotowali spadek obrotów o 25% porównując miesiąc do miesiąca w 2020 roku lub analogiczny miesiąc 2020 r. do 2019 r.
W pozostałym zakresie ulgi udzielane są z powodu ważnego interesu podatnika i interesu publicznego.
Udzielanie ulg w zapłacie zobowiązań podatkowych podlega zwolnieniu z opłaty prolongacyjnej w całym okresie pandemii.