|
|
3 minut czytania

Ulgi w zapłacie podatku pod warunkiem spadku obrotów

Twoja firma odczuwa negatywne konsekwencje z powodu COVID-19? Sprawdź kiedy możesz starać się o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych - omówione zagadnienia


Osłabienie płynności finansowej firmy w okresie pandemii COVID-19 nie należy do rzadkości. Dużo zależy od profilu prowadzonej działalności, jak również od tego czy jest to firma stacjonarna, czy internetowa. W tym trudnym okresie bez wątpienia lepszą opcją stała się komunikacja na odległość, a więc w internecie. Bez względu na to, jaka to jest działalność może dojść do sytuacji, w której pojawią się problemy finansowe, w tym również z regulowaniem zobowiązań podatkowych. W takich sytuacjach można wystąpić z wnioskiem o rozłożenie na raty bądź odroczenie podatku.

Jak wygląda taka procedura?

Przepisy regulujące ułatwienia w spłacie zobowiązań podatkowych zostały opisane w ustawie Ordynacja podatkowa. W normalnych warunkach gospodarczych decyzje ulgowe są wydawane w sytuacji, gdy w grę wchodzi ważny interes podatnika i interes publiczny. Oczywiście są to pojęcia niezdefiniowane w ustawie, ale praktyka sądowa wypracowała pewne określenia,

  • ważny interes podatnika to sytuacja, gdy z powodu nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych. Będzie to np. utrata możliwości zarobkowania, utrata losowa majątku,
  • interes publiczny to sytuacja, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspakajać swoich potrzeb materialnych.

Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań może złożyć każdy podatnik i płatnik do naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla przedsiębiorcy. Po rozpatrzeniu wniosku wydawana jest decyzja, w której zawarta jest informacja o harmonogramie spłat zadłużenia.

Co się zmieniło w związku z pandemią COVID-19?

W Ustawie z dnia 7 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 wprowadzone zostały regulacje w zakresie udzielania ulg w związku z pandemią. Ograniczono możliwość stosowania ulg jedynie do tych zobowiązań, które powstały po dniu 31 grudnia 2019 r., natomiast dodany ust. 3 ma na celu wprowadzenie warunków umożliwiających wskazanie przedsiębiorców, u których nastąpił znaczny spadek obrotów gospodarczych. Wsparcie może być udzielone przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą, u którego nastąpił spadek obrotów gospodarczych z powodu COVID-19 o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu przypadającym po dniu 31 stycznia 2020 r. w porównaniu do miesiąca poprzedniego lub analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów pomoc musi być udzielona przed 30 czerwca 2021 r., a termin odroczenia lub spłaty ostatniej raty nie może być późniejszy niż 31 grudnia 2022 r. W kontekście wprowadzanej zmiany potrzebna jeszcze była zgoda Komisji Europejskiej, która zaakceptowała polski program dotyczący ulg w spłacie zobowiązań podatkowych o czym można przeczytać na stronie.

W pozostałych przypadkach ulgi – odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie są udzielane na warunkach dotychczasowych. Zarówno w zakresie ulg z powodu pandemii jak również pozostałych ulg w okresie pandemii wprowadzono zaniechanie poboru opłaty prolongacyjnej. Opłata prolongacyjna wynosi 4% w skali roku i naliczana jest od dnia złożenia wniosku o raty/odroczenie do upływu terminu płatności wynikającego z decyzji ulgowej.

Podsumowanie

Wprowadzona zmiana przepisów do ustawy o COVID-19 w zakresie udzielania ulg podatkowych z powodu pandemii dotyczy jedynie tych przedsiębiorców, którzy odnotowali spadek obrotów o 25% porównując miesiąc do miesiąca w 2020 roku lub analogiczny miesiąc 2020 r. do 2019 r.

W pozostałym zakresie ulgi udzielane są z powodu ważnego interesu podatnika i interesu publicznego.
Udzielanie ulg w zapłacie zobowiązań podatkowych podlega zwolnieniu z opłaty prolongacyjnej w całym okresie pandemii.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie