Zastanawiasz się kiedy można umorzyć należności powstałe z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych?
W niniejszym artykule opiszemy tę kwestię.
Zgodnie z przepisem art. 24 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Składki oraz odsetki za zwłokę, koszty egzekucyjne, koszty upomnienia i dodatkowa opłata, zwane dalej “należnościami z tytułu składek”, nieopłacone w terminie podlegają potrąceniu ze świadczeń z ubezpieczeń społecznych wypłacanych przez Zakład lub ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji lub egzekucji sądowej.
Jednakże ustawodawca w przepisie art. 28 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazał, że ZUS może umorzyć ww. należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne. Tym samym umorzone mogą zostać następujące składki, tj.:
Umorzenie składek powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę, kosztów upomnienia i dodatkowej opłaty.
Umorzenie należności w całości lub części, czyli w przypadku ich całkowitej nieściągalności, może nastąpić w następujących przypadkach, o których mowa w przepisie art. 28 ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. w sytuacji gdy:
Powyższy katalog okoliczności dających podstawę do umorzenia należności z tytułu składek w całości ma charakter zamknięty. Oznacza to, że wystąpienie chociażby jednej z tych sytuacji ZUS daje możliwość i podstawę do podjęcia decyzji przez ZUS o umorzeniu należności z tytułu składek.
Należy jednak zapamiętać, że ZUS może, ale nie musi tych składek umorzyć, albowiem decyzje ZUS jako organu mają charakter uznaniowy. Teza ta znajduje potwierdzenie, przykładowo:
Umorzenie należności z tytułu składek w innych sytuacjach niż całkowita ich nieściągalność możliwe jest w sytuacji, którą reguluje ust. 3a – należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczonych będących równocześnie płatnikami składek na te ubezpieczenia mogą być w uzasadnionych przypadkach umarzane pomimo braku ich całkowitej nieściągalności [por. art. 28 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych].
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki społecznej z dnia 31 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne określa szczegółowe zasady umarzania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczonych będących równocześnie płatnikami tych składek. Zgodnie zatem z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia Zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w stanie opłacić tych należności, ponieważ pociągnęłoby to zbyt ciężkie skutki dla zobowiązanego i jego rodziny, w szczególności w przypadku:
Przy czym za rodzinę uważa się wspólnie zamieszkujące i gospodarujące z zobowiązanym osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające z zobowiązanym w faktycznym związku;
Płatnik zobowiązany jest do udokumentowania okoliczności przemawiających za zaistnieniem danej sytuacji. Tym samym ciężar dowodu spoczywa na płatniku. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 marca 2013 r., sygn. akt II GSK 2410/11 wskazał, że Ustalenia, czy uregulowanie zaległych należności z tytułu składek może pociągnąć dla skarżącego i jego rodziny zbyt ciężkie skutki, czynione są w oparciu o materiał dowodowy oferowany przez wnioskodawcę. Skoro przepis stanowi wprost, że to zobowiązany ma wykazać spełnienie przesłanek do umorzenia, to znaczy że w tym zakresie ciężar dowodu spoczywa na wnioskodawcy.
Postępowanie o udzielenie ulgi w postaci umorzenia zaległych należności składkowych wszczyna się na wniosek zobowiązanego (nigdy z urzędu), który w takim wniosku powinien wykazać określone w tym przepisie warunki udzielenia umorzenia.
Tym samym wniosek o umorzenie należności z tytułu składek może złożyć:
Wniosek powinien zawierać następujące dane, tj.:
– wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które płatnik otrzymał w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (tutaj pobierzesz dokument RPD) albo oświadczenie, że płatnik nie otrzymał takiej pomocy (tutaj pobierzesz dokument RD-2);
– wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (tutaj pobierzesz dokument RFD) lub formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę, jeśli ubiega się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (tutaj pobierzesz dokument RFR);
– oświadczenie, że płatnik nie otrzymał takiej pomocy (tutaj pobierzesz dokument RPI) albo wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (tutaj pobierzesz dokument RFI);
– dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszonych o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).
Wśród dokumentów, jakie płatnik może przedłożyć, ZUS na swojej oficjalnej stronie wskazał przykładowo:
Wzór wniosku znajdziesz tutaj.
A jeśli zastanawiasz się czy można złożyć zaległość podatkową na raty, to przejdź do tego artykułu.
Na oficjalnej stronie ZUS znajduje się gotowy druk RSU (możesz pobrać go tutaj), który stanowi wniosek o umorzenie należności z tytułu składek.
Płatnicy składek, którzy borykają się z problemy związanym z uiszczaniem należności z tytułu składek, które wywołane są przez różne okoliczności mogą ubiegać się w ZUS o ich umorzenie przedkładając stosowny wniosek do zakładu. Główną zasadą jest umorzenie należności z tytułu składek w całości lub w części w przypadku ich całkowitej nieściągalności, jednakże ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych przewiduje wyjątki od tej zasady. Dobrze sporządzony i poparty wiarygodnymi argumentami oraz dokumentacją wniosek może zostać pozytywnie rozpoznany przez ZUS.
Jednakże należy pamiętać, że decyzja zakładu ma charakter uznaniowy, co oznacza, że ZUS może, ale nie musi pozytywnie rozparzyć wniosku płatnika. Niemniej warto próbować wystąpić z takim wnioskiem, w przypadku zaistnienia trudności z uiszczaniem zobowiązań. Co więcej, od każdej negatywnej decyzji można złożyć odwołanie w terminie 14 dni.
Chcesz wiedzieć jak wypełnić wniosek RSR – rozłożenie składek ZUS na raty ? Jeśli tak, to przejdź do tego artykułu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!