Przedsiębiorcy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty 200 000 PLN (bez uwzględnienia podatku), mogą korzystać z tzw. podmiotowego zwolnienia z VAT. Przywilej ten dotyczy także podatników, którzy rozpoczynają działalność w trakcie roku. Co ważne, w takim wypadku przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia uproszczonego rejestru sprzedaży. Do czego służy taka ewidencja i co powinno się w niej znaleźć?
- 1. Uproszczony rejestr sprzedaży – co to jest?
- 2. Uproszczony rejestr – co powinien zawierać?
- 3. Przykładowy wzór rejestru
- 4. Czy rejestr zawsze konieczny?
Uproszczony rejestr sprzedaży – omówione zagadnienia:
Uproszczony rejestr sprzedaży – co to jest?
Obowiązek prowadzenia uproszczonego rejestru sprzedaży przez podatników korzystających z podmiotowego zwolnienia z VAT wynika z art. 109 ust. 1 ustawy o VAT. Co ważne, przedsiębiorca powinien ujmować w nim sprzedaż za dany dzień, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu następnym. Ewidencja ta pozwala na ustalenie momentu przekroczenia ww. limitu zwolnienia i tym samym konieczności rejestracji jako czynny podatnik VAT oraz opodatkowania sprzedaży tym podatkiem.
Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowaUproszczony rejestr – co powinien zawierać?
W przepisach ustawy o VAT nie znajdziemy wskazania, co powinien zawierać uproszczony rejestr sprzedaży. Ewidencję taką warto jednak wyposażyć w następujące informacje:
- liczbę porządkową,
- datę sprzedaży,
- wartość sprzedaży,
- wartość sprzedaży narastająco.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by w uproszczonym rejestrze sprzedaży znalazły się inne informacje, jak np. dowód sprzedaży, czy informacje o rodzaju transakcji.
▲ wróć na początekPrzykładowy wzór rejestru
Uproszczony rejestr sprzedaży podatnika zwolnionego może przyjąć formę tabeli, jak w poniższym przykładzie.
Czy rejestr zawsze konieczny?
Okazuje się jednak, że nie wszyscy podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego z VAT są zobowiązani do prowadzenia uproszczonego rejestru sprzedaży. Można go bowiem zastąpić jedną z poniższych ewidencji:
- KPiR, jeżeli obroty są kontrolowane pod kątem zwolnienia z VAT,
- ewidencją przychodów prowadzoną przez ryczałtowców, jeżeli obroty kontrolowane są pod kątem zwolnienia z VAT,
- jeżeli podatnik każdą transakcję rejestruje na kasie fiskalnej.
Chcę prowadzić działalność polegającą na dropshippingu (pośrednictwie handlowym) i nie jestem pewny, czy w moim przypadku mogę prowadzić uproszczony rejestr sprzedaży – jestem tylko pośrednikiem, więc kupuje od producenta na adres mojego klienta.
Przedmioty są wysyłane z zagranicy.