|
|
6 minut czytania

Urząd Gminy

Zakładanie firmy rozpoczynamy od wypełnienia i złożenia w Urzędzie Miasta lub Gminy wniosku CEIDG-1, w którym podajemy swoje dane oraz dane przyszłej firmy.

Główny Urząd Statystyczny nadaje numer REGON

Spis treści:

Pokaż więcej ↓

Zakładanie własnej firmy rozpoczynamy od wypełnienia i złożenia w Urzędzie Gminy lub Miasta wniosku CEIDG-1, w którym podajemy swoje dane oraz dane przyszłej firmy. Co jeszcze jako przyszli przedsiębiorcy musimy załatwić? Dowiedz się więcej na temat formalności związanych z rejestracją działalności gospodarczej.

Centralna Ewidencja

Wniosek CEIDG-1 ma wiele zastosowań i służy jednocześnie jako:
  • wpis lub zmiana wpisu do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, przez który przedsiębiorca otrzymuje REGON
  • zgłoszenie wybranej formy opodatkowania podatku dochodowego,
  • zgłoszenie numeru rachunku bankowego na białą listę podatników VAT,
  • oświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników KRUS,
  • zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego oraz społecznego w ZUS przez przedsiębiorcę,
  • wniosek ze zgłoszeniem identyfikacyjnym lub aktualizacyjnym do urzędu skarbowego.

Wnioskiem CEIDG-1 zgłaszamy również zmianę w danych już istniejącej firmy lub jej zawieszenie czy też likwidację. Wszystkie zmiany dotyczące stanu faktycznego i prawnego należy zgłosić w Urzędzie Miasta lub Gminy w ciągu 7 dni od ich zaistnienia. Gdy działalność gospodarczą będziemy prowadzili w formie spółki cywilnej, zgłoszenia do ewidencji dokonuje każdy ze wspólników z osobna. W tym przypadku „przedsiębiorcą” jest każdy ze wspólników spółki cywilnej, a nie spółka jako taka. Podobnie gdy firma ma być prowadzona wspólnie przez małżonków – każdy z nich musi uzyskać wpis do ewidencji na swoje imię i nazwisko.

Jak można złożyć wniosek?

Wniosek CEIDG-1 można złożyć w 4 trybach:
  1. Online przez internet
  2. Obecnie założenia firmy można dokonać bez wychodzenia z domu. Aby firmę założyć, można skorzystać ze strony ministerialnej biznes.gov.pl i wniosek wysłać, podpisując go profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. Wniosek online można również wysłać za pomocą swojego banku przez bankowość internetową wybranych banków.

  3. W dowolnym urzędzie miasta lub gminy
  4. Wniosek CEIDG-1 można również złożyć osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Osoba fizyczna może skorzystać z druku dostępnego w urzędzie, przyjść z własnym wydrukowanym oraz wypełnionym wnioskiem lub przyjść i zatwierdzić wniosek wypełniony na stronie ministerialnej, który nie został podpisany elektronicznie.

    Wniosek o wpis do CEIDG w urzędzie może również złożyć pełnomocnik.

  5. Korespondencyjnie
  6. Wypełniony wniosek można również wysłać listem poleconym. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy poświadczonym przez notariusza.

Przed wypełnieniem druku CEIDG-1, warto zapoznać się z instrukcją wypełniania druku CEIDG-1, zamieszczoną na stronie Ministerstwa Gospodarki. Wpis do CEIDG z danymi firmy pojawi się nie później niż następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku. Działalność gospodarczą można podjąć już w dniu złożenia wniosku o wpis do CEIDG.

Klasyfikacja PKD

Polska Klasyfikacja Działalności jest spisem nazwanych czynności, które mogą być wykonywane przez przedsiębiorstwo. Każda nowo powstająca firma jest zobowiązana wybrać z istniejącej klasyfikacji te czynności, które będą wykonywane w ramach działania firmy lub są planowane w niedalekiej przyszłości. Nie może wykonywać czynności niezgłoszonych. Przedsiębiorca może wybrać więcej niż jeden rodzaj działalności. W pierwszej kolejności podajemy jej przeważające rodzaje. Dodatkowe rodzaje prowadzonej działalności są przydatne wówczas, gdy spodziewamy się, że firma może zacząć prowadzić działalność gospodarczą w danym zakresie w niedalekiej przyszłości. Nie ma limitu numerów PKD, może być ich wymieniona dowolna ilość. Gdy podanych rodzajów działalności jest więcej niż 10, należy dołączyć druk CEIDG-1 RD. Jednak składając druk elektronicznie, nie dołączamy załącznika, ponieważ wniosek przyjmuje dowolną liczbę kodów PKD. W trakcie prowadzenia działalności jest możliwość dodania kolejnego numeru PKD i nawet jeśli przy rejestrowaniu firmy numer nie został wskazany, można go dodać, składając ponownie formularz CEIDG-1 jako aktualizację. Podobnie jak w przypadku założenia działalności, zmiana w niej nie jest objęta żadną opłatą.

Dane przeznaczone do Urzędu Skarbowego

Już w momencie wypełniania wniosku CEIDG-1 należy zastanowić się nad rodzajem prowadzonej księgowości. Widnieją na nim opcje: księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, inne ewidencje lub brak prowadzenia księgowości. Przy jednoosobowych działalnościach gospodarczych przedsiębiorcy najczęściej wybierają:

  • podatkowa księga przychodów i rozchodów – daje możliwość rozliczania się za pomocą podatku dochodowego rozliczanego na zasadach ogólnych (według skali) oraz podatku liniowego. Jest to forma opłacalna dla przedsiębiorców, których działalność będzie się wiązała z ponoszeniem określonych kosztów. Są one bowiem odejmowane od przychodu, zmniejszając przez to kwotę podatku dochodowego;
  • inne ewidencje – do tego rodzaju należy ryczałt ewidencjonowany.

Pierwsza pozycja na CEIDG-1, „księgi rachunkowe”, jest wybierana przez podmioty, które są zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości. Przed złożeniem wniosku musimy podjąć decyzję, czy chcemy prowadzić księgowość samodzielnie, czy zlecić ją zewnętrznej firmie.

Biuro rachunkowe

W ramach współpracy naszym biurem rachunkowym z serwisem IFIRMA przydzielana jest dla użytkownika dedykowana księgowa, która kompleksowo zajmuje się prowadzeniem księgowości firmy. Przedsiębiorca ma również nielimitowaną możliwość konsultacji poprzez kontakt telefoniczny oraz mailowy.

W ramach podstawowego abonamentu biuro świadczy usługi polegające na:

  • ujmowaniu przekazanych przez Klienta dokumentów w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów,
  • prowadzeniu ewidencji zakupów VAT,
  • wyliczaniu zobowiązań podatkowych z tytułu PIT i VAT, na podstawie dostarczonych przez Klienta dokumentów zakupowych i prowadzonej ewidencji dokumentów sprzedażowych,
  • składaniu deklaracji podatkowych drogą elektroniczną,
  • sporządzaniu listy płac,
  • wyliczaniu zobowiązań wobec ZUS-u,
  • przekazywaniu do ZUS-u dokumentów ubezpieczeniowych.

Dodatkowo klient biura otrzymuje dostęp do narzędzi w serwisie do:

  • generowania dokumentów sprzedaży – FV lub rachunki w formacie PDF i e-faktury,
  • rejestrowania sprzedaży nieudokumentowanej,
  • prowadzenia listy kontrahentów,
  • prowadzenia listy towarów i usług,
  • monitorowania płatności,
  • obsługi umów zleceń i umów o dzieło,
  • prowadzenia ewidencji czasu pracy,
  • prowadzenia magazynu (opcja dostępna dla płatników VAT),
  • zintegrowania z serwisem swojego sklepu internetowego,
  • zintegrowania drukarki fiskalnej z serwisem,
  • skonfigurowania własnego szablonu maila wysyłanego razem z fakturą do klienta,
  • zintegorowania z zewnętrzną bramką SMS.

Księgowość internetowa

Prowadzenie księgowości samodzielnie nie jest trudne, ale wymaga pewnej wiedzy i samodyscypliny.

My proponujemy skorzystanie z serwisu księgowości internetowej ifirma.pl, gdzie każdy użytkownik prowadzący księgowość może bezpłatnie i dowolną liczbę razy korzystać z pomocy ekspertów księgowości. Są to osoby z wyższym wykształceniem ekonomicznym i odpowiednim doświadczeniem zawodowym (biura rachunkowe, urzędy skarbowe).

Za cenę 49 zł netto miesięcznie otrzymują Państwo wsparcie ekspertów małej księgowości oraz dostęp do serwisu ifirma.pl, który automatycznie prowadzi:
  • Księgę Przychodów i Rozchodów,
  • Ewidencję Przychodów Zryczałtowanych,
  • ewidencję sprzedaży i zakupów VAT,
  • rejestry środków trwałych i wyposażenia,
A ponadto:
  • po zamknięciu miesiąca można wygenerować deklaracje JPKV_7, PIT-5/ 5L/28 i ZUS DRA,
  • na koniec roku można wygenerować roczne zeznania podatkowe.

A wszystko to na podstawie wystawianych w systemie faktur i księgowanych wydatków. W zgłoszeniu CEIDG-1, korzystanie z ifirma.pl jest traktowane jako samodzielne prowadzenie księgowości.

Więcej na temat możliwości serwisu można dowiedzieć się tutaj lub kontaktując się z naszymi konsultantami (link https://www.ifirma.pl/kontakt)

Stan prawny na dzień: 21.06.2024 r.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Łuczyńska

Autorka tekstów na blogu ifirma.pl. Ekspertka w zagadnieniach dotyczących księgowości i podatków. Chętnie porusza też tematy związane ze stawianiem pierwszych kroków w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Na co dzień dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, udzielając wsparcia klientom ifirma.pl.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie