Dowiedz się, jakie główne założenia niesie ze sobą nowa Ustawa o Centralnej Informacji Emerytalnej i jakie wpływy może mieć na przyszłość systemu emerytalnego.
W dniu 5 kwietnia 2023 r. wpłynął do Sejmu rządowy projekt (druk nr 3145) ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej, który dotyczył stworzenia Centralnej Informacji Emerytalnej (CIE), która zbierać będzie kompleksową informację o świadczeniach emerytalnych, dzięki któremu każdy obywatel będzie miał pełną i łatwo dostępną wiedzę na temat swoich oszczędności emerytalnych, bez względu na ich źródło oraz nowy system zapewni w jednym miejscu dostęp do informacji o wszystkich posiadanych produktach emerytalnych: ZUS, KRUS, IKE, IKZE, PPE, PPK oraz OFE.
Więcej na temat ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej przeczytasz w niniejszym artykule.
Na oficjalnej stronie rządowej wskazano, że:
Z kolei w uzasadnieniu do przedmiotowej ustawy wyjaśniono, że “utrudniony dostęp do informacji o środkach ze składek i dobrowolnych wpłatach w praktyce uniemożliwia ocenę poziomu świadczeń, na jakie zainteresowani mogą liczyć w przyszłości. Ponadto osoby gromadzące oszczędności nie mają wiedzy i pewności, czy wskazały w razie swojej śmierci osoby uposażone do odbioru pozostałych po nich środków. To powoduje trudności w ich wypłatach. Z tych względów informacje o stanie kont emerytalnych oraz możliwość łatwego sprawdzenia swoich danych osobowych i dyspozycji w poszczególnych produktach emerytalnych, a tym samym zapoznanie CIE, gromadząc dane ze wszystkich filarów zabezpieczenia emerytalnego (publiczny, firmowy, indywidualny) spełniałaby 3 podstawowe, niezwykle istotne z punktu widzenia obywateli i systemu zadania:
Dodatkowo wskazano, że jednym z zadań CIE będzie przedstawianie użytkownikowi informacje o uczestnictwie w systemie emerytalnym opartym na trzech filarach:
Tym samym ustawodawca wskazał, że Centralna Informacja Emerytalna przyczyni się do osiągnięcia wielu korzystnych efektów, w tym:
Ustawa o Centralnej Informacji Emerytalnej została uchwalona w dniu 7 lipca 2023 r.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że:
Przepis art. 1 analizowanej ustawy określa:
Co więcej wskazać należy, że dostęp do usług elektronicznych świadczonych za pomocą systemu CIE wymaga założenia przez osobę fizyczną profilu CIE. Założenie profilu CIE i korzystanie z usług elektronicznych świadczonych za pomocą systemu CIE następuje po uwierzytelnieniu osoby fizycznej, co szczególnie istotne założenie takiego profilu jest dobrowolne i nieodpłatne.
Przed założeniem profilu CIE osoba fizyczna jest informowana przez PFR Portal o podstawowych zasadach działania CIE, w tym o skutkach założenia profilu CIE, pochodzeniu i okresie przetwarzania informacji emerytalnych, oraz o możliwości zamknięcia profilu CIE w każdym czasie. Zainteresowany w każdym czasie może zamknąć swój profil CIE – zamknięcie profilu CIE następuje przez złożenie żądania przez stronę internetową lub w aplikacji mObywatel, po uprzednim uwierzytelnieniu.
– warunkiem skorzystania z usług elektronicznych świadczonych w systemie CIE będzie założenie profilu CIE. Założenie profilu CIE i korzystanie z usług świadczonych w systemie CIE będzie dobrowolne i nieodpłatne.
Dodatkowo przepis art. 7 ustawy określa usługi elektroniczne świadczone za pomocą systemu CIE. Tym samym PFR Portal za pomocą systemu CIE świadczy zainteresowanemu następujące usługi elektroniczne dostępu do:
Dodatkowo wskazuje się, że PFR Portal za pomocą systemu CIE może świadczyć zainteresowanemu usługi elektroniczne umożliwiające:
Centralna Informacja Emerytalna ma na celu ułatwienie dotychczas utrudnionego dostępu do zgromadzonych składek emerytalnych i dobrowolnych wpłat. Dodatkowo zapewniony będzie dostęp do kompleksowej informacji o świadczeniach emerytalnych, bez względu na ich źródło – a wszystko to ujawnione będzie w systemie teleinformatycznym Centralnej Informacji Emerytalnej.
A jeśli chcesz wiedzieć jakie są główne założenia aplikacji mObywatel, to przejdź do tego artykułu.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!