|
|
6 minut czytania

Ustawa o kryptowalutach – kiedy wejdzie w życie i jakie są jej założenia?

Dynamiczny rozwój rynku kryptoaktywów stanął za potrzebą wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych, które zapewnią bezpieczeństwo uczestnikom rynku. Dlatego też Minister Finansów podjął decyzję o utworzeniu ustawy, która będzie mieć na celu określenie organizacji oraz zasad wykonywania nadzoru nad podmiotami działającymi na rynku kryptoaktywów.

ustawa o kryptowalutach

Zmiana formy opodatkowania 2025 – jaka forma opodatkowania jest najlepsza dla firmy jednoosobowej?

Aktualnie jest projektowana (nr projektu UC2) ustawa o kryptoaktywach, która precyzuje zasady nadzoru nad oferującymi, osobami ubiegającymi się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu, emitentami tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem, a także dostawcami usług związanych z kryptoaktywami.

Projekt ustawy o kryptoaktywach – założenia

Projekt ustawy wynika z przyjęcia przez Parlament Europejski i Radę (UE) rozporządzenia 2023/1114 z 31 maja 2023 r. dotyczącego rynków kryptoaktywów oraz zmian w rozporządzeniach (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010, jak również dyrektywach 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. Urz. UE L 150 z 09.06.2023, str. 40).

Kluczowe rozwiązania zawarte w proponowanych przepisach projektu ustawy o kryptoaktywach obejmują:

  • Wyznaczenie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) jako właściwego organu do stosowania rozporządzenia 2023/1114 oraz wprowadzenie narzędzi umożliwiających skuteczne wykonywanie nadzoru i realizację postanowień tego rozporządzenia przez KNF.
  • Określenie obowiązków dla emitentów tokenów związanych z kryptoaktywami i e-pieniądzem, jak również dla dostawców usług kryptoaktywowch, w tym obowiązek przekazywania KNF informacji dotyczących ich działalności, które podlegają ocenie nadzorcy.
  • Przyznanie KNF uprawnień nadzorczych w przypadku naruszeń przepisów rozporządzenia 2023/1114, a także aktów delegowanych i wykonawczych, oraz umożliwienie stosowania środków mających na celu zapobieganie takim naruszeniom przez podmioty nadzorowane.
  • Wprowadzenie możliwości nakładania sankcji przez KNF na oferujących, emitentów lub osoby ubiegające się o dopuszczenie kryptoaktywów, oraz wprowadzenie kompetencji do nakładania kar pieniężnych na pośredników w transakcjach kryptoaktywów lub realizujących te transakcje. KNF będzie miała również środki sankcyjne wobec dostawców usług w zakresie kryptoaktywów.
  • Wprowadzenie odpowiedzialności karnej dla podmiotów nadzorowanych, z uwzględnieniem stopnia przewinienia, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa obrotu, ochrony konsumentów, państwa oraz inwestorów.
  • Ustalenie zasad tajemnicy zawodowej w zakresie informacji uzyskanych przy świadczeniu usług związanych z kryptoaktywami, z określeniem sytuacji, w których ujawnienie takich informacji nie stanowi naruszenia tajemnicy zawodowej oraz wskazaniem podmiotów, którym można ujawniać te informacje.
  • Możliwość składania oświadczeń woli w formie elektronicznej w odniesieniu do usług związanych z kryptoaktywami lub ich oferty publicznej, z równoważnością takich oświadczeń woli z oświadczeniami składanymi w formie pisemnej, wymagającymi specjalnych rygorów.

Co zakłada ustawa o kryptowalutach?

Projekt ustawy o kryptoaktywach ma się składać z 8 rozdziałów, które będę regulować następujące kwestie:

  • Rozdział I – przepisy ogólne.
  • Rozdział II – tajemnica zawodowa:
    • dotyczy informacji obejmujących chronionych prawem interesów podmiotów, na rzecz których są świadczone usługi w zakresie kryptoaktywów;
    • do zachowania tajemnicy zawodowej są obowiązane osoby:
      • wchodzące w skład organów statutowych, tj. dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub podmioty pozostające z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze;
      • pozostające w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów lub podmiotami pozostającymi z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze;
    • dostawca usług związanych z kryptoaktywami zobowiązany jest wdrożyć odpowiednie rozwiązania techniczne i organizacyjne, które gwarantują ochronę tajemnicy zawodowej, a także opracować i wprowadzić regulamin dotyczący ochrony informacji objętych tajemnicą zawodową;
    • regulamin powinien zawierać szczegółowe rozwiązania stosowane przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów oraz sposób przepływu informacji u dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, w tym obieg dokumentów.
  • Rozdział III – obowiązki informacyjne:
    • dotyczą one emitentów tokenów powiązanych z aktywami, emitentów tokenów będących e-pieniądzem oraz dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, którzy zobowiązani będą do przekazywania Komisji wszelkich informacji dotyczących ich kondycji finansowej oraz zdarzeń, które mogą wpłynąć na działalność związaną z emisją tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniędzmi.
  • Rozdział IV – odpowiedzialność cywilna w związku z dokumentem informacyjnym:
    • odpowiedzialność cywilna będzie przewidziana za szkodę powstałą w wyniku błędnego tłumaczenia informacji zawartych w dokumencie informacyjnym przygotowanym przez podmioty, o których mowa w art. 15, art. 26 oraz art. 52 rozporządzenia 2023/1114 oraz podmioty sporządzające lub biorące udział w sporządzeniu informacji.
  • Rozdział V – nadzór nad rynkiem kryptoaktywów:
    • komisja ma uprawnienie do przeprowadzania kontroli działalności emitentów tokenów powiązanych z aktywami, emitentów tokenów będących e-pieniądzem, oferujących, osób ubiegających się o dopuszczenie do obrotu oraz dostawców usług w zakresie kryptoaktywów w celu weryfikacji zgodności ich działalności z przepisami ustawy;
    • komisja ma uprawnienie do nałożenia na kontrolowanego karę pieniężną do 20 mln zł, jeśli kontrolowany podmiot uniemożliwia lub utrudnia rozpoczęcie bądź przeprowadzenie kontroli, w tym nie wypełnia swoich obowiązków lub blokuje wykonywanie wymaganych czynności;
    • dokonanie blokady adresu rozproszonego rejestru i rachunków oraz wstrzymanie transakcji przez przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy poprzez wystąpienie do podmiotu nadzorowanego z pisemnym żądaniem dokonania blokady, na okres nieprzekraczający 96 godzin od momentu wskazanego w żądaniu, adresu rozproszonego rejestru, rachunku kryptoaktywów w rozproszonym rejestrze, a także rachunku bankowego i rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej;
    • powyższe może nastąpić w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa określonego w Rozdziale 6 projektu ustawy;
    • prowadzenie rejestr domen internetowych oraz adresów IP.
  • Rozdział VI – przepisy karne:
    • art. 76 projektowanej ustawy – osoba, która w imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej nie zmienia lub nie publikuje zmienionego dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywów, podlega karze grzywny do 1 mln zł, karze pozbawienia wolności do 2 lat lub obu tym karom łącznie;
    • art. 77 projektowanej ustawy – osoba odpowiedzialna za dokument informacyjny, która podaje nieprawdziwe lub zataja istotne informacje dotyczące tokenów powiązanych z aktywami lub e-pieniądzem, podlega karze grzywny do 5 mln zł, karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 5 lat lub obu tym karom łącznie. W przypadku mniejszej wagi czynu, kara będzie niższa;
    • art. 78 projektowanej ustawy – osoba prowadząca działalność związaną z kryptoaktywami bez uprawnienia podlega karze grzywny do 5 mln zł, a ta sama kara dotyczy osób działających w imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
    • art. 79 – osoba ujawniająca lub wykorzystująca informacje stanowiące tajemnicę zawodową, podlega karze grzywny do 1 mln zł, karze pozbawienia wolności do 3 lat lub obu tym karom łącznie. Kara dotyczy także osób działających w imieniu podmiotów prawnych;
    • art. 80 – osoba, która bez uprawnień używa nazw związanych z usługami kryptoaktywów lub wprowadza w błąd klientów, podlega karze grzywny do 1 mln zł, karze pozbawienia wolności do 2 lat lub obu tym karom łącznie;
    • art. 81 – osoba, która nie udziela wymaganych informacji lub nie przekazuje dokumentów na żądanie, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny;
    • art. 82 – osoba, która nie przechowuje dokumentacji związanej z działalnością kryptoaktywów, nie przenosi praw i obowiązków lub nie wydaje wymaganych dokumentów, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny;
    • art. 83 – osoba, która utrudnia lub udaremnia Komisji przeprowadzenie kontroli, podlega karze grzywny do 500 tys zł, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 2 lat. Kara dotyczy także osób działających w imieniu podmiotów prawnych.
  • Rozdział VII – zmiany w przepisach obowiązujących.
  • Rozdział VIII – przepisy przejściowe, dostosowujące i przepis końcowy.

Ustawa o kryptowalutach podsumowanie

W dniu 30 grudnia 2024 r. upłynął termin przyjęcia przepisów regulujących spółki z branży kryptowalut i do dziś ustawa nie weszła w życie. Aktualnie projekt znajduje się pod weryfikacją komisji prawniczej. Z procesem legislacyjnym zapoznasz się tutaj.

Autor ifirma.pl

Adrianna Glapiak

Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003