Karta podatkowa to wygodna, ale i wymagająca forma opodatkowania. Tracąc prawo do karty, warto od razu powiadomić urząd skarbowy – dzięki temu w nowej formie opodatkowania nie trzeba cofać się do początku roku. Podatnik zaniedbujący obowiązki, może być zobligowany do zaprowadzenia ewidencji nawet do kilkunastu miesięcy wstecz.
Rozliczenie w formie karty podatkowej, choć wyjątkowo wygodne dla przedsiębiorcy, jest również obłożone sporą liczbą wymogów. Niespełnienie któregoś z ustawowych warunków w trakcie roku podatkowego może skutkować utratą prawa do karty podatkowej. Jak należy postąpić w takim wypadku?
Utrata prawa do karty podatkowej może nastąpić na skutek rozwoju firmy, w związku z którym przedsiębiorca wprowadza rozwiązania niezgodne z wymogami karty. Do takich przypadków należą:
Przedsiębiorca, tracąc prawo do karty podatkowej, jest zobowiązany do poinformowania o tym fakcie naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie do 7 dni od powstania zmiany. Następnie, od dnia w którym wystąpił warunek uchylający możliwość korzystania z karty, należy zaprowadzić właściwą ewidencję księgową. Jeśli przedsiębiorca zachował prawo do korzystania z ryczałtu, wystarczająca będzie ewidencja ryczałtu; w przeciwnym wypadku koniecznym będzie rozliczenie na zasadach ogólnych, a tym samym – zaprowadzenie księgi przychodów i rozchodów. Co ważne, w momencie utraty prawa do karty podatkowej nie jest możliwe wybranie podatku liniowego.
Utrata prawa do karty podatkowej może wynikać nie tylko z działań zgodnych z przepisami – może być również wynikiem zaniedbania. Przypadki niedopełnienia obowiązków także wynikają z ustawy – są to:
W takiej sytuacji obowiązek zaprowadzenia właściwej ewidencji i opłacania podatku w formie ryczałtu lub na zasadach ogólnych powstaje od początku roku podatkowego, w którym stwierdzono powyższe zaniedbania. Wtedy podatnik powinien uwzględnić w swoich ewidencjach wszystkie przychody (a w przypadku KPiR także koszty), które miały miejsce w danym roku podatkowym.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!