Mały podatnik – kto to?
Zgodnie z art. 2 pkt 25 ustawy o podatku VAT – małym podatnikiem jest podmiot:-
u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro,
-
prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45.000 euro.
Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Metoda kasowa VAT
Metodę kasową stosujemy po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie ona stosowana. Zgłoszenia dokonujemy poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. W metodzie kasowej obowiązek podatkowy w odniesieniu do dokonywanych dostaw towarów i świadczenia usług powstaje:
1) z dniem otrzymania całości lub części zapłaty – w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny,
2) z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180 dnia licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż wymieniony w pkt. 1.
Utrata praw – konsekwencje
Utrata prawa do metody kasowej wiąże się z utratą statusu małego podatnika. Podatnik, który utracił status małego podatnika, ma obowiązek powiadomić o tym zdarzeniu naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie zgłoszenia aktualizującego VAT-R. Zawiadomienie to powinno być złożone w ciągu 7 dni od utraty prawa do stosowania metody kasowej.
W związku ze zmianą sposobu rozliczania podatku VAT, podmiot może wybrać:
-
miesięczne rozliczanie – jest to najczęściej wybierany sposób rozliczania i stosujemy go począwszy od rozliczenia za miesiąc następujący po kwartale, w którym nastąpiło przekroczenie kwot powodujących utratę prawa do rozliczania się metodą kasową,
-
kwartalne rozliczanie – w tym przypadku podatnik musi wpłacać zaliczki na podatek według zasad określonych w art. 103 ust. 2a-2g ustawy o VAT. Przy wyborze tej metody musimy do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału powiadomić naczelnika urzędu skarbowego, że będą składane deklaracje kwartalne. Podatnicy, którzy wybrali rozliczenie kwartalne, składają deklaracje VAT-7D, a nie jak dotychczas deklarację VAT-7K.
Podatnik, który utracił prawo do metody kasowej podatek należny od czynności, dla których jeszcze nie powstał obowiązek podatkowy (w związku z brakiem zapłaty) rozlicza na dotychczasowych zasadach.
Przykład
Podatnik w 2014 roku rozliczał się metodą kasową, od stycznia 2015 roku rozlicza VAT na zasadach ogólnych. W grudniu wykonał usługę, za którą zleceniobiorca zapłacił w lutym 2015 roku. Usługę tę podatnik rozliczy w lutym 2015 roku według metody kasowej. Natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez niego metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonał zapłaty za te towary i usługi.
Autor: Teresa Poślednicka – ifirma.pl