Podatek VAT ma charakter konsumpcyjny. Oznacza to, że opodatkowanie według założeń unijnych powinno co do zasady następować w miejscu rzeczywistej konsumpcji usługi. Aby precyzyjniej odzwierciedlić tę zasadę, w roku 2025 wejdzie w życie zmiana VAT dotycząca usług świadczonych interaktywnie, na przykład usług streamingowych czy szkoleń na żywo. Sprawdź, co zmieni się w VAT od 2025 roku!
Postępująca technologia i pandemia COVID znacząco zmieniły sposób świadczenia niektórych usług, w tym przeniesienie do formy wirtualnej, co wpłynęło na miejsce ich konsumpcji. W odpowiedzi na te zmiany dyrektywa unijna 2022/542 wprowadza nowe zasady dotyczące określania miejsca świadczenia usług (czyli miejsca opodatkowania), które są realizowane/ transmitowane online. Zmiany w VAT 2025 dla usług wirtualnych zajdą także w Polsce, która musi wdrożyć przepisy unijne.
Zmiany obejmują usługi świadczone poprzez transmisję lub w inny sposób udostępniane wirtualnie/online, związane z działalnością:
Zmiany obejmują także usługi wstępu na powyższe wydarzenia w odniesieniu do dostępu do transmisji strumieniowej.
Obowiązujące do 31 grudnia 2024 roku zasady określania miejsca świadczenia usług (czyli miejsca opodatkowania) wymienionych powyżej są zróżnicowane ze względu na status nabywcy.
Zgodnie z art. 28g ust. 1 ustawy o VAT: „Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika (firmy), jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają”.
Usługa wstępu to usługa, na mocy której nabywcy przyznane zostaje prawo do uczestniczenia w danej imprezie, znajdowania się w miejscu, w którym ta impreza się odbywa, w zamian za bilet lub inną odpłatność czy opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej. Wskazówki, jak należy rozumieć usługi wstępu, znajdziemy w art. 32 Rozporządzenia UE.
Zauważmy, że nie ma tu specjalnego wyróżnienia dla usług świadczonych online czy polegających na wirtualnej obecności. Art. 28g ust. 1 dotyczy zatem usług wstępu na wydarzenia/szkolenia otwarte stacjonarne, a do powyższych wydarzeń realizowanych na żywo na rzecz firm zastosowanie ma zasada ogólna (art. 28b ustawy o VAT).
Potwierdzenie tego znajdujemy w wielu wydawanych interpretacjach podatkowych, np. w interpretacji o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.206.2024.1.JO, w której możemy przeczytać:
„Udział w szkoleniu w formie on-line, o charakterze wirtualnym, uczestnicy biorą poprzez łącze elektroniczne – niewątpliwie brak jest elementu fizycznego wstępu na szkolenie, co wynika z wirtualnego charakteru tego szkolenia. Dlatego należy uznać, że norma art. 28g ust. 1 ustawy nie będzie miała zastosowania w przypadku szkolenia w formie on-line (wirtualnego)”. Stąd do końca roku 2024 m.in. szkolenia online na rzecz firm podlegają opodatkowaniu w miejscu siedziby usługobiorcy.
Ponadto od usług wstępu na szkolenia odróżnić należy usługi organizacji (przeprowadzania) szkoleń na zlecenie. Miejscem świadczenia takich usług na zlecenie podatników jest siedziba usługobiorcy.
Mamy również art. 28g ust. 2, który mówi, że miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami (np. konsumentów), jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana. Przyjmuje się, że zapis ten dotyczy także wymienionych wcześniej usług online, np. szkoleń (na podstawie m.in. interpretacji o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.609.2023.1.AKS), które nie kwalifikują się jako usługi świadczone drogą elektroniczną (czyli gdzie jest zerowy albo minimalny udział człowieka).
Przypomnijmy, że usługi świadczone drogą elektroniczną na rzecz konsumenta podlegają opodatkowaniu w kraju konsumenta, jednak w przypadku spełnienia warunków wskazanych w art. 28k ust. 2 sprzedawca może opodatkować je w kraju swojej siedziby.
W obu powyższych przypadkach patrzymy na to, gdzie faktycznie odbywa się dane wydarzenie. Pierwszy zapis (art. 28g ust. 1) różni się od drugiego (art. 28g ust. 2):
Przykład 1.
Firma prowadzi edukacyjne interaktywne szkolenie otwarte z Wrocławia. Uczestnikami są firmy z Niemiec. Opodatkowanie jest w kraju usługobiorcy, a zatem polska firma wystawi fakturę z odwrotnym obciążeniem, a do rozliczenia podatku zobowiązani są podatnicy niemieccy.
Przykład 2.
Firma realizuje poprzez wideokonferencję szkolenie naukowe z Warszawy. Uczestnikami są konsumenci z Francji. Opodatkowanie jest w kraju, gdzie odbywa się wydarzenie. A zatem rozliczenie następuje na podstawie polskich przepisów.
W wyniku nowych zasad:
Od 2025 roku w przepisach dotyczących VAT wprowadzone zostaną zmiany, które wyraźnie już określą zasady opodatkowania wirtualnych wydarzeń. Wstęp na takie wydarzenia realizowane na rzecz firm (B2B) będzie podlegał ogólnej zasadzie miejsca świadczenia, co oznacza, że miejscem opodatkowania będzie kraj usługobiorcy, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT – będzie to już doprecyzowane w przepisach.
W przypadku usług streamingowych świadczonych na rzecz niepodatników (np. konsumentów) miejscem świadczenia usługi (opodatkowania) będzie miejsce, w którym nabywca usługi ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (zasada szczególna).
Przykład 3.
Firma prowadzi w Gdańsku otwarte szkolenie stacjonarne dla firm z różnych krajów UE. Opodatkowanie jest w kraju, gdzie dane wydarzenie odbywa, a zatem firma szkoląca wystawia fakturę z polskim VAT-em.
Przykład 4.
Przedsiębiorca prowadzi z Polski konferencję naukową online, odbiorcami są firmy europejskie. Opodatkowanie następuje w kraju usługobiorcy, a zatem do rozliczenia podatku zobowiązani są nabywcy. Polski przedsiębiorca wystawia fakturę z odwrotnym obciążeniem.
Przykład 5.
Przedsiębiorca prowadzi otwarte szkolenie stacjonarne z Polski dla konsumentów zagranicznych. Opodatkowanie jest w kraju, gdzie wydarzenie ma miejsce, a zatem w Polsce.
Przykład 6.
Przedsiębiorca prowadzi interaktywne szkolenie edukacyjne dla konsumentów spoza swojego kraju. Opodatkowanie jest w miejscu, gdzie przebywa konsument. Jeśli nabywcą jest konsument z innego państwa UE niż Polska, to usługodawca jest zobowiązany do rozliczenia podatku w tym państwie, co może zrobić poprzez rejestrację w nim do VAT lub procedurę unijną OSS.
Porównajmy miejsce świadczenia (opodatkowania) usług/ usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy w roku 2024 oraz 2025.
2024 | 2025 | |
Usługi wstępu na wydarzenia stacjonarne dla firm | Opodatkowanie w kraju, gdzie odbywa się wydarzenie | Opodatkowanie w kraju, gdzie odbywa się wydarzenie |
Usługi wstępu na wydarzenia online dla firm | Opodatkowanie w kraju usługobiorcy | Opodatkowanie w kraju usługobiorcy |
Usługi w dziedzinie kultury, sztuki itd. stacjonarne na rzecz konsumenta | Opodatkowanie w kraju, gdzie odbywa się wydarzenie | Opodatkowanie w kraju, gdzie dane wydarzenie ma miejsce |
Usługi w dziedzinie kultury, sztuki itd. wirtualnie na rzecz konsumenta | Opodatkowanie w kraju, gdzie odbywa się wydarzenie | Opodatkowanie w kraju, gdzie przebywa konsument |
Celem wprowadzanych zmian jest zapobieganie zakłóceniom konkurencji, które mogą wynikać z przenoszenia siedziby działalności gospodarczej do krajów z niższymi stawkami VAT lub do państw trzecich, co pozwalałoby przedsiębiorstwom na uzyskanie korzyści podatkowych przy ustalaniu cen usług. Zmiany w VAT 2025 w odniesieniu do usług streamingowych na wydarzenie wymienione w pierwszej części artykułu będą miały wpływ na poniższe grupy:
Firmy świadczące usługi streamingowe na rzecz firm (B2B)
Wdrażane rozwiązania zmniejszają obowiązki proceduralne. W przypadku imprez, w których obecność jest wirtualna, odbywających się na terytorium UE, ale w innych państwach niż siedziba usługodawcy, usługodawca nie będzie co do zasady musiał rejestrować się i rozliczać VAT w miejscach, gdzie imprezy te rzeczywiście się odbywają. Rozliczenie VAT nastąpi zawsze w państwie siedziby usługobiorcy, a zatem podatek rozliczy zasadniczo nabywca na zasadzie importu usług.
Firmy świadczące usługi streamingowe na rzecz firm (B2B)
Wdrażane rozwiązania zmniejszają obowiązki proceduralne. W przypadku imprez, w których obecność jest wirtualna, odbywających się na terytorium UE, ale w innych państwach niż siedziba usługodawcy, usługodawca nie będzie co do zasady musiał rejestrować się i rozliczać VAT w miejscach, gdzie imprezy te rzeczywiście się odbywają. Rozliczenie VAT nastąpi zawsze w państwie siedziby usługobiorcy, a zatem podatek rozliczy zasadniczo nabywca na zasadzie importu usług.
Firmy świadczące usługi streamingowe dla konsumentów (B2C)
Nowe zasady ustalania miejsca świadczenia usług, które przenoszą miejsce opodatkowania z miejsca wykonywania danej działalności na kraj konsumenta, mogą skomplikować proces rozliczania VAT.
Świadczący usługę będzie musiał zidentyfikować miejsce zamieszkania finalnego konsumenta, tj. miejsce, do którego będzie następowała transmisja. A w przypadku konsumentów z UE będzie musiał rozliczyć VAT oddzielnie w każdym z krajów siedziby konsumenta. Co do zasady taki podatnik powinien zarejestrować się i opłacać VAT w każdym z państw członkowskich UE. Będzie on mógł jednak skorzystać z procedury szczególnej i rozliczać VAT za pośrednictwem OSS, unikając konieczności rejestracji w każdym kraju nabywcy.
Uczestnicy (nabywcy) transmisji online – czynni podatnicy VAT
Zmiana reguł miejsca opodatkowania uprości generalnie sposób rozliczania VAT w tym przypadku. Transmitowane usługi będą opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy, a to oznacza, że usługobiorca nie będzie musiał rozliczać podatku VAT w innych państwach członkowskich UE, w tym m.in. występować o zwrot podatku naliczonego, jeżeli nie posiada rejestracji w państwie, w którym odbywa się impreza (tzw. VAT refund).
Uczestnicy (nabywcy) transmisji online – konsumenci
Zmiana zasady ustalania miejsca świadczenia usług z miejsca, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana, na miejsce siedziby konsumenta (osoby niebędącej podatnikiem) może spowodować wzrost cen w przypadku niektórych nabywanych usług, w szczególności tych, gdzie działalność ta jest faktycznie (fizycznie) wykonywana poza UE.
Zmiany w VAT dla usług streamingowych i szkoleń online wejdą w życie od 1 stycznia 2025 roku. Ustawa jest już podpisana przez Prezydenta, a szczegółowo z jej treścią zapoznamy się, sięgając do tego linka.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.