Austria wprowadziła europejski system podatku od wartości dodanej w 1973 roku, lokalnie nazywany Umsatzsteuer, zastępując nim podatek obrotowy.
VAT Austria – zasady ogólne
Austriacki system VAT jest zgodny z systemem Unii Europejskiej określonym w dyrektywach UE w sprawie podatku VAT. Obejmuje on obowiązki w zakresie:
rejestracji zagranicznych przedsiębiorstw do celów VAT,
obowiązki w zakresie deklaracji VAT,
zasady zgodności.
Czy rejestracja do austriackiego VAT jest obowiązkowa?
Właściciel zagranicznej firmy, świadczący w Austrii opodatkowaną dostawę towarów lub usług, powinien skontaktować się z austriackim Urzędem Skarbowym (Finanzamt) celem rejestracji jako podatnik VAT.
Istnieją jednak przypadki, w których rejestracja do VAT na terenie Austrii jest obowiązkowa. To m.in. następujące sytuacje:
import do Austrii towarów spoza Unii Europejskiej,
wewnątrzwspólnotowa sprzedaż lub zakup towarów z innego państwa UE,
kupno/sprzedaż towarów w Austrii,
konsygnacyjne magazynowanie towarów na terenie kraju (umowy dotyczący magazynowania zapasów na żądanie są zwolnione z podatku),
sprzedaż w eCommerce, po przekroczeniu progu 42.000 zł (limit ten należy łączyć wspólnie dla sprzedaży B2C na terenie całej UE),
organizacja konferencji lub wystaw na żywo,
firmy niebędące podatnikami VAT, świadczące jednak usługi w Austrii na zasadach odwrotnego obciążenia,
firmy niebędące podatnikami VAT, świadczące jednak usługi w Austrii na zasadach odwrotnego obciążenia.
UWAGA!
Przedsiębiorcy świadczący usługi oraz sprzedający towary przez internet dla konsumentów z UE, których obroty z tej sprzedaży przekroczą 42 000 zł (łącznie dla wszystkich krajów) zamiast rejestrować się do niemieckiego VAT, mogą zarejestrować się do VAT OSS, o którym więcej przeczytasz w artykule: Jesteś sprzedawcą internetowym? Przygotuj się na VAT OSS
Jakie informacje są wymagane do uzyskania austriackiego numeru VAT i rejestracji?
Austriacki urząd skarbowy będzie wymagać wypełnienia następujących formularzy oraz m.in następującej dokumentacji:
wniosku o rejestrację do VAT,
dokumentu tożsamości,
statutu spółki,
karty podpisu dla firm.
Numer VAT nadawany jest z urzędu po złożeniu kwestionariusza dla spółek akcyjnych/spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (Verf 15), dla spółek (Verf 16) oraz kwestionariusza dla osób fizycznych (Verf 24) w trakcie nadawania numeru podatkowego.
Przedsiębiorstwa należące do nierezydentów znajdujące się na terenie UE mają możliwość bezpośredniej rejestracji. Jednak należy zwrócić uwagę na to, że firmy spoza UE muszą wyznaczyć konkretnego przedstawiciela podatkowego w celu rejestracji VAT w ich imieniu.
Gdzie są składane austriackie rejestracje VAT?
Jeżeli zagraniczna firma nie posiada stałej siedziby znajdującej się na terenie Austrii, powinna złożyć formularz rejestracyjny w Urzędzie Skarbowym Graz-Stadt.
Przedsiębiorstwo posiadające stałą siedzibę na terenie Austrii powinno zarejestrować się w miejscowym urzędzie podatkowym.
Termin składania deklaracji VAT w Austrii?
Deklaracje VAT należy złożyć w terminie do 15. dnia drugiego miesiąca za rozliczany okres (miesiąc lub kwartał), przykładowo, deklaracja za marzec, powinna zostać złożona do 15 maja.
Zeznanie podatkowe VAT sporządzane jest co rok/kwartał/miesiąc w zależności od kwoty podatku VAT za rok poprzedni.
Dodatkowo, w Austrii istnieje obowiązek złożenia rocznej deklaracji VAT (tzw. deklaracji podsumowującej) w terminie do 30 kwietnia za poprzedni rok — jeśli formularz jest składany w wersji papierowej lub do 30 czerwca — w przypadku wysyłki elektronicznej.
Austriackie stawki VAT
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
20%
standardowa
wszystkie towary i usługi nieobjęte niższą stawką
13%
obniżona
loty krajowe;
wstęp na imprezy sportowe;
wstęp na imprezy kulturalne i do parków rozrywki;
drewno opałowe;
niektóre artykuły rolnicze;
produkcja wina (z gospodarstwa);
kwiaty cięte i rośliny ozdobne
10%
obniżona
artykuły spożywcze;
żywność na wynos;
dostawy wody;
produkty farmaceutyczne;
transport krajowy (z wyłączeniem lotów);
międzynarodowy i wewnątrzwspólnotowy transport drogowy i kolejowy;
gazety i czasopisma;
książki drukowane;
książki elektroniczne;
telewizja płatna i kablowa;
abonament telewizyjny;
usługi socjalne;
wywóz śmieci w gospodarstwach domowych;
utylizacja odpadów i ścieków;
restauracje (z wyłączeniem wszystkich napojów);
kwiaty cięte i rośliny do produkcji żywności;
niektóre dostawy rolne;
pisarze i kompozytorzy
0%
zerowa
transport wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy (z wyłączeniem drogowego i kolejowego);
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
AI w e-commerce: Według raportu McKinsey Global Institute to właśnie obsługa klienta zmienia się najbardziej ze wszystkich aspektów działania biznesu przez zastosowanie generatywnej AI. Sztuczna inteligencja może zwiększyć jej produktywność aż o 45 procent. Warto więc zastanowić się nad usprawnieniem pracy BOK nawet w niewielkim e-commerce. Rewolucja sztucznej inteligencji w obsłudze klienta przynosi istotne zmiany w sklepach online. Jakie dokładnie? Oto kluczowe pytanie, które omówimy w niniejszym artykule.
Dropshipping to sposób realizacji zamówień, jakie wpływają poprzez nasze kanały sprzedażowe, w którym nie przechowujemy towarów w magazynie. Gdy klient złoży zamówienie, np. na Allegro, przekazujemy dane dostawy bezpośrednio do naszego dostawcy. To on przygotowuje i wysyła przesyłkę do klienta. Dzięki temu nie musimy utrzymywać magazynu ani inwestować w zapasy. Wysyłki są realizowane bezpośrednio od dostawcy do klienta, bez naszego kontaktu z towarem.
Jakie oczekiwania mają pracownicy? ADP Research Institute po raz kolejny poszukał odpowiedzi na to pytanie i umieścił ją w swoim najnowszym raporcie. Raport ten przedstawia dogłębną analizę preferencji i priorytetów pracowników na całym świecie, a także koncentruje się na istotnych aspektach, które pracodawcy powinni uwzględnić, aby lepiej zrozumieć i spełniać potrzeby zatrudnianych osób.
Przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną usługodawca zobowiązany jest do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego świadczone będą usługi i który powinien zostać udostępniony usługobiorcom. O tym, czym jest regulamin i jakie elementy powinien zawierać, przeczytasz w poniższym artykule.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo