VAT w Czechach – kompendium. Stawki, progi rejestracyjne
Wysyłasz towary na rzecz klientów z Czech? Sprawdź, czy powinieneś się zarejestrować w czeskim systemie VAT. W naszym kompendium znajdziesz informacje o stawkach VAT w Czechach, progach rejestracyjnych
Przygotowując się do przystąpienia do Unii Europejskiej w 1994 roku, Czechy już rok wcześniej wprowadziły system podatku od wartości dodanej. Czeski VAT jest lokalnie nazywany Dan z pridane hodnoty.
Wszelkie przepisy związane z czeskim podatkiem VAT są regulowane przez ustawę o podatku VAT, która obowiązuje od 1994 roku. Zawiera przede wszystkim najważniejsze wymagania płynące z dyrektyw UE w sprawach podatku VAT. Czechy, jako członek UE, zobowiązują się tym sposobem do ich bezwzględnego przestrzegania. Zasady te tyczą się głównie rejestracji, deklaracji oraz zgodności z czeskim podatkiem VAT.
Ustawa o VAT jest ściśle kontrolowana przez czeskie Ministerstwo Finansów. Organ ten odpowiada za nadzór nad systemem podatku konsumpcyjnego oraz regularne wydawanie wytycznych oraz instrukcji, które wspierają prawidłowość Ustawy.
Czy powinieneś zarejestrować się w czeskim VAT?
Każda zagraniczna firma, która oferuje sprzedaż towarów lub usług na rynku lokalnym, zobowiązana jest do rejestracji dla potrzeb czeskiego podatku VAT. Czechy będące członkiem UE, podobnie jak pozostałe kraje wspólnoty, wymagają rejestracji do VAT w sytuacjach typowych dla tego procesu, jak m.in:
import towarów na teren Republiki Czeskiej,
wysyłka (sprzedaż) lub nabycie (zakup) towarów od innych państw UE,
organizacja imprez (z płatnym wstępem) na żywo, w tym wystaw, konferencji, koncertów,
przekroczenie progu 10.000 euro ze sprzedaży towarów lub usług na rzecz unijnych konsumentów
Od momentu obowiązywania pakietu VAT-UE z 2010 roku, nie istnieje zbyt wiele sytuacji, które wymagałyby od zagranicznych firm, aby rejestrowały się na potrzeby płacenia podatku VAT na terenie Czech.
Jakie są czeskie progi rejestracyjne VAT?
Zagraniczne przedsiębiorstwa handlujące na terenie Czech, które zarejestrowały się jako podatnicy VAT/GST w swoim kraju, objęte są zerowym progiem rejestracji VAT.
Przedsiębiorcy świadczący usługi oraz sprzedający towary przez internet dla konsumentów z UE, których obroty z tej sprzedaży przekroczą 42.000 zł (łącznie dla wszystkich krajów), zamiast rejestrować się do czeskiego VAT, mogą zarejestrować się do VAT OSS, o którym więcej przeczytasz w artykule: Jesteś sprzedawcą internetowym? Przygotuj się na VAT OSS
Jakie informacje są wymagane do uzyskania czeskiego numeru VAT i rejestracji?
Odpowiednie formularze oraz dostarczenie następującej dokumentacji jest wymagane od czeskiego urzędu skarbowego:
potwierdzenie zarejestrowania firmy dla celów podatku VAT w innym miejscu niż terytorium UE potwierdzone certyfikatem VAT (jeśli dotyczy),
zezwolenie prowadzenia działalności gospodarczej,
wyciąg z krajowego rejestru handlowego przedsiębiorstwa.
Rzeczoną dokumentację powinno się przetłumaczyć na język czeski korzystając z usług tłumacza przysięgłego.
Gdzie składa się czeskie rejestracje VAT?
Żeby móc zarejestrować się jako czeski podatnik VAT, niezbędne jest złożenie wniosku online (w języku czeskim), a następnie podpisanie papierowej kopii potwierdzającej elektroniczne przesłanie wniosku.
Jaki jest format czeskiego numeru VAT?
Rejestracja trwa około 30 dni. Po jej sfinalizowaniu firma dostaje unikalny czeski numer VAT. Wszystkie państwa Unii Europejskiej mają ustalony własny format tego numeru. Czeski prefiks nosi skrót CZ.
Kod kraju: CZ
Format: 12345678 123456789 1234567890
Liczba znaków: 8, 9 or 10
Czeskie stawki VAT
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
21%
standardowa
Wszystkie towary i usługi nieobjęte niższą stawką VAT
12%
obniżona
artykuły spożywcze (z wyłączeniem niezbędnego żywienia dzieci i żywności bezglutenowej);
żywność na wynos;
artykuły wodociągowe;
sprzęt medyczny dla osób niepełnosprawnych;
foteliki samochodowe dla dzieci;
wstęp na imprezy kulturalne, przedstawienia i do parków rozrywki;
mieszkania socjalne;
remonty i naprawy prywatnych mieszkań;
niektóre artykuły rolnicze;
zakwaterowanie w hotelach;
wstęp na imprezy sportowe;
korzystanie z obiektów sportowych;
usługi socjalne;
usługi pogrzebowe i kremacyjne;
opieka medyczna i dentystyczna;
usługi pomocy domowej;
niektóre produkty farmaceutyczne;
usługi gastronomiczne świadczone w restauracjach i kawiarniach;
12%
obniżona
artykuły spożywcze (wybrane produkty dla niemowląt i żywność bezglutenowa);
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
VAT w Czechach - kiedy należy dokonać rejestracji?
Czechy będące członkiem UE, podobnie jak pozostałe kraje wspólnoty, wymagają rejestracji do VAT w sytuacjach typowych dla tego procesu:
import towarów na teren Republiki Czeskiej,
ogół handlu, kupna oraz sprzedaży w Republice Czeskiej,
zastrzeżenie lokalnego progu sprzedaży na odległość w internetowej sprzedaży towarów dla czeskich konsumentów.
Gdzie składa się czeskie rejestracje VAT?
Żeby móc zarejestrować się jako czeski podatnik VAT, niezbędne jest złożenie wniosku online (w języku czeskim), a następnie podpisanie papierowej kopii potwierdzającej elektroniczne przesłanie wniosku.
Osoby decydujące się na prowadzenie własnego sklepu internetowego mają obecnie dostęp do zróżnicowanych platform e-commerce pozwalających na sprzedaż w internecie.
Niekiedy może zdarzyć się sytuacja, że listonosz dostarczający nam przesyłkę poleconą nie zastanie nas w domu albo w siedzibie naszej firmy. Taka też sytuacja obliguje listonosza do sporządzenia awizo, na podstawie którego wydawana jest przesyłka w placówce pocztowej. Jednakże w przypadku niepodjęcia odbioru, listonosz po raz drugi zobowiązany jest podjąć próbę doręczenia przesyłki. Pozostawienie drugiego awizo i kolejny brak odbioru z placówki pocztowej listu wywołuje tzw. fikcję doręczenia.
Więcej na ten temat przeczytasz w niniejszym artykule.
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo