|
|
3 minut czytania

VAT w Czechach – kompendium. Stawki, progi rejestracyjne

Wysyłasz towary na rzecz klientów z Czech? Sprawdź, czy powinieneś się zarejestrować w czeskim systemie VAT. W naszym kompendium znajdziesz informacje o stawkach VAT w Czechach, progach rejestracyjnych

VAT w Czechach

VAT w Czechach - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

Przygotowując się do przystąpienia do Unii Europejskiej w 1994 roku, Czechy już rok wcześniej wprowadziły system podatku od wartości dodanej. Czeski VAT jest lokalnie nazywany Dan z pridane hodnoty.

Wszelkie przepisy związane z czeskim podatkiem VAT są regulowane przez ustawę o podatku VAT, która obowiązuje od 1994 roku. Zawiera przede wszystkim najważniejsze wymagania płynące z dyrektyw UE w sprawach podatku VAT. Czechy, jako członek UE, zobowiązują się tym sposobem do ich bezwzględnego przestrzegania. Zasady te tyczą się głównie rejestracji, deklaracji oraz zgodności z czeskim podatkiem VAT.

Ustawa o VAT jest ściśle kontrolowana przez czeskie Ministerstwo Finansów. Organ ten odpowiada za nadzór nad systemem podatku konsumpcyjnego oraz regularne wydawanie wytycznych oraz instrukcji, które wspierają prawidłowość Ustawy.

Czy powinieneś zarejestrować się w czeskim VAT?

Każda zagraniczna firma, która oferuje sprzedaż towarów lub usług na rynku lokalnym, zobowiązana jest do rejestracji dla potrzeb czeskiego podatku VAT. Czechy będące członkiem UE, podobnie jak pozostałe kraje wspólnoty, wymagają rejestracji do VAT w sytuacjach typowych dla tego procesu, jak m.in:

  • import towarów na teren Republiki Czeskiej,
  • wysyłka (sprzedaż) lub nabycie (zakup) towarów od innych państw UE,
  • konsygnacyjne magazynowanie na terenie Czech,
  • organizacja imprez (z płatnym wstępem) na żywo, w tym wystaw, konferencji, koncertów,
  • przekroczenie progu 10.000 euro ze sprzedaży towarów lub usług na rzecz unijnych konsumentów

Od momentu obowiązywania pakietu VAT-UE z 2010 roku, nie istnieje zbyt wiele sytuacji, które wymagałyby od zagranicznych firm, aby rejestrowały się na potrzeby płacenia podatku VAT na terenie Czech.

Jakie są czeskie progi rejestracyjne VAT?

Zagraniczne przedsiębiorstwa handlujące na terenie Czech, które zarejestrowały się jako podatnicy VAT/GST w swoim kraju, objęte są zerowym progiem rejestracji VAT.

Przedsiębiorcy świadczący usługi oraz sprzedający towary przez internet dla konsumentów z UE, których obroty z tej sprzedaży przekroczą 42.000 zł (łącznie dla wszystkich krajów), zamiast rejestrować się do czeskiego VAT, mogą zarejestrować się do VAT OSS, o którym więcej przeczytasz w artykule: Jesteś sprzedawcą internetowym? Przygotuj się na VAT OSS

Jakie informacje są wymagane do uzyskania czeskiego numeru VAT i rejestracji?

Odpowiednie formularze oraz dostarczenie następującej dokumentacji jest wymagane od czeskiego urzędu skarbowego:

  • potwierdzenie zarejestrowania firmy dla celów podatku VAT w innym miejscu niż terytorium UE potwierdzone certyfikatem VAT (jeśli dotyczy),
  • zezwolenie prowadzenia działalności gospodarczej,
  • wyciąg z krajowego rejestru handlowego przedsiębiorstwa.

Rzeczoną dokumentację powinno się przetłumaczyć na język czeski korzystając z usług tłumacza przysięgłego.

Gdzie składa się czeskie rejestracje VAT?

Żeby móc zarejestrować się jako czeski podatnik VAT, niezbędne jest złożenie wniosku online (w języku czeskim), a następnie podpisanie papierowej kopii potwierdzającej elektroniczne przesłanie wniosku.

Jaki jest format czeskiego numeru VAT?

Rejestracja trwa około 30 dni. Po jej sfinalizowaniu firma dostaje unikalny czeski numer VAT. Wszystkie państwa Unii Europejskiej mają ustalony własny format tego numeru. Czeski prefiks nosi skrót CZ.

Kod kraju: CZ

Format: 12345678 123456789 1234567890

Liczba znaków: 8, 9 or 10

Czeskie stawki VAT

STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
21% standardowa Wszystkie towary i usługi nieobjęte niższą stawką VAT
12% obniżona
  • artykuły spożywcze (z wyłączeniem niezbędnego żywienia dzieci i żywności bezglutenowej);
  • żywność na wynos;
  • artykuły wodociągowe;
  • sprzęt medyczny dla osób niepełnosprawnych;
  • foteliki samochodowe dla dzieci;
  • wstęp na imprezy kulturalne, przedstawienia i do parków rozrywki;
  • mieszkania socjalne;
  • remonty i naprawy prywatnych mieszkań;
  • niektóre artykuły rolnicze;
  • zakwaterowanie w hotelach;
  • wstęp na imprezy sportowe;
  • korzystanie z obiektów sportowych;
  • usługi socjalne;
  • usługi pogrzebowe i kremacyjne;
  • opieka medyczna i dentystyczna;
  • usługi pomocy domowej;
  • niektóre produkty farmaceutyczne;
  • usługi gastronomiczne świadczone w restauracjach i kawiarniach;
12% obniżona
  • artykuły spożywcze (wybrane produkty dla niemowląt i żywność bezglutenowa);
  • gazety i czasopisma;
  • niektóre produkty farmaceutyczne;
0% zerowa
  • transport wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy
  • niektóre książki (w tym e-booki)

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Najważniejsze pytania

  1. VAT w Czechach - kiedy należy dokonać rejestracji?

    Czechy będące członkiem UE, podobnie jak pozostałe kraje wspólnoty, wymagają rejestracji do VAT w sytuacjach typowych dla tego procesu:
    • import towarów na teren Republiki Czeskiej,
    • ogół handlu, kupna oraz sprzedaży w Republice Czeskiej,
    • zastrzeżenie lokalnego progu sprzedaży na odległość w internetowej sprzedaży towarów dla czeskich konsumentów.
  2. Gdzie składa się czeskie rejestracje VAT?

    Żeby móc zarejestrować się jako czeski podatnik VAT, niezbędne jest złożenie wniosku online (w języku czeskim), a następnie podpisanie papierowej kopii potwierdzającej elektroniczne przesłanie wniosku.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003