Wysyłasz towary na rzecz klientów z Danii? Sprawdź, czy musisz się zarejestrować w duńskim systemie VAT. W naszym tekście znajdziesz informacje o stawkach VAT w Danii, progach rejestracyjnych, momencie powstania obowiązku podatkowego i wiele innych.
Dania wprowadziła VAT (a więc podatek od wartości dodanej) już w 1967 roku. Zdecydowano wówczas o wycofaniu wcześniejszego systemu podatku od sprzedaży. Obecnie duński VAT znany jest lokalnie jako Merværdiafgiftsloven (Momsloven).
Ustawa z 1994 roku, którą wprowadzono w Danii, zawiera przepisy dotyczące miejscowego podatku VAT. Kolejne wskazówki oraz wszelkiego rodzaju poprawki czy nowelizacje publikowane są w kwartalnych biuletynach. Wydaje je duński Centralny Urząd Ceł i Podatków.
Europejska Dyrektywa VAT, podobnie jak wśród pozostałych państw członkowskich UE, jest podstawą wdrażania przepisów dotyczących podatku VAT w Danii. Reguluje się w ten sposób ramy duńskiej rejestracji VAT, a także wszelkich deklaracji, zgodności, Intrastat i innych powiązanych deklaracji.
Dostarczając towary lub świadcząc usługi lokalnie, duńskie władze mogą wymagać od danej firmy (nie będącej rezydentem) rejestracji na poczet duńskiego podatku VAT. Sytuacje, w których taki proces jest niezbędny są typowe dla większości krajów UE i dotyczą:
Przedsiębiorcy świadczący usługi oraz sprzedający towary przez internet dla konsumentów z UE, których obroty z tej sprzedaży przekroczą 42 000 zł (łącznie dla wszystkich krajów) – zamiast rejestrować się do duńskiego VAT, mogą zarejestrować się do VAT OSS, o którym więcej przeczytasz w artykule: Rejestracja do VAT-OSS krok po kroku
Od kiedy UE wprowadziła w 2010 roku pakiet VAT, rejestracja jest konieczna wyłącznie w przypadku ograniczonej liczby przypadków.
Każda zagraniczna firma musi stosować duńskie stawki podatku VAT, jeżeli są zarejestrowane w Danii. W momencie, gdy przedsiębiorca nie dopełni tego obowiązku, firma będzie zobowiązana do zapłaty VAT w niepełnej wysokości. Unia Europejska ustala ramy tych stawek (np. w przypadku minimalnej stawki wynoszącej 15%). Dania ma jednak swobodę w ustalaniu standardowej stawki, a także większości stawek obniżonych.
Firmy zagraniczne, które nie są zarejestrowane w Danii jako rezydenci podatkowi, objęte są szeregiem zasad, których muszą przestrzegać. Tyczy się to zakresu prowadzenia ksiąg i naliczania stawek VAT. Tyczy się to:
Moment powstania obowiązku podatkowego (a więc czasu dostawy) w Danii określony jest zasadami. Płatności do urzędu skarbowego należy dokonać 10 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego (miesięcznego lub kwartalnego) VAT.
W przypadku większości towarów jest to moment dostawy lub przeniesienia własności. Jeżeli chodzi o usługi – będzie to moment zakończenia świadczenia usługi.
Celem uproszczenia wymogów VAT, które dotyczą sprzedaży B2C, a także, by złagodzić wynikającą z tego konieczność rejestracji VAT niezależnie od miejsca, w którym przebywają klienci, zdecydowano o wprowadzeniu jednego portalu internetowego dedykowanego składaniu deklaracji VAT One-Stop-Shop (VAT OSS). Umożliwia on złożenie kwartalnych deklaracji obejmujących wszystkie kraje UE.
Firmy działające na terenie UE mogą zarejestrować się na portalu w tym kraju UE, w którym zajmują się prowadzeniem działalności. Kiedy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, uzyska się w ten sposób dostęp do portalu internetowego pierwszego dnia kwartału następującego po przyznaniu rejestracji. Grupy VAT także mogą ubiegać się o rejestrację pod jednym numerem.
25% | standardowa |
|
0% | zerowa |
|
Tylko dwie stawki VAT to dość niestandardowe rozwiązanie – w większości przypadków są to cztery, a nawet pięć stawek. Dość prosty system VAT występuje również na Słowacji – stawka standardowa, obniżona i zerowa. Przeczytaj więcej o VAT na Słowacji..
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!