|
|
5 minut czytania

VAT w Finlandii – kompendium. Stawki, progi rejestracyjne, deklaracje kwartalne

Prowadzisz sprzedaż wysyłkową na rzecz klientów z Finlandii? Sprawdź, czy musisz się zarejestrować w fińskim systemie VAT, przeczytaj też, jakie obowiązują stawki VAT w Finlandii, jakie progach rejestracyjnych, momencie powstania obowiązku podatkowego i wiele innych.

VAT w Finlandii

Podatek od wartości dodanej (lokalnie zwany Arvonlisävero) został wprowadzony na terenie kraju w 1994 roku.

Przepisy związane z podatkiem VAT regulowane są prawem. Podstawową regulacją jest Ustawa o podatku od wartości dodanej. Drugą, niemniej ważną, regulacją jest ustanowione Rozporządzenie o podatku VAT. Regularne publikowanie aktualizacji i ulotek dotyczących fińskiego podatku VAT leży w gestii Krajowego Zarządu Podatków. Natomiast prowadząc firmę, która nie jest rezydentem podatkowym Finlandii, rozliczenie VAT podlega miejscowemu Urzędowi Skarbowemu w Uusimaa.

Analogicznie do pozostałych krajów członkowskich Unii Europejskiej, Finlandia jest także zobowiązana do wdrożenia do lokalnego ustawodawstwa także unijnych przepisów dotyczących podatku VAT (tzw. Dyrektywy unijne). Tym sposobem UE ściśle reguluje zasady rejestracji, składania i zgodności powiązanych ze sobą deklaracji związanych z fińskim podatkiem VAT, a także działanie systemu Intrastat.

Czy powinieneś zarejestrować się do fińskiego VAT?

Fińskie wymogi odnoszące się do rejestracji VAT są tożsame z zasadami obowiązującymi w pozostałych krajach członkowskich Unii Europejskiej. Finlandia, na bazie kilku odstępstw zawartych w Dyrektywie VAT, ma prawo odstąpić od tego wymogu. Dotyczy to m.in. takich sytuacji jak:

  • importowanie towarów do Finlandii po raz pierwszy,
  • sprzedaż lub zakup wewnątrzwspólnotowy towarów z pozostałych krajów Unii Europejskiej,
  • transakcje kupna i sprzedaży towarów w Finlandii,
  • gromadzenie zapasów konsygnacyjnych w magazynach,
  • związanie się umowami typu call of stock, które dotyczą przechowywania zapasów dla jednego klienta – wówczas zwolnione są z podatku pod warunkiem indywidualnego wynegocjowania warunków z władzami lokalnymi odpowiadającymi za odprowadzanie podatków,
  • prowadzona przez Internet sprzedaż przeznaczona dla klientów, którzy nie są zarejestrowani jako płatnicy VAT – tego typu transakcje podlegają pod fiński próg sprzedaży rocznej,
  • organizacja oraz prowadzenie imprez, konferencji, wystaw i innych wydarzeń kulturalnych, na które wstęp jest płatny przy wejściu,
  • niezarejestrowanie firmy jako podatnika fińskiego VAT przy jednoczesnym korzystaniu z wszelkich usług w ramach zasady odwrotnego obciążenia,
  • samodzielne dostarczanie towarów.

Firmy, które nie są rezydentami podatkowymi Finlandii nie podlegają ścisłemu wymogowi rejestracji celem świadczenia usług na terenie Finlandii. Klienci zwykle rozliczają się w zgodzie z zasadą samoobliczania podatku VAT.

Dostarczając Finom usługi elektroniczne, nadawcze lub telekomunikacyjne, usługodawcy podlegają obowiązkowej rejestracji w celach podatkowych.

Przestrzeganie zasad fińskiego podatku VAT

Kiedy przedsiębiorstwo już zarejestruje się jako płatnik VAT, do jego zadań należeć będzie przestrzeganie lokalnych przepisów dotyczących księgowości, fakturowania i dokonywania niezbędnych czynności. Dotyczy to:

  • wystawiania faktur z danymi ujawniającymi, określonymi w fińskiej ustawie o VAT,
  • prawidłowego fakturowania klientów (za towary lub usługi) w zgodzie z fińskimi przepisami o VAT dotyczącymi czasu dostawy,
  • używania faktur elektronicznych, które powinny być zgodne z najnowszymi dyrektywami UE o fakturowaniu,
  • prowadzenia ksiąg VAT i innych rejestrów celem potwierdzenia deklaracji VAT, Intrastat i ESL,
  • przetwarzania not kredytowych oraz innych korekt,
  • stosowania kursów walut zagranicznych.

Co to jest moment powstania obowiązku podatkowego dla fińskiego podatku VAT?

Istnieją pewne określone zasady odnoszące się do momentu powstania obowiązku podatkowego (czasu dostawy) na terenie Finlandii. Określają, kiedy należy zapłacić podatek VAT. Wpłaca się go wówczas do urzędu skarbowego 10 dni po zakończeniu okresu sprawozdawczego VAT (miesięczny lub kwartalny).

W przypadku większości towarów, tym momentem jest czas dostawy bądź przeniesienie prawa własności. Jeżeli mowa o usługach – przypada to na moment zakończenia świadczonej usługi.

Deklaracje VAT Mini One Stop Shop (MOSS)

Żeby uprościć wymogi VAT na 2015 rok dotyczące świadczenia usług cyfrowych B2C, a także celem złagodzenia (wynikającej z tych zmian) konieczności rejestracji przedsiębiorstwa w miejscu przebywania klientów, zdecydowano się na wprowadzenie jednego portalu internetowego służącego do składania deklaracji VAT. Nazwano go “Mini One-Stop-Shop” (MOSS). Dzięki portalowi, dostawcy usług elektronicznych mają możliwość złożenia deklaracji kwartalnych obejmujących wszystkie państwa członkowskie UE. Warto jednak dodać, że od 01.07.2021 MOSS zostaje zastąpiony OSS – więcej informacji na ten temat w tekście: Zmiana rozliczania w procedurze MOSS na OSS.

Kwartalne deklaracje VAT

Podmioty gospodarcze zobowiązane są do złożenia kwartalnej deklaracji za pośrednictwem internetu pod numerem VAT ze swojego kraju. Tam deklarują sprzedaż na rzecz konsumentów z terytorium całej Unii Europejskiej. Deklaracje muszą być złożone do 20 dnia miesiąca, który następuje po zakończeniu kwartału. Następnie, obowiązkiem organu podatkowego, który otrzymuje deklarację podatkową jest podzielenie otrzymanego podatku VAT oraz przekazanie go odpowiednim państwom, z którymi rozliczają się poszczególni konsumenci.

Istnieje także system nieunijny (VIES), który obejmował firmy spoza UE, mogące dokonać rejestracji w dowolnie wybranym kraju i złożyć deklaracje dla całej Europy za pośrednictwem konkretnego kraju.

Stawki VAT w Finlandii

Fiński rząd ma możliwość ustalenia standardowej, wyższej stawki VAT. Podobnie wygląda to w kwestii stawek obniżonych. UE wymaga, aby minimalna stawka podatku wynosiła powyżej 15%. Określa także szereg ogólnych zasad dotyczących tego, które towary kwalifikują się do objęcia ich stawkami obniżonymi lub zerowymi. Każda z firm nie będących rezydentami podatkowymi Finlandii i zarejestrowana jako płatnik VAT, jest zobowiązana do stosowania miejscowych stawek i będzie rozliczana z każdego braku w naliczonym podatku VAT.

STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
24% standardowa Wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
14% obniżona
  • środki spożywcze (z wyłączeniem żywych zwierząt);
  • niektóre artykuły rolne;
  • usługi restauracyjne i cateringowe (z wyłączeniem napojów alkoholowych);
  • napoje bezalkoholowe;
  • żywność na wynos;
  • kwiaty cięte i rośliny do produkcji żywności
10% obniżona
  • produkty farmaceutyczne;
  • krajowy transport pasażerski;
  • książki (w tym e-booki);
  • gazety i czasopisma (sprzedawane w prenumeracie);
  • wstęp na imprezy kulturalne i do parków rozrywki;
  • abonament telewizyjny;
  • pisarze i kompozytorzy;
  • zakwaterowanie w hotelu;
  • wstęp na imprezy sportowe;
  • korzystanie z obiektów sportowych;
  • transport krajowy
0% zerowa
  • Usługi w zakresie drukowania publikacji organizacji non-profit;
  • transport wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy;
  • niektóre opodatkowanie sztabek, sztab złota i monet;
  • niektóre dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie