Jesteś czynnym podatnikiem VAT i chcesz zawiesić działalność? Sprawdź czy możesz w tym czasie robić zakupy i odliczać VAT.
Zdarza się, że robimy sobie przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej, które nazywane są okresem zawieszenia. Przedsiębiorca nie musi podawać powodu zawieszenia, jak również nie musi wskazywać do kiedy będzie miał zawieszoną działalność. Minimalny czas trwania zawieszenia musi wynosić 30 dni nie krócej. Co jednak dzieje się w tym okresie z VAT?
Za okres zawieszenia przedsiębiorca nie ma obowiązku:
Będą to przede wszystkim czynności, które powstały przed okresem zawieszenia, a mianowicie:
Co do zasady przedsiębiorca jest zwolniony ze składania deklaracji VAT, JPK_VAT, informacji VAT-UE. Jeżeli jednak w okresie zawieszenia ponosi opłaty stałe bądź wykonuje inne czynności jest zobowiązany do składania deklaracji i JPK_VAT.
Do takich czynności zalicza się:
Potwierdzają to również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach. Dla przykładu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji nr 0112-KDIL4.4012.261.2019.4.JS z dnia 24.07.2019 r. uznał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących opłat leasingowych i opłat za media poniesionych w trakcie zawieszenia działalności. W uzasadnieniu Dyrektor KIS pisze:
“Należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „zawieszenie działalności”. Kwestia ta została uregulowana m.in. w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292). (…)
Prawo do odliczenia przysługuje także w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych, jednak w związku z brakiem podatku należnego, który obniża się o podatek naliczony, podatnik ma prawo do przeniesienia tego podatku na następny okres rozliczeniowy. (…)
W konsekwencji Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych i opłat za media zapłaconych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, które stanowią czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów w myśl art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.”
Generalnie w okresie zawieszenia przedsiębiorca nie powinien dokonywać żadnych zakupów, które mają służyć prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak jeżeli taka sytuacja by się zdarzyła, to prawo do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury będzie przysługiwało dopiero po odwieszeniu działalności w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy po odwieszeniu. Taka odpowiedź widnieje na portalu podatkowym, gdzie można znaleźć m.in. pytania i odpowiedzi dotyczące nowego pliku JPK_VAT.
Tak naprawdę żaden przepis nie odnosi się do odliczenia VAT od zakupów w okresie zawieszenia, które nie są niezbędne. Z dotychczasowych doświadczeń, jak również z informacji, jakie można uzyskać z organów podatkowych wynika, że takie praktyki nie powinny być stosowane w okresie zawieszenia. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej, która pozwoli na rozwianie wątpliwości.
VAT naliczony od kosztów stałych regulowanych w okresie zawieszenia można odliczać na bieżąco w składanych deklaracjach i JPK_VAT pomimo zawieszenia działalności gospodarczej w CEIDG. Brak podatku należnego w tym okresie pozwala jedynie na wykazanie kwoty podatku VAT do przeniesienia na kolejny okres rozliczeniowy w deklaracji podatkowej.
VAT naliczony z pozostałych faktur zakupu (poza kosztami stałymi) w okresie zawieszenia nie powinien być odliczany, przepisy podatkowe w żaden sposób nie regulują tej kwestii.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!
Zawieszenie działalności a VAT - jak to wygląda w praktyce?
Zawieszenie działalności - co z fakturami kosztowymi?