VAT w Portugalii – kompletny przewodnik. Stawki, progi rejestracyjne
Wysyłasz towary na rzecz klientów z Portugalii? Sprawdź, czy powinieneś się rejestrować do portugalskiego systemu VAT i jakie są stawki VAT w Portugalii.
Zagraniczne przedsiębiorstwa importujące lub handlujące towarami lub usługami w Portugalii mogą być zobowiązane do zarejestrowania się jako nierezydent handlowy w Portugalii. Będą one wtedy również zobowiązane do przestrzegania lokalnych przepisów, dotyczących m.in. zasad wystawiania faktury, terminów podatkowych.
Czy powinieneś zarejestrować się do portugalskiego VAT?
Portugalia wymaga od nierezydentów zarejestrowania się, jeśli wykonują oni m.in. którąkolwiek z poniższych czynności:
import towarów do Portugalii spoza Unii Europejskiej,
zakup i sprzedaż towarów na terenie Portugalii,
sprzedaż towarów portugalskim konsumentom przez Internet, gdy obrót przekroczy 10 000 euro,
przechowywanie towarów w magazynie konsygnacyjnym w celu sprzedaży lokalnym klientom.
UWAGA!
Od 1 lipca 2021 r., przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wysyłkowej przez internet dla konsumentów z Portugalii po przekroczeniu 10 000 euro obrotu mogą zarejestrować się do VAT OSS i składać jedną deklarację VAT obejmującą wszystkie państwa członkowskie, a także opłacać podatek zagraniczny do “jednego koszyka” – wg stawek kraju nabywcy. Wtedy nie muszą stosować portugalskich zasad podatkowych, za wyjątkiem stosowania zagranicznej stawki VAT.
W przypadku braku rejestracji do VAT OSS należy stosować wszystkie reguły obowiązujące w Portugalii – jednak tylko w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej.
Zasady dotyczące wystawiania faktur
W przypadku portugalskich e-faktur B2B, od 2021 roku podatnicy muszą ubiegać się o przyznanie unikalnej serii numerów faktur od rządu przed ich wystawieniem. Następnie muszą użyć certyfikowanego oprogramowania do stworzenia kodu QR na każdej fakturze zawierającej ten unikalny kod dokumentu.
Portugalscy podatnicy muszą z wyprzedzeniem powiadomić urząd skarbowy o planowanych numerach faktur sprzedaży. W tym celu muszą złożyć:
numer faktury i serię do wykorzystania,
klasyfikację tego typu dokumentu, na podstawie SAF-T,
datę rozpoczęcia wystawienia pierwszej faktury z serii.
Po zgłoszeniu otrzymuje się 8-cyfrowy kod walidacyjny dla serii, który musi być zawarty na fakturze jako niepowtarzalny kod dokumentu (ATCUD).
Faktura tradycyjna powinna zawierać takie elementy, jak:
data wystawienia,
dane dostawcy i identyfikator VAT,
dane kontrahenta rządowego,
szczegóły dotyczące umowy i terminu dostawy,
dane dotyczące płatności
szczegóły dotyczące dostarczonych towarów lub usług,
wartość netto,
VAT
wartość brutto.
Przedsiębiorstwa, będące rezydentami portugalskimi, których roczna sprzedaż przekracza 50 000 euro, muszą korzystać z zatwierdzonego przez rząd oprogramowania do fakturowania. Oprogramowanie to powinno być w stanie wygenerować unikalny kod faktury (UUID). Kody te powinny być zgłaszane organom podatkowym przed wystawieniem faktury oraz być umieszczone na fakturze.
Przedsiębiorcy, niebędący rezydentami portugalskimi powinni wystawiać faktury na zatwierdzonych pakietach oprogramowania od lipca 2021 r. Pozwoli to stemplować faktury nowym kodem QR, który zawiera szczegółowe informacje na temat faktur do skanowania elektronicznego.
Faktury muszą być przechowywane przez 10 lat zarówno przez wystawcę, jak i odbiorcę.
Terminy składania deklaracji VAT w Portugalii
W Portugalii deklaracje składa się:
w trybie miesięcznyn – do 10 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni lub
w trybie kwartalnym – do 15 dnia miesiąca za poprzedni kwartał.
Deklaracje VAT UE składa się do 20 dnia następnego miesiąca za miesiąc, w którym miała miejsce transakcja unijna.
Oprócz powyższych deklaracji należy jeszcze złożyć roczną deklarację VAT w terminie do 15 lipca za rok poprzedni.
Podatek należy zapłacić do portugalskiego urzędu w terminie do 7 dni po zakończeniu okresu sprawozdawczego VAT (miesięcznego lub kwartalnego).
Portugalskie SAF-T (odpowiednik JPK)
Zasadniczo istnieje pięć wymogów sprawozdawczych SAF-T:
Księga główna i dzienniki pomocnicze
Zobowiązania, w tym podstawowe dane dostawców i faktury
Należności, z danymi podstawowymi klientów i fakturami
Zapasy magazynowe oraz dane podstawowe
Księga środków trwałych wraz z amortyzacją
Podatnicy będący portugalskimi rezydentami są zobowiązani do comiesięcznego przesyłania faktur w formacie SAF-T:
Deklaracje muszą być składane wraz z normalną deklaracją VAT do 20 dnia następnego miesiąca.
Przedsiębiorcy będący nierezydentami, zarejestrowani do portugalskiego VAT (np. z powodu przekroczenia limitu sprzedaży wysyłkowej), są zwolnione z wymogów SAF-T.
Stawki VAT w Portugalii
Podatek VAT należy zapłacić do portugalskiego urzędu skarbowego do 7 dni po zakończeniu okresu sprawozdawczego VAT (miesięcznego lub kwartalnego).
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
23%
standardowa
wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
13%
obniżona
niektóre artykuły spożywcze;
wstęp na niektóre imprezy kulturalne;
posiłki w restauracjach i kawiarniach;
niektóre artykuły rolne;
olejów napędowy dla rolnictwa;
niektóre towary i usługi do konsumpcji w transporcie pokładowym
6%
obniżona
niektóre artykuły spożywcze;
niektóre produkty farmaceutyczne;
sprzęt medyczny dla osób niepełnosprawnych,
foteliki samochodowe dla dzieci;
pieluchy dla dzieci;
niektóre książki (w tym e-booki);
niektóre gazety i czasopisma
abonament telewizyjny;
budownictwo socjalne;
remonty i naprawy prywatnych budynków mieszkalnych;
niektóre artykuły rolne;
zakwaterowanie w hotelach;
niektóre usługi socjalne;
niektóre usługi medyczne i dentystyczne;
zbiórka odpadów domowych,
drobne naprawy rowerów;
usługi pomocy domowej;
soki owocowe;
drewno opałowe;
kwiaty cięte i rośliny cięte do celów dekoracyjnych i produkcji żywności;
prace budowlane związane z nowymi budynkami;
niektóre usługi prawne;
niektóre towary konsumpcyjne w transporcie pokładowym;
oczyszczanie ścieków;
niektóre dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki
0%
zerowa
wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy transport lotniczy i morski
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rosnące zainteresowanie ESG sprawia, że raportowanie działań związanych ze środowiskiem, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem staje się standardem w biznesie. Przepisy CSRD, wprowadzone przez Unię Europejską, zobowiązują firmy do szczegółowego informowania o działaniach ESG, ale wiele firm z sektora MŚP nadal nie zna tego zagadnienia. Ponieważ nowe wymogi będą obejmować coraz mniejsze przedsiębiorstwa, znajomość zasad ESG jest niezbędna. W artykule wyjaśniamy, czym jest raportowanie ESG, kogo obejmuje i jakie może przynieść korzyści.
12 grudnia 2024 roku Prezydent podpisał rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, który dotyczy wprowadzenia uzupełniającego urlopu macierzyńskiego. Takie rozwiązanie ma zrekompensować pracującym rodzicom czas, który podczas urlopu macierzyńskiego spędzą w szpitalu w przypadku długotrwałej hospitalizacji dziecka.
Ruszył program Moja Elektrownia Wiatrowa z dotacją do małych przydomowych turbin wiatrowych. W dniu 17.06.2024 roku rozpoczął się nabór wniosków o dofinansowanie na przydomowe wiatraki. Sprawdź, kto, na co i ile dofinansowania może uzyskać!
Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo