|
|
3 minut czytania

W jaki sposób dokonać wpisu do rejestru BDO?

W twojej działalności gospodarczej wykorzystujesz torby z tworzywa sztucznego? Sprawdź co się zmieniło po 1 września 2019 roku.

jak złożyć wniosek o wpis do BDO?

Obowiązek pobierania opłaty recyklingowej od toreb z tworzyw sztucznych został rozszerzony na kolejne torby ze względu na grubość materiału, z którego są wykonane. Zmiana dotyczy toreb o grubości materiału powyżej 50 mikrometrów. Dotychczasowe zwolnienie toreb foliowych o grubości do 15 mikrometrów nadal pozostaje w mocy – art. 40a ust. 2 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Ograniczenie ilości wprowadzanych odpadów ma na celu ochronę środowiska naturalnego. Dodatkowe opłaty mają na celu wyrobić nawyk korzystania z toreb wielokrotnego użytku bądź wykonanych z produktów z odzysku lub biodegradowalnych. Jakie będą nowe obowiązki z tym związane dla przedsiębiorców? Kto jest zobowiązany dokonać wpisu do rejestru BDO?

Złożenie wniosku o wpis do rejestru BDO

Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami zwany w skrócie BDO gromadzi w jednym miejscu wszystkie informacje związane z gospodarką odpadami.

Bez względu na wybraną formę należy pamiętać, że wniosek musi być złożony najpóźniej do 31 grudnia 2019 roku. Firmy, które wytwarzają różnego rodzaju odpady takim obowiązkiem są już objęte od jakiegoś czasu. Jeżeli będą musiały dokonać zmiany ze względu na używanie toreb z tworzywa sztucznego muszą dokonać aktualizacji wcześniej złożonego wniosku.

Wniosek składa się do marszałka województwa ze względu na miejsce zamieszkania przedsiębiorcy lub siedzibę działalności gospodarczej.

Dane wymagane na wniosku

Wypełniając formularz rejestrowy należy wpisać następujące dane w dziale I:

  • dane ewidencyjne przedsiębiorcy, imię i nazwisko bądź nazwę w zależności od formy organizacyjnej,
  • numer identyfikacji podatkowej NIP,
  • dane w postaci adresu zamieszkania lub adres prowadzenia działalności gospodarczej,
  • rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej (brak na obecnym wniosku),
  • w przypadku branż wymienionych w ustawie o odpadach należy wypełnić odpowiedni dział.

Po złożeniu wniosku urząd może wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia braków formalnych. W takiej sytuacji należy tego dokonać w terminie wskazanym na wezwaniu.

Kiedy będzie dokonany wpis do rejestru?

Na dokonanie wpisu urząd ma 30 dni jeżeli wniosek nie będzie wymagał uzupełnienia. O fakcie dokonania wpisu przedsiębiorca będzie poinformowany pisemnie. Marszałek województwa wyda zaświadczenie o indywidualnym numerze rejestrowym.

Zaświadczenie zostanie doręczone na adres zamieszczony na wniosku za pośrednictwem poczty.

Od decyzji odmownej można złożyć w terminie 14 dni pisemne odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego. Usługa związana z wpisem dotyczącym toreb z tworzywa sztucznego nie podlega jakimkolwiek opłatom. Natomiast w zakresie gospodarki szeroko rozumianymi odpadami opłaty wynoszą 100 zł dla mikroprzedsiębiorcy i 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców.

Podsumowanie

Aktualnie obowiązujący wzór wniosku nie zawiera typowego formularza dla przedsiębiorców, którzy objęci są obowiązkiem rejestrowym ze względu na sprzedawane torby na zakupy z tworzywa. Nowy wzór formularza rejestrowego ma być dostępny dopiero po 1 stycznia 2020 roku. Niemniej jednak nie zmienia to faktu, że obowiązek zgłoszenia wpisu do rejestru BDO wskazany jest do dnia 31 grudnia 2019 roku.

Na obecnym formularzu rejestrowym nie ma informacji o rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym można taką dodatkową adnotację zamieścić na wniosku, a gdy nowy wzór będzie już dostępny dokonać aktualizacji zgłoszenia. Nie zaszkodzi zamieścić również informacji z jakiego powodu wniosek jest składany: np. “Sprzedaż toreb z tworzywa sztucznego prowadzona w jednostkach handlowych”.

Przeczytaj też: Obowiązek wpisu do BDO – kto podlega, terminy, konsekwencje.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Najważniejsze pytania

  1. Czym jest rejestr BDO?

    Jest to rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
  2. W jaki sposób można złożyć wniosek o wpis do BDO?

    Wniosek o wpis do rejestru BDO można przesłać online lub listowanie, jak również złożyć osobiście w Urzędzie Marszałkowskim.
  3. Jaki jest czas oczekiwania na wpis do rejestru BDO?

    Czas oczekiwania to 30 dni pod warunkiem złożenia kompletnego i poprawnego wniosku. Czas ten może się jednak wydłużyć jeśli wniosek będzie wymagał uzupełnienia.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003