Wystawianie faktur korygujących jest nieodłącznym elementem prowadzonej działalności gospodarczej. Fakturę korygującą może wystawić jedynie przedsiębiorca, który sporządził fakturę pierwotną. Przepisy ustawy o VAT regulują kwestię wystawiania faktur korygujących. Sprawdźmy w jakich sytuacjach powinna być wystawiona taka faktura i jak potwierdzić jej doręczenie.
- 1. Przyczyny korekty faktur VAT
- 2. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej
- 3. Na jakie formy odbioru faktury korygującej zgadza się fiskus
Odbiór faktury korygującej – omówione zagadnienia:
Przyczyny korekty faktur VAT
Dokumenty korygujące zapisy pierwotne będą miały miejsce w następujących sytuacjach:
- zwrot towaru całkowity lub częściowy,
- dokonano zwrotu całości lub części zapłaty,
- obniżenie ceny w formie rabatu,
- udzielono opustów, skonta,
- podwyższenie ceny, pomyłka w cenie, stawce podatku VAT, kwocie podatku.
Potwierdzenie odbioru faktury korygującej
Potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest wymagane w sytuacji, gdy kwota podatku VAT na fakturze pierwotnej została wykazana wyższa niż należna, wówczas będziemy mieli do czynienia z korektą “na minus”. Sprzedawca zapłaci mniejszy podatek należny, a nabywca będzie musiał pomniejszyć podatek VAT naliczony.
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT prawo do obniżenia podstawy opodatkowania przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym wystawca faktury otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej.
Przepisy milczą na temat formy jak powinno wyglądać takie potwierdzenie. Jeszcze do niedawna fiskus upierał się przy tradycyjnych formach potwierdzenia odbioru typu przesyłka polecona, podpisanie odręczne i odesłanie do wystawcy. To się na szczęście zmieniło. Obecna sytuacja jaka powstała w związku z pandemią COVID-19 dodatkowo potwierdza, że funkcjonowanie dokumentów w obiegu elektronicznym staje się najwłaściwsze w dzisiejszych czasach.
Na jakie formy odbioru faktury korygującej zgadza się fiskus
Przedsiębiorcy bardzo często musieli występować o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, aby udowodnić prawidłowość uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Stanowisko organu podatkowego było w tej kwestii niejednolite. Przełomową wydaje się aktualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0114-KDIP4-2.4012.75.2020.1.WH z dnia 7 maja 2020 r.
Wynika z niej, że nie zawsze brak zwrotnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej, np. w postaci zwrotki z poczty, pozbawia przedsiębiorcę prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego.
W przedmiotowej interpretacji zapytano między innymi, czy jeżeli będzie wysłana faktura korygująca listem poleconym i odnotowane w urządzeniach księgowych potwierdzenia przesłania środków finansowych z korekty będzie można potraktować, że faktura korygująca została odebrana pomimo braku zwrotki z poczty. Takie stanowisko Wnioskodawcy Dyrektor KIS uznał za prawidłowe.
Na stronie internetowej biznes.gov.pl można znaleźć informację, że faktura korygująca nie zawsze musi być odręcznie podpisana przez odbiorcę, na równi traktuje się również:
- potwierdzenie odbioru faktury przesłane w wiadomości e-mail,
- fax potwierdzający odbiór faktury korygującej,
- pisemne potwierdzenie odbioru korekty,
- potwierdzenie przyjęcia przesyłki poleconej przez adresata.
W praktyce możliwa jest również forma pobrania faktury korygującej z systemu elektronicznego lub portalu informatycznego na dedykowanym dla klienta koncie.
Możliwość uznania za prawidłową taką formę odbioru korekty potwierdził Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej nr 0114-KDIP1-3.4012.107.2020.1.JG z dnia 17.04.2020 r.
Uzyskanie potwierdzenia odbioru od kontrahenta bywa czasami żmudnym i długim procesem. Pomimo wypracowania już pewnych praktyk akceptowanych przez fiskusa najrozsądniejszym byłaby zmiana przepisów podatkowych, które rozwiałyby wątpliwości.