Program wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR skierowany jest do wszystkich przedsiębiorców. Beneficjentami Programu mogą być przedsiębiorcy, u których nastąpił spadek obrotów w związku z pandemią COVID-19, którzy zatrudniają co najmniej 1 pracownika. Nie skorzystają z niej osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. W niniejszej publikacji odniesiemy się do niektórych wątpliwości jakie mogą mieć przedsiębiorcy ubiegający się o wsparcie.
Pytania i odpowiedzi związane z tarczą finansową PFR
Wiele cennych informacji na temat wsparcia w ramach Programu Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) można przeczytać na stronie internetowej. Na tej stronie pojawiła się niedawno lista pytań i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. W naszej publikacji zaprezentujemy niektóre z nich.
1. Co w przypadku, gdy chętnych będzie więcej niż wniosków?
W odpowiedzi można przeczytać, że pierwszeństwo będą miały wnioski kompletne i nieobarczone brakami zgodnie z kolejnością rozpatrywania wniosków przez PFR.
2. Czy przedsiębiorca, który w przeszłości otrzymał pomoc publiczną (de minimis) może skorzystać ze wsparcia?
Wartość dotychczasowej pomocy de minimis nie ma wpływu na możliwość otrzymania wsparcia w ramach Programu i może być łączone z Programem wsparcia.
3. Czy jeżeli istnieje wspólność majątkowa małżeńska potrzebna jest zgoda małżonka na uzyskanie wsparcia w ramach Programu?
Uzyskanie takiej zgody jest konieczne chociaż nie ma obowiązku jej załączania. Osoba składająca wniosek podpisuje oświadczenie, że jest upoważniona do dokonywania wszelkich czynności związanych ze złożeniem wniosku.
4. Kiedy warunek prowadzenia działalności na dzień 31 grudnia 2019 r. uznaje się za spełniony?
Taki warunek uznaje się za spełniony jeżeli działalność jest prowadzona. Na ten dzień działalność nie może być zawieszona.
5. Kiedy przedsiębiorca nie zalega z płatnościami ZUS i do urzędu skarbowego?
Zgodnie z założeniami do Programu przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. nie może zalegać z płatnościami do ZUS i fiskusa. Jeżeli posiadał takie zaległości, ale na dzień składania wniosku nie zalega to również może ubiegać się o wsparcie. Jeżeli posiada zaległości, ale wystąpił z wnioskiem o rozłożenie na raty, odroczenie lub gdy zaległość nie przekracza 8,70 zł to również taka sytuacja jest traktowana jako brak zaległości.
6. Czy zdolność kredytowa stanowi warunek wsparcia w ramach PFR?
Zdolność kredytowa nie stanowi warunku wsparcia w ramach Programu.
7. Czy w ramach ubiegania się o wsparcie można wskazać luty 2020 r. jako miesiąc spadku obrotów gospodarczych?
Nie może to być miesiąc luty 2020 r., może to być dowolny miesiąc po 1 lutego, a więc pierwszym miesiącem jest marzec 2020 r. Spadek przychodów z marca 2020 r. można porównać do przychodów z miesiąca lutego 2020 r., alternatywnie można porównać marzec 2020 r. do marca 2019 r. W kolejnych miesiącach będzie to porównanie przychodów z kwietnia 2020 r. do marca 2020 r., alternatywnie do kwietnia 2019 r., decyzja należy do przedsiębiorcy.
8. Czy wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR może być łączone z inną pomocą publiczną?
Pomoc publiczna udzielana w ramach Tarczy Finansowej może być łączona z inną pomocą publiczną do wysokości kwoty 800.000 euro.
9. Czy dane zamieszczone we wniosku są weryfikowane przez PFR?
Dane weryfikowane są z rejestrami publicznymi, dlatego tak ważne jest złożenie deklaracji VAT za miesiąc, dla którego przedsiębiorca wykazuje spadek obrotów. Zanim złożymy wniosek wskazane jest złożenie deklaracji miesięcznej VAT-7 na 4 dni kalendarzowe przed złożeniem wniosku, a dla deklaracji kwartalnych VAT-7K na 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT.
10. Czy wsparcie udzielone w ramach Programu ma charakter zwrotny czy bezzwrotny?
Subwencja ma w znacznej mierze charakter bezzwrotny. Do 75% otrzymanej kwoty może nie podlegać zwrotowi jeżeli przedsiębiorca spełni dodatkowe warunki określone w Programie.
11. Na jakie cele może być przeznaczone wsparcie w ramach Programu?
Przedsiębiorca może wykorzystać środki finansowe na pokrycie szeroko rozumianych kosztów działalności gospodarczej. Jest całkowity zakaz przeznaczenia środków na płatności dla właściciela lub osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem. Szczegółowy sposób wykorzystania środków będzie określony w umowie.
12. Czy przyznane środki w ramach Tarczy Finansowej podlegają egzekucji administracyjnej lub sądowej?
Środki przyznane w ramach Programu nie podlegają egzekucji administracyjnej ani sądowej.
13. Czy w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu subwencji?
Jeżeli działalność gospodarcza przedsiębiorcy zostanie zawieszona w trakcie 12 miesięcy licząc od dnia przyznania subwencji finansowej, wówczas przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu 100% subwencji finansowej.
14. Które firmy ze względu na przedmiot prowadzonej działalności nie mogą ubiegać się o wsparcie?
O wsparcie w ramach Programu nie mogą ubiegać się firmy, które prowadzą działalność gospodarczą określoną następującymi kodami:
- 64.20.Z Działalność holdingów finansowych;
- 64.30.Z Działalność trustów, funduszów i podobnych instytucji finansowych;
- 65.11.Z Ubezpieczenia na życie;
- 65.20.Z Reasekuracja;
- 65.30.Z Fundusze emerytalne;
- 66.11.Z Zarządzanie rynkami finansowymi.
15. W jaki sposób obliczają spadek przychodów przedsiębiorcy rozliczający się metodą kasową i nieVATowcy?
Przychody ustalane są w rozumieniu przepisów ustawy o PIT stanowiące podstawę do naliczania zaliczek w podatku dochodowym. Spadek przychodów podlega weryfikacji przez PFR.
16. Czy umorzona część subwencji stanowi przychód do opodatkowania dla przedsiębiorcy?
W świetle obecnie obowiązujących przepisów umorzona część subwencji stanowi dla przedsiębiorcy przychód do opodatkowania w PIT. Możliwość dokonania w 2021 r. częściowego zwolnienia z podatku CIT / PIT dokonanych umorzeń będzie analizowana przez Ministerstwo Finansów we współpracy z PFR.
17. Według jakiego kursu powinien zostać przeliczony łączny limit pomocy wynoszący 800.000 euro?
Równowartość pomocy w euro ustala się według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy, a nie na dzień złożenia wniosku.