Czy jako przedsiębiorca zastanawiałeś się kiedykolwiek, ile tak naprawdę warte jest Twoje przedsiębiorstwo? Okazuje się, że taka wiedza może być użyteczna przy podejmowaniu decyzji biznesowych wpływających na dalszy rozwój oraz dostarczać Ci wielu cennych informacji. Jeżeli chcesz poznać kilka sposobów na określenie wartości rynkowej firmy, przeczytaj poniższy artykuł!
Wycena przedsiębiorstwa polega na oszacowaniu wartości rynkowej firmy i posiadanych przez nią aktywów. Jest ona niezbędna do przeprowadzenia wielu czynności związanych z działalnością gospodarczą. Są to np.:
Realizacja i inwestowanie w nowe projekty muszą być poprzedzone sprawdzeniem opłacalności danego przedsięwzięcia.
Ubiegając się o dofinansowanie od banku lub inwestorów indywidualnych konieczne jest dostarczenie dokumentacji firmy o jej sytuacji finansowej – bilanse, sprawozdania, zadłużenia, rachunki zysków i strat itd. Na podstawie tego określana jest wartość firmy i jej zdolność do spłacenia zaciągniętych pożyczek.
Zarówno przed zakupem, jak i sprzedażą (również przed fuzją, przejęciem spółek, likwidacją) obie strony chcą szczegółowo zapoznać się z przedmiotem transakcji, aby ocenić jej zyskowność. W tym celu przedstawia się właśnie wycenę wartości przedsiębiorstwa.
Odpowiednia strategia podatkowa pozwala na zmniejszenie obciążeń podatkowych oraz zwiększenie płynności finansowej. Jednak wymaga ona szczegółowej analizy dotychczasowych działań, planów na przyszłość, w której skład wchodzi również wycena wartości rynkowej przedsiębiorstwa.
W sytuacji, gdy stajemy się stronami w procesie sądowym możliwe, iż konieczne będzie przedstawienie danych finansowych firmy. Sąd lub prokurator może powołać do tego zadania biegłego, którego zadaniem będzie wydanie opinii eksperckiej.
W zależności, w jakim celu decydujemy się na taką wycenę, korzysta się z różnych metod np.:
Polega na obliczeniu wartości firmy na podstawie otrzymanych środków po spłaceniu jej zobowiązań pieniężnych i sprzedaży aktywów.
Jest przeprowadzana poprzez odjęcie sumy aktywów firmy o wartość jej zobowiązań krótko- i długoterminowych.
Wykonuje się poprzez analizę konkurencji, czyli porównanie sytuacji finansowej firmy zbliżonej do naszej. Podobieństwo powinno odnosić się do działania w tej samej branży, poziomu rentowności i sprzedaży, tego samego etapu cyklu życia przedsiębiorstwa. Zwykle pozyskanie potrzebnych danych jest możliwe jedynie, gdy mamy do czynienia ze spółką notowana na giełdzie lub do której mamy bezpośredni dostęp do potrzebnych informacji.
Precyzyjniej, analiza zdyskontowanych przepływów pieniężnych dotyczy prognozy przyszłych wyników finansowych – kosztów, przychodów, inwestycji, źródeł finansowania. Wymaga ona dosyć obszernej wiedzy z zakresu analizy danych, dlatego warto powierzyć ją osobie doświadczonej w tej dziedzinie.
Opiera się na oszacowaniu wydatków, które należałoby ponieść, jeśli zdecydowalibyśmy się na stworzenie firmy podobnej do naszej w danym momencie i warunkach gospodarczych.
Przeprowadzenie tej metody polega na pomnożeniu posiadanych akcji przez ich aktualną wartość na rynku.
Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych czynników, którymi należy się kierować podczas opisywanej procedury:
Nawet jeżeli obecnie nie masz konkretnych powodów, aby wyceniać wartość swojej firmy, to wciąż warto dążyć do jej zwiększania. W jaki sposób? Podpowiadamy!
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.