Chcesz wycofać samochód z firmy do majątku prywatnego? Sprawdź, jak postąpić z opłaconym ubezpieczeniem OC i AC.
Najczęściej do środków trwałych w firmie wprowadzane są szeroko rozumiane pojazdy. Jeżeli samochód jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, to przedsiębiorca ma prawo do ujmowania różnego rodzaju wydatków w kosztach uzyskania przychodów. W dzisiejszej publikacji sprawdzimy, jak postąpić z rozliczeniem zapłaconych składek OC i AC w sytuacji wycofania samochodu z działalności do majątku prywatnego.
Przedsiębiorca, który prowadzi podatkową książkę przychodów i rozchodów (PKPiR) ma prawo do ujmowania w niej wszelkiego rodzaju kosztów związanych z prowadzeniem firmy. Do takich kosztów zaliczane są również zapłacone składki na ubezpieczenie OC i AC samochodu. Jeżeli została wybrana metoda kasowa (uproszczona) rozliczania kosztów, to w takim przypadku wydatki związane z polisą ubezpieczeniową samochodu ujmowane są w całości w dacie poniesienia kosztu, a jest to data wystawienia faktury lub innego dokumentu będącego podstawą do zaksięgowania kosztu. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy składki są opłacane jednorazowo, czy w ratach. W takiej sytuacji rodzi się pytanie, jak należy postąpić w momencie wycofania pojazdu do majątku prywatnego?
Dopóki samochód znajduje się w ewidencji środków trwałych w firmie, to nie ma żadnych przeciwskazań, żeby wszystkie koszty z nim związane były ujmowane w kol. 13 PKPiR. Jednak w momencie wycofania pojazdu do majątku prywatnego zmienia się charakter poniesionego kosztu, z kosztu firmowego staje się on kosztem prywatnym. Jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce powinno się ustalić, czy nie należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów. W jaki sposób wyglądała dotychczas taka korekta opiszemy poniżej.
Pan Michał zakupił w 2020 roku w miesiącu lipcu ubezpieczenie OC i AC samochodu, który jest ujęty w ewidencji środków trwałych. Kwota ubezpieczenia OC wynosi 800 zł a AC 1.600 zł, łącznie 2.400 zł. Wartość samochodu na potrzeby zapłaty ubezpieczenia AC nie przekracza kwoty 150.000 zł, a więc cała kwota została zaksięgowana w PKPiR w kol. 13 w miesiącu lipcu 2020 roku. W 2021 roku pan Michał podjął decyzję, że od miesiąca lutego 2021 r. wycofuje samochód z firmy do majątku prywatnego. Zastanawia się jednak, w jaki sposób powinien potraktować opłacone w 2020 r. ubezpieczenie samochodu. Jak już wspomnieliśmy co do zasady składki powinny być skorygowane w sposób proporcjonalny. Ubezpieczenie obejmuje okres 12 miesięcy:
2.400:12 = 200 zł/miesięcznie
200 zł x 5 miesięcy (do końca okresu ubezpieczenia liczone od miesiąca lutego do końca czerwca) = 1.000 zł powinno się wyksięgować z kosztów uzyskania przychodów z PKPiR na czerwono lub ze znakiem minus w miesiącu lutym 2021 r., w którym samochód został wycofany z firmy. Jeżeli koszty w tym miesiącu byłyby niższe niż 1.000 zł, to różnicę należało wykazać w pozostałych przychodach do opodatkowania.
Taki sposób postępowania był również potwierdzany w wydawanych interpretacjach podatkowych, przykładowo nr 0115-KDIT3.4011.109.2018.1.WM z dnia 19.04.2018 r. Jednak dzwoniąc na infolinię podatkową uzyskano informację, że obecnie nie ma obowiązku korygowania kosztów ubezpieczenia OC i AC po wycofaniu samochodu do majątku prywatnego. Jedynym wyjątkiem mogłaby być sytuacja, w której towarzystwo ubezpieczeniowe z jakiś powodów zwróciłoby w części zapłacone składki, to wówczas należałoby je ująć po stronie przychodów. Nie jest to jednak informacja wiążąca i pewna, ponieważ na przestrzeni czasu zmieniało się stanowisko fiskusa w tej sprawie, chociaż nie było żadnej zmiany przepisów w tym zakresie. W jednej z wcześniejszych interpretacji z 21.12.2012 r, nr IBPBI/1/415-1581/12/WRz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wówczas uznał, że wycofanie samochodu z majątku firmy nie rodzi obowiązku korygowania m.in. kosztów OC i AC. Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia zawsze w takich sytuacjach należałoby ponownie zweryfikować aktualnie stanowisko organów podatkowych.
Przedsiębiorca w prowadzonej działalności gospodarczej powinien pamiętać, w jaki sposób prawidłowo definiować i rozliczać koszty uzyskania przychodów. Dopóki zakupiony środek trwały jest wykorzystywany w działalności gospodarczej można ujmować w kosztach wydatki związane z jego eksploatacją. Jednak w momencie zmiany przeznaczenia należy odpowiednio rozpoznać koszty, które dotyczą okresów dłuższych niż miesiąc a zostały jednorazowo zaksięgowane w PKPiR. Wówczas, tak jak to zostało opisane w artykule należy dokonać proporcjonalnej korekty kosztu lub zasięgnąć opinii u doradcy podatkowego czy w organach skarbowych czy taki sposób postępowania jest prawidłowy i aktualny.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!