Zastanawiasz się czy zakup odzieży, obuwia czy kosmetyków może być kosztem działalności? W dzisiejszym artykule opiszemy ten temat.
Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów. W przypadku osób fizycznych nie każda forma opodatkowania pozwala na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów, możliwe to jest jedynie w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą podatkową książkę przychodów i rozchodów (PKPiR). W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem zaliczania do kosztów działalności wydatków na zakup obuwia, odzieży czy kosmetyków, odpowiemy na pytanie czy i kiedy takie wydatki będą mogły się znaleźć w kosztach.
Zanim jednak przejdziemy do zasadniczego tematu przybliżymy pojęcie kosztów uzyskania przychodów, o której jest mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Oznacza to, że koszt nie musi być zapłacony (wtedy mówimy o wydatku) wystarczy, żeby przedsiębiorca był nim obciążony |
Koszty wymienione w art. 23 ustawy o PIT nie stanowią kosztów uzyskania przychodów |
Koszt musi być celowy i mieć charakter definitywny, dlatego wpłata zaliczki na poczet przyszłej dostawy nie stanowi kosztu |
Wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a prowadzoną działalnością gospodarczą spoczywa na przedsiębiorcy |
Koszt podatkowy musi być w sposób właściwy udokumentowany |
Prowadzenie działalności gospodarczej bardzo często ma związek z kreowaniem pozytywnego wizerunku, który ma niewątpliwie wpływ na zawierane umowy, kontrakty. Rzadko się zdarza, że przedsiębiorca wybierze się na spotkanie biznesowe w trampkach, krótkich spodenkach i podkoszulku, czego oczywiście nie można wykluczyć. Jednak najczęściej na oficjalne spotkania biznesowe preferowana jest odzież typu: garnitur, garsonka, marynarka, koszula. Od wielu lat pomiędzy organami podatkowymi a przedsiębiorcami toczy się polemika o możliwość zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów, a na czym stanęło? Fiskus stoi na stanowisku, że jedynie odzież z widocznym logo firmy może zostać ujęta do kosztów podatkowych. W jednej z interpretacji podatkowych z dnia 15.04.2022 r. nr 0115-KDIT3.4011.219.2022.1.JS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) napisał m.in., że sam fakt niewymienienia określonego wydatku w art. 23 ustawy o PIT, zawierającym katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, nie przesądza automatycznie o możliwości uwzględnienia tego wydatku przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Podkreślił, że jeżeli na odzieży będzie widoczne zamieszczone na trwałe logo firmy, to przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć taki wydatek do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ taka odzież straciła przymiot osobisty. W innym przypadku nie ma możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów. W innej interpretacji z dnia 25.07.2022 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.483.2022.1.AA Dyrektor KIS podkreślił, że zakupy ubrań takich jak np.: marynarka, kamizelka, spodnie, koszula, pasek do spodni oraz buty stanowią wydatki związane z faktem funkcjonowania danej jednostki w życiu społecznym. Fakt oznaczenia zakupionej odzieży monogramami w postaci inicjałów identyfikujących firmę, nie zmienia tego, że odzież ta utraciła osobisty charakter. W tak opisanym stanie faktycznym Dyrektor KIS uznał, że wydatki nie mogą stanowić kosztów podatkowych.
Jednak czy zawsze zakup odzieży w działalności gospodarczej będzie stał na straconej pozycji? Przecież przepisy mówią wyraźnie, że koszt ma być celowy i mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeśli więc przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej będzie modeling, to w takim przypadku sprzedawany jest wizerunek, który musi posiadać odpowiednią oprawę. Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) zmienił interpretację Dyrektora KIS właśnie w takiej sprawie. Mowa jest o zmianie interpretacji indywidualnej nr DOP3.8222.833.2020.HTCE z dnia 09.03.2023 r. Sprawa dotyczyła modelki, która bierze udział w zdjęciach do filmów, w sesjach fotograficznych, a w związku z tym musi ponosić niezbędne wydatki na zakup odzieży, obuwia czy kosmetyków, ponieważ ma to ścisły związek z profilem prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Szef KAS w uzasadnieniu napisał m.in., że skoro celem poniesienia wydatków na zakup obuwia, odzieży oraz kosmetyków jest możliwość właściwego przygotowania do udziału w zdjęciach do filmów oraz sesjach fotograficznych, a zakupiona odzież, obuwie i kosmetyki do charakteryzacji są niezbędne do prowadzenia działalności z zakresu modelingu, to wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w zakresie, w jakim racjonalnie jest to uzasadnione rozmiarem tej działalności, pod warunkiem, że nie mają wyłącznie osobistego charakteru i zostaną właściwie udokumentowane.
Jak widać w dalszym ciągu nie jest łatwo uzyskać pozytywne stanowisko co do ujmowania w kosztach działalności wydatków na zakup odzieży, obuwia czy kosmetyków. Organy podatkowe nieugięcie stoją na stanowisku, że takie wydatki mają charakter osobisty i jedynie jeśli zostały na stałe oznaczone wyraźnym logo firmy, to mogą się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. W dzisiejszej publikacji opisane zostało rozstrzygnięcie, które zapadło w indywidualnej sprawie dotyczącej przedsiębiorcy, który prowadzi działalność gospodarczą jako modelka i przygotowania do filmów i sesji video wymagają od niej odpowiednich nakładów na ubrania i kosmetyki i ma to nierozerwalny związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Szef KAS, który zmienił interpretację indywidualną Dyrektora KIS uznał, że przy tym profilu prowadzonej działalności gospodarczej poniesienie wydatku jest uzasadnione i może się znaleźć w kosztach podatkowych. Jak widać podejście fiskusa nie zmienia się od lat, nagminnie w takich przypadkach nie zgadza się ze stanowiskiem przedsiębiorców. Być może opisana interpretacja dotycząca działalności w obszarze modelingu jest jakimś światełkiem w tunelu, ale to rozstrzygnięcie nie może być traktowane, jako pewnik. W dalszym ciągu każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że chroni go jedynie rozstrzygnięcie wydane w jego indywidualnej sprawie.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!