Czy wiesz, że w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy znajdują się przepisy regulujące kwestię związaną z ustalaniem wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą? Warunki wynagradzania, o których mowa w Kodeksie pracy, należy rozumieć jako metodę określenia wynagrodzenia oraz poszczególnych świadczeń, a także zasady i warunki ich nabycia.
Więcej na ten temat przeczytasz w niniejszym artykule.
Co do zasady wynagrodzenie stanowi wypłatę określonej sumy pieniężnej, tj. wynagrodzenia zasadniczego oraz składników dodatkowych w postaci przykładowo premii. Co więcej należy również wskazać, że nie zawsze wynagrodzenie odnosi się bezpośrednio do świadczonej pracy, ale również można pojęciem tym objąć następujące elementy, tj.:
Co do samych regulacji w tymże zakresie, do należy zwrócić uwagę na przepis art. 77(1) Kodeksu pracy, zgodnie z którym warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustalają układy zbiorowe pracy, zgodnie z przepisami działu jedenastego, z zastrzeżeniem przepisów art. 77(2)-77(5). Przepis te regulują następujące kwestie, tj.:
Zgodnie z przepisem art. 77(2) Kodeksu pracy:
Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników nieobjętych układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ma obowiązek określić warunki wynagradzania za pracę w regulaminie. Jednakże w zakresie pracodawców zatrudniających:
może wprowadzić, co do zasady regulamin, wynagradzania, ale również pod warunkiem jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z takim wnioskiem.
W tym miejscu należy zwrócić szczególną uwagę na treść przepisu art. 9 § 2-4 Kodeku pracy, odnoszącego się m.in. do regulaminów. Zgodnie z powołaną regulacją:
Regulamin wynagradzania jest źródłem prawa pracy, o czym świadczy art. 9 § 1 k.p. Regulamin wynagradzania ma określoną treść. Zakres przedmiotowy regulaminu obejmuje ustalenie warunków wynagradzania i innych świadczeń związanych z pracą. Obligatoryjne jest jednak tylko ustalenie warunków wynagradzania. Ustalenie zaś innych świadczeń związanych z pracą stanowi fakultatywną materię regulaminową [tak Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 29 września 2021 r., sygn. akt II PSK 139/21].
Skutkiem wejścia w życie regulaminu jest jego automatyczne stosowanie wobec pracowników. Co więcej automatyczne stosowanie dotyczy również przepisów regulaminu, które są korzystniejsze dla pracowników od ich postanowień umownych zawartych w umowach o pracę. Jednakże wprowadzenie do umowy o pracę postanowień mniej korzystnych dla pracownika wymaga albo jego zgody na propozycje pracodawcy albo zastosowania przez pracodawcę wypowiedzenia warunków pracy i płacy. Niemniej jednak, należy zapamiętać, że postanowienia nowego regulaminu wynagradzania nie kształtują automatycznie treści stosunku pracy, gdy strony umówiły się, że zasady wynagradzania reguluje tylko umowa o pracę [por. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 sierpnia 2020 r., sygn. akt I PK 130/19].
Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej, jeżeli nie są oni objęci układem zbiorowym pracy, określi, w drodze rozporządzenia – w zakresie niezastrzeżonym w innych ustawach do właściwości innych organów – minister właściwy do spraw pracy na wniosek właściwego ministra [por. art. 77(3) §1 Kodeksu pracy].
Rozporządzenie ministra właściwego do spraw pracy powinno w szczególności określać warunki ustalania i wypłacania:
Pracownikami zatrudnionymi w państwowych jednostkach sfery budżetowej są pracownicy jednostek budżetowych, tzn. jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych nieposiadających osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów (budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego).
Do pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej należy również zaliczyć żołnierzy zawodowych i żołnierzy odbywających nadterminową zasadniczą służbę wojskową oraz okresową służbę wojskową, funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej (z wyłączeniem pełniących służbę kandydacką), Służby Więziennej oraz Służby Celno-Skarbowej, a także funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego [por. B. Wagner [w:] Kodeks pracy. Komentarz, wyd. VII, red. L. Florek, Warszawa 2017, art. 77(3)].
Pracownicy mobilni są grupą osób, które pracują w warunkach stałego przemieszczania się. Jednakże warto pamiętać, że pracownicy mobilni przemieszczający się w ramach umówionego obszaru pracy nie odbywają podróży służbowych. Podróż służbowa stanowi wykonywanie obowiązków pracowniczych.
Zgodnie z przepisem art. 77(5) §1 Kodeksu pracy Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Dla oceny, czy mamy do czynienia z podróżą służbową, istotne jest ustalenie miejsca początkowego podróży, zwłaszcza w sytuacji gdy pracownik ma określone stałe miejsce wykonywania pracy poza siedzibą pracodawcy. W takim przypadku tylko wtedy mamy do czynienia z podróżą służbową, gdy pracodawca zleci pracownikowi wykonywanie pracy poza miejscem stałego wykonywania pracy. Wskazać również należy, że nie jest podróżą służbową wykonywanie pracy w różnych miejscowościach, gdy przedmiotem zobowiązania pracownika jest stałe wykonywanie pracy w tych miejscowościach [tak Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z dnia 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt III AUa 1501/13].
W orzecznictwie sądowym słusznie wskazano, że:
Warto zapamiętać, że pod koniec listopada 2022 roku nastąpiły zmiany w zakresie wysokości diet z tytułu podróży służbowych. W szczególności z dniem 29 listopada 2022 r. wzrosła wysokość diet za dobę zagranicznej podróży służbowej, z kolei od dnia 1 stycznia 2023 r. wzrosła dieta z tytułu krajowej podróży służbowej. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Z kolei zgodnie z przepisem art. 77(5) §2 Kodeksu pracy Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Rozporządzenie powinno w szczególności określać wysokość diet, z uwzględnieniem czasu trwania podróży, a w przypadku podróży poza granicami kraju – walutę, w jakiej będzie ustalana dieta i limit na nocleg w poszczególnych państwach, a także warunki zwrotu kosztów przejazdów, noclegów i innych wydatków.
Wobec powyższej regulacji, zasady przyznawania świadczeń pracownikom sfery budżetowej oraz ich wysokość określają przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
Natomiast Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 3 kwietnia 2001 r., sygn. akt I PKN 765/00 wskazał, że do pracownika, który z mocy umowy o pracę wykonuje stale pracę w określonym miejscu (miejscowości) za granicą, bez osobnego wyznaczenia mu przez pracodawcę zadania i terminu jego wykonania w tym miejscu, nie ma zastosowania § 14 zarządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 grudnia 1994 r. w sprawie diet i innych należności z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju (M.P. z 1995 r. Nr 1, poz. 10 ze zm.), gdyż regularne udawanie się przez niego do tego miejsca i wykonywanie w nim pracy nie mieści się w pojęciu odbywania wielokrotnych podróży służbowych za granicą.
Co do zasady, treścią regulaminu dla pracowników nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy jest określenie przez pracodawcę warunków wynagradzania za pracę oraz warunków przyznawania innych świadczeń związanych z pracą. Warto jednak zapamiętać, że regulamin zawsze może być zmieniony lub uchylony przez pracodawcę. Dodatkowo obowiązuje on do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.
A jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat elastycznej organizacji pracy w związku z nowelizacją ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, to przejdź do tego artykułu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!