Zastanawiasz się, jak ocenić czy mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy podczas pracy zdalnej? Przeczytaj ten artykuł, w którym znajdziesz odpowiedź.
Rzeczywistość pandemiczna, w której żyjemy wymusza zmiany na różnych polach. Wielu pracowników i pracodawców znalazło się w sytuacji, do jakiej nie byli przygotowani. Na stałe wpisało się już pojęcie pracy zdalnej, które ma być uregulowane również w ustawie Kodeks pracy. Dopóki jednak jeszcze nie mamy przepisów musimy korzystać z rozwiązań zastępczych. W dzisiejszej publikacji będziemy odpowiadać na pytanie, kiedy mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy zdalnej.
Wypadek przy pracy można określić jako nagłe, nieprzewidziane zdarzenie, najczęściej spowodowane czynnikami zewnętrznymi. W ustawie Kodeks pracy zostało zapisane, że sposób i tryb postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ustala się na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Oceną, czy mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy, zajmuje się zespół powypadkowy.
Jak jednak postąpić, jeżeli dojdzie do wypadku przy pracy zdalnej, tego nie wiemy. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy zastanawiają się, jak powinni się zachować w takiej sytuacji.
W zapytaniu poselskim z dnia 11.12.2020 r. w tej sprawie skierowanym do Ministra RPiT pojawiły się następujące pytania:
Szczegółowe pytania przedstawione zostały w linku, a poniżej odpowiedzi w tym temacie.
W odpowiedzi wskazano, że obecnie regulacje dotyczące pracy zdalnej zostały jedynie uregulowane w ustawie o COVID-19. Podkreślono również, że pracodawca ma ograniczone możliwości w zakresie organizowania stanowiska pracy oraz kontrolowania stanu bhp, co nie oznacza, że pracownik czy pracodawca są zwolnieni ze stosowania przepisów Prawa pracy, w tym również bhp. Dlatego jeżeli dojdzie do wypadku przy pracy, pracodawca jest zobowiązany do:
W odpowiedzi znalazła się również informacja, że obecnie toczą się dyskusje na temat regulacji dotyczących pracy zdalnej w Kodeksie pracy. Na obecną chwilę jest to ministerialny projekt roboczy skierowany do Zespołu Problemowego ds. prawa pracy Rady Dialogu Społecznego (RDS). Dopiero wypracowanie pewnych rozwiązań w tym obszarze umożliwi wszczęcie dalszych prac legislacyjnych.
Na pewno powrócimy do tego tematu, jak pojawią się konkretne propozycje regulacji, które z większą szczegółowością wskażą, jak postępować w takich sytuacjach.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!