Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców w przepisie art. 9 reguluje kwestie związaną z podstawowymi zasadami wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności stanowi, że przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, poszanowania dobrych obyczajów oraz słusznych interesów innych przedsiębiorców i konsumentów, a także poszanowania oraz ochrony praw i wolności człowieka.
Tym samym każdy przedsiębiorca zobowiązany jest na podstawie obowiązujących przepisów prawa do m.in. wykonywania działalności gospodarczej zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji. O tym czy i jakie istnieją zakazy praktyk ograniczających konkurencję przeczytasz w niniejszym artykule.
W przepisie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ustawodawca uregulował kwestie związaną z zakazem zawierania antykonkurencyjnych porozumień. W myśl tego przepisu zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na:
W orzecznictwie wskazuje się, że Już sama wykładnia językowa art. 6 ust. 1 pkt 1 u.o.k.k. wskazuje, że zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Posłużenie się spójnikiem “lub” oznacza, że sklasyfikowanie określonego porozumienia jako mającego antykonkurencyjny cel (co zarazem należy badać w pierwszej kolejności) zwalnia z wymogu udowodnienia antykonkurencyjnego skutku tego porozumienia. Nie ma więc potrzeby analizy skutków jego stosowania oraz wykazania, że wywołało ono negatywne dla konkurencji skutki na rynku [tak Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 grudnia 2019 r., sygn. akt I NSK 1/19].
Z kolei formy uzgodnień to m.in.:
Dodatkowo na stronie UOKIK znajdują się praktyczne wyjaśnienia w przedmiocie zakazu praktyk ograniczających konkurencję, zgodnie z którymi:
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 15 marca 2017 r., sygn. akt VI ACa 1228/15
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 13 lutego 2007 r., sygn. akt VI ACa 819/06
Porozumienia określone w przepisie art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, są w całości lub w odpowiedniej części nieważne, z zastrzeżeniem art. 7 (tj. wyłączenia spod zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych) i art. 8 (tj. indywidualne i grupowe wyłączenie spod zakazu zawierania porozumień antykonkurencyjnych).
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów stanowi, że zakazu zawierania porozumień nie stosuje się do porozumień zawieranych między:
Ustęp 2 analizowanego przepisu stanowi, że zakazu nie stosuje się również, w przypadku gdy udziały w rynku właściwym określone w ust. 1 nie zostały przekroczone o więcej niż dwa punkty procentowe w okresie dwóch kolejnych lat kalendarzowych w czasie trwania porozumienia.
Z kolei z przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów stanowi, że zakazu zawierania porozumień nie stosuje się do porozumień, które jednocześnie:
Chcesz wiedzieć na czym polega ochrona konkurencji i konsumentów, to przejdź tutaj.
Przepis art. 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów stanowi, iż
Przepis ten z definicji znajduje zastosowanie jedynie do przypadków, w których podmiot posiadający szczególną siłę rynkową (podmiot dominujący) nadużywa tej pozycji (a więc wykorzystuje ją w naganny sposób), co prowadzi do zakłócenia konkurencji na rynku. Zachowanie takie jest jednoznacznie kwalifikowane jako sprzeczne z celami Ustawy (można przyjąć, że praktyka taka jest antykonkurencyjna ze swej istoty). A. Stawicki [w:] Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, wyd. II, red. E. Stawicki, Warszawa 2016, art. 9.
Aby móc postawić podmiotowi zarzut naruszenia przepisu w zakresie zakazu nadużycia pozycji dominującej należy wykazać spełnienie się następujących przesłanek, tj.:
Ustawa nie definiuje pojęcia nadużycia pozycji dominującej. Zawiera jedynie przykładowy katalog zachowań, które mogą zostać zakwalifikowane jako praktyka nadużywania dominującej pozycji rynkowej (art. 9 ust. 2). Ocenie Prezesa UOKiK pozostawiono więc każdorazowe rozstrzygnięcie, czy w określonej sytuacji rynkowej zachowanie dominanta rynkowego jest, czy też nie jest antykonkurencyjną praktyką – jedną ze zdefiniowanych bezpośrednio w ustawie bądź praktyką nienazwaną (art. 9 ust. 1). C. Banasiński, E. Piontek [w:] C. Banasiński, E. Piontek, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2009, art. 9.
Nadużywanie pozycji dominującej jest zdarzeniem o charakterze obiektywnym, niezależnym od winy, motywów działania lub jego skutku, jeżeli jego wystąpienie jest możliwe. Takiej kwalifikacji podlegają działania, które – co do zasady – są legalne, a cechy zgodności z prawem zostają pozbawione wskutek dokonania ich przez przedsiębiorcę dominującego z naruszeniem przepisów ustawy [por. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 sierpnia 2019 r., sygn. akt V CSK 185/18].
Nie ulega wątpliwości, że zakaz praktyk ograniczających konkurencję w postaci antykonkurencyjnych porozumień oraz nadużywania pozycji dominującej skierowany jest do przedsiębiorców, tak aby rynek i handel na rynku dokonywany pomiędzy przedsiębiorcami nie został zakłócony.
Czy wiesz, że warunki rynkowe wymagają od przedsiębiorcy ciągłego poszukiwania możliwości rozwoju i budowania silnej pozycji konkurencyjnej ? Więcej na temat aliansu strategicznego przeczytasz tutaj.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!