|
|
4 minut czytania

Zarabianie w mediach społecznościowych a przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podpisałeś umowę na świadczenie usług w mediach społecznościowych? Sprawdź, jak powinny być rozliczone takie przychody.

zarabianie w mediach społecznościowych

Media społecznościowe wpisały się w naszą rzeczywistość i niewiele osób wyobraża sobie funkcjonowanie bez nich. Nawet przeciwnicy tej formy aktywności korzystają z YouTube’a, aby np. zobaczyć jak naprawić czy uruchomić jakieś urządzenie. Dla wielu surfowanie po Internecie jest jedynie zabawą, ale dla innych to wymarzona praca i źródło dochodów. Sprawdźmy, jak zarabianie w mediach społecznościowych wygląda od strony podatkowej.

Jak może wyglądać zarabianie w mediach społecznościowych?

Tak naprawdę nie da się odpowiedzieć na to pytanie w sposób pełny i kompletny. Uogólniając, w social media można zarabiać niemal na wszystkim, ale my spojrzymy na tę tematykę z punktu widzenia działań marketingowych. Można więc zarabiać na szeroko rozumianej reklamie, publikowanej na profilach społecznościowych. Czasami ma ona postać wpisów na temat konkretnych towarów lub usług, kiedy indziej zdjęć, prezentujących zastosowanie tych przedmiotów w praktyce, albo po prostu banerów, przekierowujących np. do sklepu internetowego. Formą reklamy są też konkursy, w których można wygrać artykuły od sponsora. To tylko kilka z dostępnych możliwości i form współpracy, jakie nawiązują influencerzy z firmami zainteresowanymi promocją.

Czy przychody z takiej działalności należy opodatkować?

Odpowiedź może być tylko jedna: oczywiście tak. I to bez względu na to, czy takie czynności wykonujemy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też poza nią. W zależności od formy aktywności w różny sposób będą opodatkowane uzyskane przychody.

Co to są przychody z działalności wykonywanej osobiście?

Co należy rozumieć przez przychody z działalności wykonywanej osobiście dowiemy się z art. 13 ustawy o podatku dochodowym, są to m.in.:

  • “przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
  • przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
    c) przedsiębiorstwa w spadku,
  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.”

Jak opodatkować przychody z działalności wykonywanej osobiście?

W tym przypadku dochodzi do podpisania umowy pomiędzy stronami, w której między innymi znajdzie się informacja o sposobie wynagradzania świadczącego usługę. Najczęściej jest to umowa zlecenie lub umowa o dzieło.

Reklamodawca wchodzi w rolę płatnika, który ma za zadanie naliczenie, pobranie i odprowadzenie należnych składek ZUS i zaliczki na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku podatkowego płatnik sporządza PIT-11 dla świadczącego usługę, który z kolei ma obowiązek wykazać przychody w składanym zeznaniu rocznym. Rodzaj składanego zeznania zależy od tego czy osoba prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie.

Dla osób prowadzących działalność gospodarczą będzie to:

Dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej będzie to PIT-37, w którym wykażą przychody, koszty i dochód z działalności wykonywanej osobiście.

&nbsp:

Przykład 1

Pan Krzysztof prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług budowlanych i jest opodatkowany na zasadach ogólnych podatkiem liniowym 19%. Podpisał umowę zlecenie na reklamowanie towarów pewnej firmy w mediach społecznościowych. Umowa nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a więc pan Krzysztof po zakończeniu roku podatkowego złoży 2 zeznania roczne: PIT-36L z działalności gospodarczej i PIT-37 z umowy zlecenia na podstawie PIT-11 od zleceniodawcy.

Przykład 2

Pani Ania prowadzi firmę, z której przychody rozlicza na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Pani Ania podpisała umowę zlecenie na reklamowanie usług innej firmy. W składanym zeznaniu rocznym PIT-36 Pani Ania wykaże zarówno przychody z działalności gospodarczej jak również z umowy zlecenia, jedynie kwoty przychodów i kosztów znajdą się w różnych wierszach zeznania, umowa zlecenie w wierszu: “Działalność wykonywana osobiście”.

Przykład 3

Pan Jan wykonuje usługi ślusarskie, które opodatkował zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Firma produkująca szlifierki podpisała z Panem Janem umowę zlecenie na reklamowanie jej urządzeń w mediach społecznościowych. W takiej sytuacji Pan Jan po zakończeniu roku podatkowego złoży 2 zeznania roczne: PIT-28 z działalności gospodarczej i PIT-37 z umowy zlecenie, w którym wykaże przychody na podstawie PIT-11 otrzymanego od zleceniodawcy.

Przeczytaj również: Zarabianie w mediach społecznościowych a przychody

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003