Podpisałeś umowę na świadczenie usług w mediach społecznościowych? Sprawdź, jak powinny być rozliczone takie przychody.
Media społecznościowe wpisały się w naszą rzeczywistość i niewiele osób wyobraża sobie funkcjonowanie bez nich. Nawet przeciwnicy tej formy aktywności korzystają z YouTube’a, aby np. zobaczyć jak naprawić czy uruchomić jakieś urządzenie. Dla wielu surfowanie po Internecie jest jedynie zabawą, ale dla innych to wymarzona praca i źródło dochodów. Sprawdźmy, jak zarabianie w mediach społecznościowych wygląda od strony podatkowej.
Tak naprawdę nie da się odpowiedzieć na to pytanie w sposób pełny i kompletny. Uogólniając, w social media można zarabiać niemal na wszystkim, ale my spojrzymy na tę tematykę z punktu widzenia działań marketingowych. Można więc zarabiać na szeroko rozumianej reklamie, publikowanej na profilach społecznościowych. Czasami ma ona postać wpisów na temat konkretnych towarów lub usług, kiedy indziej zdjęć, prezentujących zastosowanie tych przedmiotów w praktyce, albo po prostu banerów, przekierowujących np. do sklepu internetowego. Formą reklamy są też konkursy, w których można wygrać artykuły od sponsora. To tylko kilka z dostępnych możliwości i form współpracy, jakie nawiązują influencerzy z firmami zainteresowanymi promocją.
Odpowiedź może być tylko jedna: oczywiście tak. I to bez względu na to, czy takie czynności wykonujemy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też poza nią. W zależności od formy aktywności w różny sposób będą opodatkowane uzyskane przychody.
Co należy rozumieć przez przychody z działalności wykonywanej osobiście dowiemy się z art. 13 ustawy o podatku dochodowym, są to m.in.:
W tym przypadku dochodzi do podpisania umowy pomiędzy stronami, w której między innymi znajdzie się informacja o sposobie wynagradzania świadczącego usługę. Najczęściej jest to umowa zlecenie lub umowa o dzieło.
Reklamodawca wchodzi w rolę płatnika, który ma za zadanie naliczenie, pobranie i odprowadzenie należnych składek ZUS i zaliczki na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku podatkowego płatnik sporządza PIT-11 dla świadczącego usługę, który z kolei ma obowiązek wykazać przychody w składanym zeznaniu rocznym. Rodzaj składanego zeznania zależy od tego czy osoba prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie.
Dla osób prowadzących działalność gospodarczą będzie to:
Pan Krzysztof prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania usług budowlanych i jest opodatkowany na zasadach ogólnych podatkiem liniowym 19%. Podpisał umowę zlecenie na reklamowanie towarów pewnej firmy w mediach społecznościowych. Umowa nie ma związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a więc pan Krzysztof po zakończeniu roku podatkowego złoży 2 zeznania roczne: PIT-36L z działalności gospodarczej i PIT-37 z umowy zlecenia na podstawie PIT-11 od zleceniodawcy.
Pani Ania prowadzi firmę, z której przychody rozlicza na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Pani Ania podpisała umowę zlecenie na reklamowanie usług innej firmy. W składanym zeznaniu rocznym PIT-36 Pani Ania wykaże zarówno przychody z działalności gospodarczej jak również z umowy zlecenia, jedynie kwoty przychodów i kosztów znajdą się w różnych wierszach zeznania, umowa zlecenie w wierszu: “Działalność wykonywana osobiście”.
Pan Jan wykonuje usługi ślusarskie, które opodatkował zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Firma produkująca szlifierki podpisała z Panem Janem umowę zlecenie na reklamowanie jej urządzeń w mediach społecznościowych. W takiej sytuacji Pan Jan po zakończeniu roku podatkowego złoży 2 zeznania roczne: PIT-28 z działalności gospodarczej i PIT-37 z umowy zlecenie, w którym wykaże przychody na podstawie PIT-11 otrzymanego od zleceniodawcy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.