Zarabiasz pieniądze działając w mediach społecznościowych? Sprawdź jakie masz obowiązki w podatku dochodowym.
Często nasza aktywność w mediach społecznościach rozpoczyna się ze względu na ciekawość, z czasem wzbudza zainteresowanie, a często staje się źródłem dodatkowych lub podstawowych dochodów. Wiele osób decyduje się na podejmowanie różnego rodzaju działań, które przynoszą mniejsze lub większe profity. Nie ma większego znaczenia czy tego typu czynności wykonujemy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy poza nią, płacenie podatków dotyczy wszystkich.
Social media to inaczej media społecznościowe, czyli serwisy, które gromadzą użytkowników o podobnych zainteresowaniach lub celach i umożliwiają im wymianę informacji. Osoby korzystające z social mediów mogą publikować wiadomości, zdjęcia lub klipy video, łączyć się w grupy i zawierać znajomości. Popularne pod kątem działań marketingowych media to przede wszystkim:
To pytanie z kategorii retorycznych: w Internecie jest ruch, życie, miliony osób, a co za tym idzie – potencjalnych klientów. W dzisiejszych czasach na każdym kroku przekonujemy się, jaką siłę ma Internet. Nic dziwnego więc, że rośnie liczba osób, które właśnie tam prowadzą działania promocyjne i zarobkowe. Wiele z nich nie do końca zdaje sobie jednak sprawę, że to, co robią jest widoczne i osiągane przychody powinni wykazać i opodatkować.
Mało kto lubi rozmawiać o podatkach, a już w szczególności je płacić. Jednak przepisy są jednakowe dla wszystkich: osiągamy przychody – płacimy podatki. Zarabianie w Internecie nie zostało w jakiś szczególny sposób uregulowane w przepisach, dlatego należy spojrzeć na tę formę aktywności, jak na każdy inny sposób zarabiania pieniędzy. Jeżeli mamy podpisaną umowę o pracę lub innego rodzaju umowę, to w niej są uregulowane wszystkie kwestie podatkowe i rozliczeniowe i tak naprawdę my sobie nie zawracamy tym głowy tylko to jest rola naszego pracodawcy. Jeżeli tak nie jest sami musimy pamiętać o naliczeniu i zapłaceniu podatków.
Metod na zarabianie w Internecie jest niezliczona ilość, dlatego trudno je tu wszystkie wymieniać. Można ewentualnie wspomnieć, że na pewno prym wiedzie reklama w różnych odmianach. Formy opodatkowania przychodów uzyskiwanych w Internecie będą zależały od tego czy influencer prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie.
W zależności od stanu faktycznego sposób opodatkowania będzie wyglądać odmiennie.
Jeżeli osoba zarabiająca w mediach społecznościowych prowadzi działalność gospodarczą, to co do zasady powinna opodatkować wszystkie swoje przychody w działalności gospodarczej. W zależności od tego, jaką formę opodatkowania wybrała:
to według takiej samej formy opodatkowuje zarobki w social mediach.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej i podatkiem liniowym, oblicza zaliczkę na podatek dochodowy w następujący sposób: od łącznej sumy swoich przychodów odejmuje łączną sumę kosztów uzyskania przychodów, dochód oblicza się według odpowiedniej stawki podatku. Jak kwalifikować koszty podatkowe w przypadku influencera można przeczytać tutaj. Natomiast w przypadku ryczałtu zaliczkę oblicza się od łącznej sumy przychodów. Zaliczka na podatek dochodowy jest wpłacana w terminach miesięcznych lub kwartalnych do urzędu skarbowego.
Jeżeli osoba, która zajmuje się taką formą aktywności nie prowadzi działalności gospodarczej wówczas jej zarobki mogą być potraktowane jako przychody z:
Przychody z działalności nierejestrowanej ograniczone są kwotowo do 50% minimalnego wynagrodzenia, w 2020 roku do 1.300 zł. Takie przychody powinny zostać rozliczone po zakończeniu roku podatkowego w zeznaniu PIT-36 w wierszu dotyczącym działalności nierejestrowanej.
Co to jest działalność wykonywana osobiście i w jaki sposób powinna być opodatkowana w kontekście zarabiania w mediach społecznościowych, będzie opisane w kolejnych publikacjach na ten temat. Przychody z najmu powierzchni reklamowych również będą tematem kolejnego artykułu, zachęcamy do śledzenia naszego bloga.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Proszę o informację jaka powinna być stawka ryczałtu dla influensera prowadzącego działalność gospodarczą?
Robi nagrania reklamowe dla firm i umieszcza na swoim profilu.