



Każdy projekt, niezależnie od jego skali i branży, wiąże się z określonymi oczekiwaniami ze strony interesariuszy, klientów, zespołu projektowego czy kadry zarządzającej. Kluczowym wyzwaniem jest nie tylko spełnienie konkretnych założeń, ale także odpowiednie zdefiniowanie celów, ich komunikowanie i kontrolowanie na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia.
Zarządzanie oczekiwaniami to proces, który pomaga uniknąć nieporozumień, minimalizować ryzyko i zwiększać szanse na sukces projektu. Jednak, oprócz rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych, wymaga on także strategicznego podejścia do planowania, monitorowania postępów i elastycznego reagowania na zmiany.
Zarządzanie oczekiwaniami to proces aktywnego ustalania, monitorowania i dostosowywania wymagań interesariuszy w taki sposób, aby projekt został ukończony z sukcesem. Podejmowane w tym obszarze działania mają na celu osiągnięcie balansu między wymaganiami interesariuszy a rzeczywistymi możliwościami realizacji projektu.
Chociaż szczegóły każdego projektu są inne, można wyróżnić kilka najważniejszych aspektów zarządzania oczekiwaniami:
Dodatkowo w zarządzaniu oczekiwaniami warto uwzględnić różne perspektywy interesariuszy, ponieważ każda z nich może mieć inne cele i wymagania. Przyjmując perspektywę klienta, istotna jest wysoka jakość końcowego produktu lub usługi, realizacja w ramach ustalonego budżetu i harmonogramu, a także możliwość modyfikacji zakresu projektu w trakcie realizacji.
Dla zespołu projektowego najważniejsze okazują się jasno określone cele i zakres projektu, realistyczne terminy i budżet oraz sprawna komunikacja z klientem i kierownikiem projektu. Równolegle oczekiwania kierownika zespołu będą skupione na dobrych relacjach z klientami i zespołem, dostępie do narzędzi i procesów umożliwiających skuteczne zarządzanie zmianami czy sprawnym raportowaniu postępów i ryzyk.
Współczesne projekty charakteryzuje coraz większa złożoność, co wymaga od firm wdrożenia odpowiednich procesów zapewniających skuteczniejszą koordynację wielu interesariuszy.
Badanie PMI (Project Management Institute, 2023) pokazuje, że :
Właściwe zarządzanie oczekiwaniami pozwala więc na uniknięcie nieporozumień, nadmiernego rozszerzania zakresu projektu (tzw. „scope creep”) oraz zapewnienie zadowolenia klientów i zespołów projektowych.
Natomiast w sytuacji gdy oczekiwania klientów, sponsorów i zespołu projektowego są niejasne lub niezarządzane, mogą pojawić się poważne problemy, jak:
Zarządzanie oczekiwaniami można podzielić na 5 podstawowych elementów, które odgrywają kluczową rolę w skutecznym prowadzeniu projektów i budowaniu relacji.
Świat projektów dynamicznie się zmienia, a zarządzanie oczekiwaniami interesariuszy wymaga wdrażania dobrze przemyślanych działań na wielu płaszczyznach. Firmy muszą dostosowywać swoje podejście do nowych realiów – praca zdalna, rosnąca rola danych, szybkie tempo zmian rynkowych i wykorzystanie AI w zarządzaniu projektami.
Z jakimi wyzwaniami najczęściej mierzą się dzisiaj liderzy projektów?
Wraz z popularyzacją pracy zdalnej i hybrydowej zespoły projektowe stają się coraz bardziej rozproszone, a interesariusze mogą znajdować się w różnych strefach czasowych. Brak bezpośredniego kontaktu utrudnia budowanie relacji, prowadząc w wielu przypadkach do niedoprecyzowania wymagań. Dodatkowo komunikacja asynchroniczna sprawia, że informacje mogą być interpretowane inaczej przez różne osoby.
Aby temu zapobiec, warto wykorzystać narzędzia do transparentnej komunikacji, jak Slack, Microsoft Teams, Zoom, Asana czy Jira, które umożliwią organizowanie regularnych spotkań statusowych. Nawet krótkie daily stand-upy pomagają utrzymać spójność wizji projektu.
https://www.zoom.com/pl/products/virtual-meetings/?cms_guid=false&lang=null
https://www.atlassian.com/pl/software/jira
Dodatkowo wszystkie wymagania powinny być jasno zapisane i dostępne dla każdego członka zespołu, tworząc przejrzystą dokumentację. Taki system pomoże lepiej sprostać wciąż wzrastającym wymaganiom klientów, którzy oczekują szybszego dostarczania projektów oraz indywidualnego podejścia.
Podstawą staje się tu elastyczność i gotowość na zmiany w trakcie realizacji projektu, nadając szczególne znaczenie zastosowaniu podejścia Agile – krótkie iteracje pozwalają dostosować projekt do zmieniających się wymagań.
Metodyka Agile pomaga skutecznie zarządzać oczekiwaniami interesariuszy, klientów i zespołu projektowego, minimalizując ryzyko rozbieżności między oczekiwaniami a końcowym efektem. Dodatkowo Agile umożliwia ciągłe dostosowywanie planu do nowych wymagań biznesowych, co świetnie sprawdza się przy szybkim tempie przemian i niestabilności gospodarczej.
Na uwagę zasługuję także sztuczna inteligencja, która coraz mocniej przekształca cały proces zarządzania projektami. Wdrożenie nowoczesnych narzędzi AI, jak Monday.com AI, Asana AI czy Jira AI, pozwala zautomatyzować część realizowanych zadań, zwiększając efektywność pracowników i samej firmy.
Stan prawny na dzień: 03.03.2025 r.Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.