|
|
3 minut czytania

Zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W) automatycznie w e-US

Od 7 września 2022 r. można szybko i bezpłatnie otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (ZAS-W). Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak złożyć wniosek.

ZAS-W dostępne automatycznie w e-US

Od 7 września 2022 r. można automatycznie uzyskać zaświadczenie ZAS-W, czyli zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości. Wniosek o wydanie zaświadczenia nie musi być już także poświadczony podpisem lub pieczęcią. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak przesłać wniosek oraz ile to kosztuje.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach w kilka minut

Od 7 września 2022 r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego. Do § 4 dodano punkt 1 zgodnie z którym poprzez e-US są załatwiane sprawy polegające na wydawaniu generowanych automatycznie zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości (ZAS-W), o których mowa w art. 306e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

To udogodnienie dla przedsiębiorców, którzy przed wejściem w życie ww. rozporządzenia musieli czekać na dokument do 7 dni i ponieść opłatę skarbową w wysokości 21 zł za wydanie dokumentu. ZAS-W wydawane przez e-Urząd Skarbowy jest bezpłatnie oraz czas wygenerowania dokumentu wynosi kilka minut od przesłania wniosku.

Zachęcamy do korzystania z e-US, to bardzo wygodny sposób na załatwianie różnych spraw podatkowych. Podatnik może otrzymać zaświadczenie elektroniczne nawet w ciągu kilku minut od złożenia wniosku. Popularność serwisu bardzo rośnie, klienci już w tym roku logowali się do niego ponad 23 mln razy – skomentowała zastępca szefa KAS Anna Chałupa.

Jak złożyć wniosek o wydanie ZAS-W?

  1. Zaloguj się do e-Urzędu Skarbowego poprzez stronę podatki.gov.pl
  2. Wejdź w część Dokumenty, a następnie Złóż dokument i wyraź zgodę na doręczenie elektroniczne zaświadczenia.  
     
  3. Po uzupełnieniu formularza Zgody na e-korespondencję wejdź ponownie w zakładkę Złóż dokument i wybierz Zaświadczenie o niezaleganiu lub stanie zaległości w podatkach.  
     
  4. Wypełnij po kolei kroki wniosku. W pierwszym kroku musisz wybrać rodzaj dokumentu: zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub zaświadczenia stwierdzającego stan zaległości.  
     
  5. W drugim kroku wybierz za kogo składasz wniosek (za siebie, inną osobę lub przedsiębiorstwo). Właściwy Urząd Skarbowy zaciągnie się z Twoich danych.  
     
  6. W kroku piątym zaciągną się z systemu Twoje dane osobowe.  
     
  7. W kolejnym kroku wybierz Cel wydania zaświadczenia.  
     
  8. Następnie wpisz (opcjonalnie) swoje dane kontaktowe.  
     
  9. W ostatnim kroku zobaczysz podsumowanie wszystkich danych. Zjedź na dół formularza i kliknij Akceptuj i wyślij, aby przesłać wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach do swojego Urzędu Skarbowego.  
     
  10. Odbierz zaświadczenie w zakładce Dokumenty Otrzymane.  
     

Otrzymane zaświadczenie elektroniczne podpisane jest pieczęcią Szefa KAS i ma taką samą moc prawną, jak dokument papierowy. Wydawanie zaświadczeń jest w pełni zautomatyzowane, co oznacza, że w procesie generowania nie bierze fizycznego udziału urzędnik, dlatego wnioski rozpatrywane są bardzo szybko.

Kiedy potrzebne jest zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach

Banki żądają dokumentu ZAS-W przy ubieganiu się o pożyczkę lub kredyt. Zaświadczenie przydaje się także przedsiębiorcom starającym się o leasing, choć firmy leasingowe nie zawsze go wymagają. Aktualnie poprzez e-US można też otrzymać dokumenty potwierdzające wysokość dochodu (ZAS-DF) i zaświadczenie o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU).

Autor ifirma.pl

Justyna Czerwińska

Od kilku lat związana z topowymi redakcjami biznesowymi. Pisze o księgowości, finansach i sprawach marketingowych - czyli o tematach, które interesują każdego przedsiębiorcę.

Z przyjemnością czyta ustawy, kodeksy, rozporządzenia, regulaminy i inne oficjalne dokumenty, które rozkłada na czynniki pierwsze. Pomagają jej w tym umiejętności analityczne i syntetyczne. Wierzy w moc twardych danych i w artykułach chętnie wykorzystuje wyniki badań, raporty i statystyki. Sama prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dlatego z doświadczenia zna i rozumie problemy drobnych przedsiębiorców. Artykułami dotyczącymi spraw księgowych stara się je rozwiązywać. Stawia przy tym na prosty, zrozumiały dla każdego język, logiczną strukturę i przykłady z życia wzięte.

Pracę nad każdym artykułem zaczyna od zakwestionowania swojej wiedzy i sprawdzenia jej w źródłach. Prywatnie lubi zagadki logiczne i grę w Sudoku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003