Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy doszło do bardzo ważnych zmian przepisów podatkowych. Niektóre z wprowadzonych przepisów mogą pozbawić przedsiębiorcę prawa do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Każda płatność za fakturę na kwotę równą i wyższą niż 15.000 zł musi podlegać każdorazowo analizie. Kluczowe znaczenie będzie miał numer rachunku bankowego, na który dokonywana będzie płatność.
Wpłata na ROR kontrahenta
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą wykorzystywać prywatne rachunki bankowe tzw. ROR-y.
W sytuacji, gdy dojdzie do transakcji handlowej na rzecz kontrahenta, który nie jest odnotowany na białej liście to nie ma przeciwwskazań, aby zapłata powyżej 15.000 zł została dokonana na ROR wystawcy faktury.
Pamiętajmy, że na białej liście nie znajdziemy podatnika zwolnionego z VAT podmiotowo czy też przedmiotowo. Taka sytuacja zasadniczo będzie dotyczyła przedsiębiorcy, który nie rozlicza podatku VAT.
Zawiadomienie ZAW-NR jednorazowo czy za każdym razem?
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że jeżeli podatnik dokonujący płatności dokonał zapłaty należności przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów na białej liście i złożył zawiadomienie ZAW-NR do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu nie poniesie konsekwencji w postaci wyłączenia wydatku z kosztów uzyskania przychodów.
Zaczęły się dyskusje czy takie zawiadomienie należy złożyć raz ze skutkiem na przyszłe płatności dokonywane na ten sam numer rachunku bankowego? Żaden przepis obecnie obowiązujący nie daje takiej możliwości. W tej sytuacji każdorazowa płatność na rachunek spoza białej listy powinna być zgłaszana na zawiadomieniu ZAW-NR. Pomimo, że pojawiły się wypowiedzi w objaśnieniach Ministerstwa Finansów, z których można wnioskować, że nie trzeba składać zawiadomień za każdym razem, ale należy pamiętać, że objaśnienia nie mają mocy przepisów podatkowych.
ROR a płatności w split payment
Podzielona płatność w podatku VAT zaczęła obowiązywać w nowej odsłonie od 1 listopada 2019 roku. Od tego momentu dostawa towarów i usługi z załącznika nr 15 do ustawy o VAT na kwotę równą lub wyższą od 15.000 zł objęta została obowiązkowym split payment. Płatność dokonywana w tym mechanizmie wpływa na rachunek bankowy podatnika w kwocie netto a kwota podatku VAT wpływa na wydzielony rachunek VAT.
Nie można dokonać zapłaty za fakturę w split payment na rachunek ROR ani z rachunku ROR.
Wynika to z faktu, że rachunek VAT jest utworzony z automatu, ale jedynie w odniesieniu do rachunków firmowych. Nie ma zatem możliwości utworzenia rachunku VAT dla prywatnych rachunków bankowych.
Należy jednak pamiętać, że posiadanie statusu podatnika VAT zwolnionego, czy to podmiotowo czy też przedmiotowo, nie zwalnia z obowiązku zapłaty w mechanizmie podzielonej płatności.