Przedsiębiorcy, którzy są zarejestrowani do podatku VAT bardzo często zastanawiają się, czy w sytuacji zawieszenia działalności gospodarczej będą mieli jakieś obowiązki wobec urzędu skarbowego? Najczęściej chodzi o to, czy pomimo okresowego zaprzestania prowadzenia firmy mamy obowiązek wysyłania JPK_V7.
Zawieszenie działalności a JPK – kiedy nie trzeba składać?
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia, podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji/JPK za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.
Jednak jak można przeczytać dalej w ustawie o VAT, zwolnienie z obowiązku przesyłania JPK nie dotyczy następujących sytuacji, gdy dochodzi do:
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT),
- importu usług lub nabycia towarów – w których zakresie przedsiębiorca jest podatnikiem,
- zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej w trakcie okresu rozliczeniowego, za ten niepełny okres należy przekazać JPK,
- rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które przedsiębiorca jest zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.
W przypadkach wymienionych powyżej, pomimo zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, należy prawidłowo wykazać wykonane czynności lub zaistniałe zdarzenia gospodarcze w ewidencjach VAT i przesłać plik JPK_V7. Pamiętajmy, że pliki JPK przedsiębiorcy wysyłają w okresach miesięcznych w terminie do 25-go dnia następnego miesiąca bez względu na to czy wybrali miesięczną, czy kwartalną metodę rozliczania podatku VAT.