|
|
3 minut czytania

Zawieszenie działalności a koszty uzyskania przychodów

Zawieszenie działalności gospodarczej wiąże się również z zawieszeniem większości działań w firmie. Możliwe jest jednak ponoszenie określonych kosztów – takich, które są niezbędne do zabezpieczenia lub utrzymania firmy.

zawieszenie działalności gospodarczej

Prowadzenie działalności gospodarczej nie musi trwać nieprzerwanie. Jeśli specyfiką firmy jest funkcjonowanie sezonowo, wystąpił trudniejszy czas na danym rynku lub przedsiębiorca z innego powodu nie może czasowo prowadzić działalności, może zdecydować się na jej zawieszenie. Co ciekawe, nawet w zawieszonej firmie mogą występować koszty uzyskania przychodów.

Zawieszenie działalności gospodarczej

Jednoosobowa działalność gospodarcza może zostać zawieszona na okres od 30 dni (dla firm wpisanych do KRS występuje ograniczenie do 24 miesięcy, pozostałe działalności mogą być obecnie zawieszone bezterminowo, zgodnie z art. 23 Ustawy Prawo przedsiębiorców). W trakcie zawieszenia podatnik nie musi regulować podatków ani składek ZUS, z drugiej strony nie może jednak prowadzić firmy, w tym m.in. generować zysków i wystawiać faktur.

Tym samym co do zasady:

W tym zakresie jednak przepisy przewidują pewne wyjątki.

Koszty uzyskania przychodów a zawieszenie działalności gospodarczej

Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może m.in. wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Oznacza to, że jeżeli poniesienie danego wydatku firmowego jest niezbędne do utrzymania i zabezpieczenia firmy i wynika ze stale obowiązujących umów zawartych przed okresem zawieszenia, to można tego dokonać także w trakcie trwania zawieszenia.

Najczęściej do tego typu niezbędnych wydatków zalicza się m.in. koszty stałe, np. opłaty za wodę czy prąd w miejscu prowadzenia działalności, raty za leasing czy wynajem, koszty związane z niezbędnymi naprawami czy konserwacją (np. pęknięta rura w biurze, przegląd kasy fiskalnej); a także wydatki publicznoprawne, które trzeba regulować nawet w okresie zawieszenia (np. podatek od nieruchomości). Zasadniczo nie powinno się natomiast dokonywać innych wydatków na zapas, np. kupowania towarów handlowych czy zawierania nowych umów leasingowych. Tego typu koszty mogą już spowodować, że organ skarbowy zakwestionuje zasadność zawieszenia firmy.

Uwaga!

Na czas zawieszenia firmy konieczne jest również zaprzestanie amortyzowania majątku.

Ogólnie katalog wydatków, które można ponosić w okresie zawieszenia działalności, nie jest zamknięty. Najważniejsze jest tu racjonalne podejście do wydatków oraz świadomość, że to po stronie przedsiębiorcy leży konieczność uzasadnienia, iż dany koszt musiał być poniesiony bez względu na fakt zawieszenia firmy. W razie wątpliwości, warto skonsultować się z właściwym dla przedsiębiorcy urzędem skarbowym.

Formalności – zobacz, jak zawiesić działalność gospodarczą krok po kroku!

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Komentarze czytelników
  1. 10 kwietnia 2021 o 15:44
    Pro MBS

    Czy koszty zwiazane z obowiazkowym przegladem technicznym, corocznym serwisowaniem i ubezpieczeniem OC/AC pojazdu bedacego srodekiem trwalym w okresie zawieszenia dzialalnosci mozna wliczyc w koszty w okresie zawieszenia dzialalnosci.

    Jesli tak, czy w iFirma nalezy ksiegowac je na biezaco czy mozna dopiero po odwieszeniu dzialalnosci i uslugi iFirma?

  2. 13 kwietnia 2021 o 08:55
    Ifirma

    Sprawa księgowania kosztów w okresie zawieszenia jest tematem, który jest niejednoznaczny i może być różnie interpretowany przez urzędy. Jednoznacznie przepis nie wskaże odpowiedzi tak, czy nie dla danego wydatku. Dlatego też należy podjąć decyzję samodzielnie, ewentualnie wesprzeć się konsultacjami ze swoim urzędem, czy dostępnymi interpretacjami bądź wystąpieniem o własną interpretację przepisów. Odnośnie księgowania wydatków w okresie zawieszenia prosimy o kontakt z BOK serwisu, konsultanci w oparciu o analizę konta Użytkownika odniosą się do możliwości rozliczenia na koncie i wskażą co zrobić w przypadku kiedy Użytkownik decyduje się rozliczać koszty.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003