Otrzymałeś duplikat faktury? Sprawdź, jak prawidłowo zaksięgować go w kosztach.
Przepisy podatkowe nie zabraniają wystawiania duplikatów faktury. Jednocześnie nie wprowadzają również odrębnych regulacji dotyczących ich księgowania. Najczęściej duplikat jest wystawiany wówczas, kiedy dojdzie do zgubienia lub zniszczenia faktury pierwotnej. Rodzi się w takim razie pytanie, kiedy zaksięgować koszt z duplikatu faktury. I to będzie przedmiotem naszych rozważań w dzisiejszej publikacji.
Do wystawienia duplikatu faktury może dojść w przypadku następujących sytuacji:
W jednym, jak i w drugim przypadku będzie można wystawić duplikat faktury. Jednak ujęcie kosztu uzyskania przychodu będzie zależało jeszcze od pewnych okoliczności.
Jeżeli faktura pierwotna dotarła do przedsiębiorcy, jednak wskutek różnych zdarzeń uległa zniszczeniu lub zgubieniu, to należy jeszcze ustalić, czy:
W pierwszym przypadku nie będzie potrzeby księgowania duplikatu faktury.
W drugim przypadku, gdzie faktura nie została zaksięgowana, powinno się ją ująć w PKPiR w dacie wystawienia i wpływu faktury pierwotnej.
Jeżeli się tak zdarzy, że faktura pierwotna nie trafiła do przedsiębiorcy, ponieważ zaginęła lub uległa zniszczeniu, to w takim przypadku powinno się ją zaksięgować w kosztach z datą otrzymania duplikatu faktury.
Za dzień poniesienia kosztu w podatku PIT uważa się dzień wystawienia faktury, rachunku lub innego dowodu, nie mówi się nic o duplikatach takich dokumentów. Stanowisko opisane w artykule zostało oparte na dotychczasowej praktyce w tym zakresie i powinno posłużyć jedynie pomocniczo przy ocenie, w którym okresie rozliczeniowym w PKPiR ująć duplikat faktury.
Istnieje pewien istotny wyjątek od sytuacji opisanych powyżej. Mianowicie, jeżeli zakup jest towarem handlowym, materiałem podstawowym lub pomocniczym, to wówczas po jego otrzymaniu, w przypadku braku faktury lub innego dokumentu zakupu, sporządzamy szczegółowy opis i wpisujemy do PKPiR na podstawie tego opisu i podpinamy pod niego duplikat. Czynny podatnik VAT powinien zapoznać się z podlinkowaną publikacją na temat rozliczania duplikatu faktury w ewidencjach VAT.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!