|
|
3 minut czytania

Zgubiony paragon – czy można wystawić fakturę?

Czy przedsiębiorca, który rejestruje na kasie fiskalnej sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych, może dla takiego klienta wystawić fakturę, jeśli ten zgubił oryginał paragonu? Sprawdźmy.

paragony

Czy przedsiębiorca, który rejestruje na kasie fiskalnej sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych, może dla takiego klienta wystawić fakturę, jeśli ten zgubił oryginał paragonu? Sprawdźmy.

Faktura do paragonu – kiedy sprzedawca ma obowiązek ją wystawić?

Przedsiębiorca, który ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych na kasie fiskalnej, standardowo jako dowód sprzedaży wydaje swojemu klientowi paragon. Nabywca może jednak zgłosić się do sprzedawcy z prośbą o wystawienie faktury do takiej transakcji. Kiedy przedsiębiorca ma obowiązek spełnić taką prośbę?

Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę, jeśli kupujący będący osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej zgłosi takie zapotrzebowanie w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiła dostawa towaru, wykonanie usługi lub też otrzymano całość lub część zapłaty. Po tym okresie wystawienie faktury do paragonu jest możliwe, ale nie jest już obowiązkowe. Inaczej jest w przypadku klientów prowadzących firmę – w tym wypadku nie ma żadnych ograniczeń czasowych w tym zakresie.

Biuro Rachunkowe – dedykowana księgowa

Paragon jako podstawa wystawienia faktury

Zgodnie z ustawą o VAT, jeżeli wystawiona faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej, przedsiębiorca ma obowiązek dołączyć do swojej kopii faktury oryginał paragonu dokumentującego sprzedaż. Jest to dowód potwierdzający fakt wystąpienia takiej transakcji oraz wskazujący, iż została ona właściwie ujęta do celów VAT.

Księgowość Internetowa – 30 dni za darmo

Brak obowiązku posiadania paragonu tylko w ściśle określonych przypadkach

Przedsiębiorca nie musi posiadać paragonu pod fakturą wystawioną na prośbę swojego klienta tylko wówczas, gdy spełnione są dwa warunki (zgodnie z art. 106h pkt 2 ustawy o VAT):

  • sprzedaż jest dokumentowana fakturą emitowaną z kasy fiskalnej,
  • wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym.

Inne dokumenty potwierdzające transakcję a faktura

Jak wynika z powyższych rozważań, paragon fiskalny jest konieczny do wystawienia faktury dla sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej.

Program do faktur – Darmowe konto

Co zatem w sytuacji, gdy nabywca poprosi o sporządzenie takiego dokumentu, ale zgubił paragon? Organy podatkowe zezwalają w takiej sytuacji na wystawienie faktury w oparciu o inne dowody potwierdzające transakcję udokumentowaną zgubionym paragonem i pozwalające na jej jednoznaczną identyfikację (np. kopia paragonu z papierowej rolki z kasy fiskalnej oraz potwierdzenie przelewu lub płatności kartą). Stanowisko takie zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 12 stycznia 2016 r. (nr: ILPP2/4512-1-781/15-4/MN).

Sprawdź, kto powinien mieć kasę fiskalną od pierwszej sprzedaży w 2018 roku!

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Komentarze czytelników
  1. 16 listopada 2020 o 11:36
    K Bylinska

    Dzień dobry,
    Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Ok. 12 miesięcy temu dokonałam zakupu produktu potrzebnego w działalności przez Allegro, używając swoich danych osoby fizycznej. Podczas dokumentowania moich wydatków na koniec roku podatkowego, zauważyłam, iż otrzymałam do tego zakupu jedynie potwierdzenie dostawy, lecz nie posiadałam paragonu, bądź FV. Zgłosiłam się więc bezpośrednio do sprzedającego, aby wystawiono kopię paragonu, rachunek imienny lub FV, lecz sprzedający odmówił, twierdząc, że czas na wystawienie FV upłynął. Czy sprzedający ma tu rację i czy nie przysługuje mi żadne potwierdzenie dokonania zakupu – nawet kopii paragonu lub rachunku imiennego?
    Pozdrawiam i dziękuję.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie
Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003