



Jesteś przedsiębiorcą, prowadzisz działalność gospodarczą i zastanawiasz się, czy można zmienić nazwę swojej firmy? Pamiętaj, że jest to możliwe! Musisz jednak pamiętać o istotnych warunkach.
W stosunku do tej czynności nie istnieją żadne przeszkody prawne, które uniemożliwiłyby dokonanie żądanej zmiany. W każdej chwili możesz zmienić nazwę firmy zarówno w jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i w spółce prawa handlowego.
Umów się na bezpłatną wideorozmowę z ekspertem, podczas której zarejestrujesz działalność unikając typowych pułapek i błędów.
Nazwa firmy to nazwa, pod którą przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowany w odpowiednich rejestrach. Niewątpliwie jest to element identyfikujący przedsiębiorcę w obrocie prawnym oraz gospodarczym i wykorzystywany w przypadku zawierania umów, wystawiania faktur, prowadzenia korespondencji czy reprezentowania firmy w kontaktach z różnymi podmiotami.
W przypadku osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą nazwa firmy może zawierać ich imię i nazwisko oraz dodatkowy człon wskazujący na rodzaj działalności, podczas gdy w przypadku osób prawnych (np. spółek) nazwa firmy może, ale nie musi, zawierać nazwisko właścicieli i zwykle wskazuje na formę prawną, np. „spółka z o.o.”.
Zgodnie z przepisem art. 43(4) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny firma osoby fizycznej powinna zawierać w swojej nazwie imię i nazwisko przedsiębiorcy.
Możliwe jest również włączenie do nazwy pseudonimu, zdrobnienia imienia lub nazwiska, a także określenia o charakterze rzeczowym wskazującego przykładowo na przedmiot działalności przedsiębiorcy.
Z kolei na podstawie przepisu art. 43(5) Kodeksu cywilnego wskazać należy na obligatoryjne elementy nazwy firmy osoby prawnej, na które składają się:
W przypadku firmy osoby prawnej nazwa musi zawierać oznaczenie formy prawnej, np. „sp. z o.o.” czy „S.A.”. Oprócz tego przedsiębiorca może dodać dowolne słowa, np. związane z branżą, nazwisko założyciela lub nazwę wymyśloną, aby wyróżnić firmę na rynku.
Wybierając nazwę dla swojej firmy, należy mieć również na uwadze, iż niektóre działania podjęte przez przedsiębiorcę mogą w myśl regulacji ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, m.in. poprzez oznaczenie przedsiębiorstwa w sposób mogący wprowadzić klientów w błąd.
Z powyższych przepisów wynika:
Przepisy te chronią uczciwą konkurencję i zapobiegają sytuacjom, w których klienci mogliby mylnie identyfikować firmy na rynku. Powołane przepisy mają znaczenie również w przypadku zmiany nazwy firmy. Przy wyborze nowej nazwy przedsiębiorca musi upewnić się, że nie wprowadza ona klientów w błąd co do tożsamości firmy, zwłaszcza jeśli podobne oznaczenie było już wcześniej używane przez inny podmiot. Jeśli nowa nazwa firmy mogłaby budzić takie skojarzenia, konieczne jest podjęcie działań eliminujących ryzyko wprowadzenia w błąd, np. poprzez dodanie dodatkowego oznaczenia wyróżniającego firmę na rynku.
Jak zatem zmienić nazwę firmy w CEIDG? Przede wszystkim należy złożyć wniosek o zmianę nazwy, który można złożyć na trzy sposoby, analogiczne jak przy każdej innej zmianie danych w CEIDG, a mianowicie:
Jakkolwiek możliwość załatwienia sprawy w urzędzie czy poprzez wysyłkę wniosku o zmianę za pośrednictwem poczty polskiej jest jasne, tak należy opisać nieco szerzej opcję dokonania zmiany online.
Jak dokonać zmiany nazwy firmy online krok po kroku:
Wejdź na stronę internetową https://www.biznes.gov.pl/pl.
Jeśli masz już konto na portalu, zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta, zarejestruj się, uzupełniając wymagane dane.
Po zalogowaniu znajdź i wybierz usługę „Zmień dane w CEIDG”.
Aby dokonać zmiany, musisz potwierdzić swoją tożsamość. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
W formularzu wniosku wpisz nową nazwę firmy oraz datę jej dokonania. Pamiętaj, że zmiana powinna zostać zgłoszona w terminie 7 dni od jej faktycznego wprowadzenia.
Po wypełnieniu wniosku, upewnij się, że wszystkie dane są prawidłowe i zgodne z wymaganiami.
Po zweryfikowaniu danych wyślij wniosek. Zmiana nazwy firmy w systemie CEIDG następuje bezpłatnie i w ciągu maksymalnie 7 dni.
Jeśli wniosek zawiera błędy lub braki formalne, CEIDG poinformuje Cię o tym za pomocą systemu teleinformatycznego lub listem poleconym. Na skorygowanie błędów masz 7 dni.
Wśród udogodnień zagwarantowanych przez CEIDG jest:
Jeśli chodzi o konsekwencje zmiany nazwy w JDG, to należy pamiętać o:
Zmiana nazwy spółki z o.o. wymaga przeprowadzenia kilku kroków formalnych. Oto jak to wygląda proces krok po kroku:
Jeśli chcesz wiedzieć, jak założyć spółkę z o.o. przez system S24, to przejdź tutaj.
Zmiana nazwy spółki z o.o. musi zostać zgłoszona do KRS na formularzu KRS-Z3. Do wniosku należy dołączyć uchwałę wspólników o zmianie nazwy oraz zaktualizowaną umowę spółki. Wniosek o wpis zmian należy złożyć:
S24:
PRS:
Po dokonaniu zmiany w KRS, konieczne jest:
Jeśli chodzi o konsekwencje zmiany nazwy w spółce z o.o. , to należy pamiętać o:
Uchwałę dotyczącą zmiany nazwy podejmuje zgromadzenie wspólników, a następnie podejmowana procedura wygląda analogicznie jak w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Rejestracja zmiany nazwy firmy jest analogiczna do powyższych rodzajów spółek prawa handlowego. Nieco odmienny jest jedynie sposób podejmowania uchwał, bowiem zarząd spółki dokonuje głosowania nad jej statutem.
Zmiana nazwy firmy nie wpływa na ważność i skuteczność umów, które zostały zawarte z przedsiębiorcą działającym wówczas pod poprzednią nazwą firmy. Należy pamiętać, że poza samą nazwą, która ulega modyfikacji, podstawowe dane identyfikujące przedsiębiorcę nie ulegają zmianie.
Pamiętaj też, że co do zasady faktury (tak jak w przypadku umów, których stroną jest przedsiębiorca działający pod firmą) wystawione przed zmianą nazwy w CEIDG nie wymagają wprowadzenia korekty. Jednakże należy pamiętać, że po zmianie danych w systemie wystawiane przez przedsiębiorcę faktury muszą być zgodne ze stanem faktycznym, tj. muszą zawierać zaktualizowaną nazwę firmy.
Zaznaczyć należy, że elementy składowe faktury powinny zawierać informacje zgodne z obowiązującym przepisem art. 106e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, co oznacza właśnie konieczność zamieszczenia na fakturze danych zgodnych ze stanem rzeczywistym. Analogiczna sytuacja będzie mieć miejsce w przypadku dowodów sprzedaży wystawianych dla przedsiębiorcy przez jego kontrahentów.
Niemniej każda nowa umowa zawarta z kontrahentem czy pracownikiem, a także faktura wymagają wprowadzenia nowej nazwy firmy przedsiębiorcy. Pamiętaj, że konieczna będzie aktualizacja następujących dokumentów:
Regulacje prawa pracy nie określają wpływu i działań należnych do podjęcia w przypadku zmiany nazwy firmy pracodawcy. Oznacza to, iż nie zachodzi jakakolwiek konieczność zmiany umów zawartych z pracownikami w formie aneksu, albowiem nowa nazwa firmy nie wpływa w żaden sposób na ważność tych umów. Podkreślić należy, że zmiana nazwy firmy nie zmienia pracodawcy jako podmiotu stosunków prawnych.
Przedsiębiorca jako pracodawca powinien jedynie poinformować pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie o jej nowej nazwie.
Zmiana nazwy firmy to proces, który wiąże się z kilkoma formalnościami i wymaga aktualizacji dokumentów. Niezależnie od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność, czy masz spółkę, trzeba zgłosić zmianę w odpowiednich rejestrach, takich jak CEIDG lub KRS. W przypadku spółek często konieczna jest uchwała wspólników i notarialne potwierdzenie. Choć zmiana wiąże się z kosztami i formalnościami, może być korzystna dla rozwoju firmy, o ile jest przeprowadzona zgodnie z przepisami i odpowiednio zakomunikowana klientom i kontrahentom.
KROK | OPIS |
ZGŁOSZENIE ZMIANY W CEIDG |
WAŻNE – zmiana jest bezpłatna i następuje w ciągu maksymalnie 7 dni. |
AKTUALIZACJA W ZUS I US | CEIDG automatycznie przesyła dane do ZUS, US i GUS, więc nie trzeba zgłaszać zmiany osobno. Nowy numer REGON może być nadany, jeśli zmieni się główny przedmiot działalności. |
AKTUALIZACJA DANYCH W BANKU I U KONTRAHENTÓW | Konieczne jest:
|
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.