



Kiedy jest możliwe odwołanie urlopu przez pracodawcę, a kiedy możliwa jest zmiana terminu urlopu, jakie prawa przysługują pracownikowi w takiej sytuacji oraz jakie konsekwencje prawne wiążą się z takim działaniem pracodawcy?
Urlop wypoczynkowy to jedno z podstawowych uprawnień pracowniczych, które ma na celu zagwarantowanie pracownikowi odpoczynku od pracy. Obowiązek jego udzielenia spoczywa na pracodawcy, który określa wymiar urlopu w umowie lub regulaminie pracy. Zdarza się jednak, że pracodawca decyduje się na zmianę wcześniej uzgodnionego terminu urlopu wypoczynkowego, co może wynikać z różnych przyczyn. Choć ma pewną swobodę w planowaniu urlopów pracowniczych, to zawsze zmiana ustalonego wcześniej z pracownikiem terminu urlopu budzi wątpliwości.
Urlop wypoczynkowy został uregulowany w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy i stanowi jedno z podstawowych praw pracownika, czyli prawo do odpoczynku, o którym mowa w przepisie art. 14: „Pracownik ma prawo do wypoczynku, który zapewniają przepisy o czasie pracy, dniach wolnych od pracy oraz o urlopach wypoczynkowych”.
Pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje:
Wśród kluczowych kwestii związanych z urlopem wypoczynkowym należy wyróżnić kilka zasad:
Z powyższego wynika, że przesunięcie terminu urlopu może mieć miejsce w dwóch przypadkach:
W obu przypadkach przesunięcie wymaga uzasadnienia i nie może odbywać się dowolnie, bez uwzględnienia interesów obu stron.
Zgodnie z przepisem art. 164 § 2 Kodeksu pracy pracodawca może przesunąć termin urlopu wypoczynkowego, pod warunkiem że zaistnieją szczególne potrzeby organizacyjne w firmie, np. gdy nieobecność pracownika w wyznaczonym terminie mogłaby negatywnie wpłynąć na działanie firmy. Do takich sytuacji zalicza się m.in.:
Niewątpliwie poprzez uzasadnione potrzeby pracodawcy należy rozumieć takie sytuacje, które nie były znane w czasie sporządzania planu urlopów. Dlatego też pracodawca nie może bez uzasadnionego powodu zmienić uprzednio ustalonego terminu urlopu wypoczynkowego.
Należy pamiętać, że podczas wyznaczania nowego terminu urlopu pracodawca powinien:
Zgodnie z przepisem art. 165 Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany przesunąć urlop na termin późniejszy, jeśli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, a przede wszystkim z powodu wystąpienia okoliczności takich jak:
Warto zaznaczyć, że ww. okoliczności są jedynie przykładami, co oznacza, że każda istotna przyczyna usprawiedliwiająca nieobecność pracownika zobowiązuje pracodawcę do przesunięcia urlopu pracownika na później, pod warunkiem że pracownik należycie udowodni przyczynę, która uniemożliwia mu rozpoczęcie urlopu w zaplanowanym terminie.
Przesunięcie terminu urlopu na wniosek pracownika jest możliwe pod warunkiem, że wniosek jest należycie uzasadniony, tzn. oparty na ważnych przyczynach, co wynika z przepisu art. 164 § 1 Kodeksu pracy. W praktyce pracodawca może zaakceptować taki wniosek, o ile nie wpłynie to negatywnie na zapewnienie normalnego toku pracy w zakładzie. Ostateczna decyzja o zmianie terminu urlopu należy zawsze do pracodawcy, który ocenia, czy zgłoszone przez pracownika okoliczności uzasadniają przesunięcie urlopu.
Do przyczyn uzasadniających zmianę terminu urlopu przez pracownika można zaliczyć różne okoliczności, które uniemożliwiają pracownikowi skorzystanie z urlopu w pierwotnie ustalonym terminie, np.:
Zgodnie z przepisem at. 167 § 1 Kodeksu pracy: „Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu”.
Odwołanie urlopu przez pracodawcę jest nieco bardziej rygorystyczną ingerencją pracodawcy w sferę uprawnień pracownika niż przesunięcie/ zmiana terminu urlopu wypoczynkowego. Dlatego zgodnie z poglądami doktryny: „Okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu należy rozumieć, stosując odpowiednio zaostrzone kryteria oceny, szczególne potrzeby pracodawcy, które nie mogłyby być zaspokojone bez obecności pracownika odwołanego z urlopu” [por. K. Jaśkowski [w:] E. Maniewska, K. Jaśkowski, Komentarz aktualizowany do Kodeksu pracy, LEX/el. 2022, art. 167].
Co na to Państwowa Inspekcja Pracy? Organ nadzoru uznał, iż „Warunkiem odwołania pracownika z urlopu jest zaistnienie szczególnych okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili udania się pracownika na urlop. Odwołanie pracownika z urlopu następuje w formie polecenia. Przepisy nie przewidują tu obowiązku zachowania szczególnej formy. Kwestia ta powinna być uregulowana w przepisach wewnątrzzakładowych”.
Tym samym odwołanie pracownika z urlopu będzie zarówno uzasadnione, jak i zgodne z prawem pracy, gdy okoliczności, które stanowią podstawę odwołania pracownika z urlopu, nie tylko powstały w trakcie urlopu, ale nie były możliwe do przewidzenia w momencie jego rozpoczynania.
Zmiana terminu urlopu zobowiązuje pracodawcę do dokonania na rzecz pracownika zwrotu kosztów związanych bezpośrednio z jego urlopem wypoczynkowym, czego podstawą jest przepis art. 167 § 2 Kodeksu pracy stosowany w drodze analogii zarówno dla odwołania pracownika z urlopu jak i przesunięcia jego terminu.
Koszty te obejmują wydatki, których pracownik nie poniósłby, gdyby nie został odwołany z urlopu. Mogą one dotyczyć przykładowo zwrotu za bilety lotnicze. Pracownik zobowiązany jest do udowodnienia za pomocą wszelkich środków dowodowych wysokości poniesionych kosztów.
Jednakże warto również pamiętać, iż w przypadku gdy pracodawca odwołał pracownika z urlopu niezgodnie z przepisami prawa pracy, to ponosi odpowiedzialność cywilną wyznaczoną regulacjami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Zmiana terminu urlopu wypoczynkowego przez pracodawcę jest możliwa, ale tylko w określonych sytuacjach, np. gdy wystąpią szczególne potrzeby organizacyjne firmy, które nie były przewidziane lub na wniosek pracownika, który przedstawi ważne, uzasadnione przyczyny. W poniższej tabeli znajdziesz najważniejsze kwestie w zakresie zmiany terminu urlopu.
RODZAJ PRZESUNIĘCIA URLOPU WYPOCZYNKOWEGO | MOŻLIWOŚĆ PRZESUNIĘCIA URLOPU WYPOCZYNKOWEGO |
Na wniosek pracownika | Gdy wniosek uzasadniony jest ważnymi przyczynami i nie koliduje z normalnym funkcjonowaniem pracy |
W związku z potrzebami pracodawcy | W sytuacjach kryzysowych, np. awarie, inspekcje, wzrost nakładu pracy |
Obowiązkowe przesunięcie | Z powodu niezdolności do pracy (choroba, macierzyński) lub innych usprawiedliwionych przyczyn |
Zwrot kosztów | Pracodawca zobowiązany do zwrotu poniesionych kosztów związanych z urlopem (np. bilety lotnicze) |
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Czy dopuszczalne jest przesunięcie urlopu wypoczynkowego przez pracodawcę?
Zmiana terminu urlopu przez pracodawcę - co jest uzasadnieniem?
Pracodawca chce zmienić mi termin urlopu, ale ja mam napiasać prośbę o zmianie terminu . Moim zdaniem ja mogę podpisać tylko zgodę o zmianie terminu. Czy mam rację ?