Delegujesz pracowników do pracy w innym kraju UE? Sprawdź co się zmieniło w przepisach od lipca 2020 r.
Zmiana przepisów dotycząca delegowania pracowników związana jest z implementacją przepisów unijnych do przepisów krajowych, a konkretnie chodzi o dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE (2018/957 z dnia 28 czerwca 2018 r.). Nowe regulacje mają na celu ustanowienie przepisów dotyczących warunków pracy oraz ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, które muszą być bezwzględnie przestrzegane. Ustawa weszła w życie z dniem 4 września 2020 r. po opublikowaniu w dzienniku ustaw pod poz. 1423.
Prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z prawem w jednym państwie członkowskim pozwala na skorzystanie ze swobody świadczenia usług również w innym państwie członkowskim UE.
Transgraniczne świadczenie usług występuje w jednej z poniższych sytuacji:
W dyrektywie, która jest podstawą do zmiany przepisów krajowych wymienione zostały warunki, jakie należy zapewnić pracownikom delegowanym:
Zmiana przepisów w zakresie delegowania pracowników dotyczy następujących kwestii:
Ustawa rozszerza zakres warunków zatrudnienia gwarantowanych pracownikowi delegowanemu do Polski przez zagraniczny podmiot. Pracodawca zapewnia pracownikowi delegowanemu pełne wynagrodzenie obowiązujące w Polsce wraz ze wszystkimi jego obowiązkowymi składnikami oraz należności na pokrycie kosztów podróży służbowych wykonywanych podczas delegowania. Przed zmianą pracodawca delegujący do Polski był zobowiązany do zapewnienia minimalnego wynagrodzenia za pracę. Takie warunki zatrudnienia obowiązują przez 12 miesięcy (lub 18 miesięcy w przypadku złożenia umotywowanego powiadomienia przez pracodawcę delegującego). Po upływie tego terminu pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom warunki zatrudnienia nie mniej korzystne niż wynikające z ustawy Kodeks pracy.
Zatrudnionym pracownikom tymczasowym delegowanym do Polski należy zapewnić wszystkie warunki gwarantowane krajowym pracownikom tymczasowym, w tym wynikające m.in. z zakładowych układów zbiorowych, regulaminów i statutów, w tym również warunki zakwaterowania, jeżeli są one zapewniane pracownikom krajowym.
W przypadku, gdy pracodawca wysyła pracownika do pracy za granicą, wówczas pracodawcą delegującym jest agencja, która zobowiązana jest do zapewnienia pracownikowi stosownych warunków zatrudnienia. Agencja, która wynajęła tego pracownika pracodawcy/użytkownikowi ma podpisaną z pracownikiem tymczasowym umowę o pracę dlatego na niej ciąży taki obowiązek. Dotyczy to pracowników delegowanych zarówno na jak i z terytorium Polski. Natomiast, aby agencja pracy tymczasowej mogła spełnić wyżej wymienione wymogi, przedsiębiorstwo musi w odpowiednim czasie przed rozpoczęciem wykonywania zadań przez pracownika tymczasowego w innym państwie członkowskim przekazać informacje agencji pracy tymczasowej o warunkach zatrudnienia.
Z uwagi na nowe obowiązki informacyjne nałożone na krajowego pracodawcę w zakresie informowania agencji, od której wynajął pracownika, o warunkach zatrudnienia delegowanego pracownika tymczasowego w ustawie pojawił się zapis o karach za nieprzestrzeganie tego obowiązku, jest to grzywna od 1 000 do 30 000 zł.
W zmienionych przepisach mówi się również dużo o wzroście kompetencji kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie egzekwowania przestrzegania przez pracodawców przepisów o delegowaniu pracowników.
Poza obowiązkowymi zapisami dotyczącymi wdrożenia przepisów unijnych do prawa krajowego w ustawie pojawiła się również informacja na temat pracy zdalnej. W ustawie jest zapis, w którym wskazano, że: “W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).”.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!