Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź, co się zmienia w Prawach konsumenta od 1 stycznia 2023 roku.
Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą najczęściej dokonuje sprzedaży zarówno dla przedsiębiorców, ale również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ci ostatni są szczególnie chronieni przez prawo i powinni o tym pamiętać przedsiębiorcy. W dzisiejszej publikacji napiszemy, jakie zmiany szykują się w ustawie o Prawach konsumenta od 1 stycznia 2023 r.
Pod pojęciem konsumenta kryje się osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Powołana została specjalna instytucja, która jest strażnikiem praw konsumentów, jest to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Przedsiębiorca powinien wiedzieć, że zgodnie z obowiązującymi przepisami konsument jest objęty szczególną ochroną. Do podstawowych praw konsumenta zalicza się:
Zawierane umowy z konsumentami nie mogą zawierać niedozwolonych klauzul. Przedsiębiorcy mają obowiązek znać i przestrzegać obszerne przepisy dotyczące praw konsumentów a nie jest to łatwe zadanie. Tym bardziej, że przepisy w tym zakresie również się ciągle zmieniają.
Po raz kolejny mówi się o zmianie ustawy o Prawach konsumenta. Jest ona podyktowana koniecznością dokonania implementacji przepisów Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do zmiany ustawy, celem wprowadzenia zmian jest zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów przez ustanowienie wspólnych przepisów na terenie całej UE w odniesieniu do umów zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami, zmiana obejmuje obszary:
W ustawie o Prawach konsumenta wprowadzone zostały nowe zapisy dotyczące dostarczania treści lub usług cyfrowych. W rozdziale 5b zmienionej ustawy zostało to w sposób szczegółowy opisane. Mowa jest o tym, że:
Jeżeli chodzi o sprzedaż towarów, to również w tym przypadku towar musi być zgodny z umową, w szczególności w zakresie:
Dodatkowo w przypadku towarów wprowadzono wydłużenie terminów:
Ustawa będzie stosowana do umów zawartych po dniu wejścia jej w życie, czyli od 1 stycznia 2023 r. Jeżeli dostarczanie treści lub usługi cyfrowej miało nastąpić lub nastąpiło po tym dniu, to zmienione przepisy mają zastosowanie do umów zawartych przed 1 stycznia 2023 r. Do umów sprzedaży towarów zawartych do 31.12.2022 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. Zmiana przepisów została szczegółowo opisana w ustawie zmieniającej, zainteresowani przedsiębiorcy powinni się zapoznać szczegółowo z nowymi regulacjami. Nowe przepisy będą obowiązywały w takim samym kształcie na terenie całej Unii Europejskiej. Dnia 10 listopada 2022 r. prezydent podpisał ustawę.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Ustawa o prawach konsumenta 2023 - co uległo zmianom?
Co uległo zmianom w rękojmi od 2023 roku?