Od 20 maja 2017 r., osoby zaczynające lub prowadzące już jednoosobową działalność gospodarczą a także wspólnicy spółek cywilnych mogą dokonać rejestracji i aktualizacji informacji dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w urzędzie miasta/gminy podczas składania wniosku CEIDG.
Zgłaszanie danych do ZUS oraz ich aktualizacja
ZUS ZUA
- zgłoszenie przedsiębiorcy do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego lub zgłoszenie o zmianie np. adresu zamieszkania,
ZUS ZZA
- zgłoszenie przedsiębiorcy do ubezpieczenia zdrowotnego lub zgłoszenie o zmianie np. adresu zamieszkania,
ZUS ZCNA
- zgłoszenie członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego lub ich wyrejestrowanie,
ZUS ZIUA
- zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych,
ZUS ZWUA
- zgłoszenie wyrejestrowujące przedsiębiorcę z ubezpieczenia.
Powyższe wnioski można złożyć w urzędzie wraz z wnioskiem CEIDG, nie jest to jednak obligatoryjne. Dla tych którzy ich nie dołączą nadal obowiązujący 7 dniowy termin na dostarczenie się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych celem ich złożenia. Należy tu zaznaczyć, przedsiębiorca nie może zgłosić w powyższy sposób pracownika, zleceniobiorcę lub osobę współpracującą.
Powyższe udogodnienie udostępnione jest również dla osób składających wnioski online, przez e-puap. Podczas wypełniania wniosku CEIDG-1, gdy przedsiębiorca zaznaczy, iż załącza do wniosku którąkolwiek z powyższych deklaracji, po jego wypełnieniu pojawi się wybrana deklaracja. System zaczyta automatycznie dane płatnika składek, pozostałe informacje będzie trzeba nanieść samodzielnie.
Przed wprowadzonymi udogodnieniami przedsiębiorcy musieli w ciągu 7 dni czy to od daty rejestracji działalności, czy też od daty zaistniałej zmiany złożyć ww. dokumenty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych osobiście, przez e-pue lub płatnika, gdy posiada się podpis kwalifikowany można również po założeniu konta w serwisie do samodzielnej księgowości ifirma.pl złożyć dokumenty online. Teraz cały ten proces zakończony zostanie w „jednym okienku”.