Przeczytaj o najnowszych zmianach zasad doręczania pism w procedurze postępowania podatkowego.
Załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu staje się coraz powszechniejsze. Mamy już e-Urząd Skarbowy, a za chwilę będziemy mieli dostęp do usługi e-Doręczenia. Cała procedura wdrażania nowej usługi będzie rozłożona w czasie, ale warto zapoznać się z jej założeniami.
Głównym celem proponowanych rozwiązań jest wprowadzenie nowego kanału komunikacji pomiędzy przedsiębiorcą a organami podatkowymi i innymi instytucjami publicznymi. Pismo w postaci elektronicznej ma zastąpić formę papierową. Nie stanie się to jednak z dnia na dzień. Komunikacja elektroniczna będzie działa w dwie strony, organ podatkowy będzie mógł skierować pismo do strony, ale również zainteresowana osoba będzie mogła zainicjować sprawę w urzędzie. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych, celami szczegółowymi wprowadzanych zmian jest m.in.:
Punktem wyjścia do wprowadzanych zmian jest udostępnienie podmiotom publicznym adresu do spraw doręczeń, na który będzie przekazywana korespondencja. Stworzona zostanie Baza Adresów Elektronicznych.
Wprowadzane zmiany wiążą się z nowymi regulacjami w przepisach zawartych w ustawie o doręczeniach elektronicznych i w ustawie Ordynacja podatkowa.
Przed zmianą, do 30 czerwca 2021 roku, w ustawie Ordynacja podatkowa w art. 84 jest tylko krótki zapis, że:
Sprawy podatkowe załatwiane są w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Od 1 lipca 2021 roku sprawy podatkowe będą mogły być załatwiane w następujący sposób:
W ustawie o doręczeniach wskazane są terminy, w których określone organy administracji rządowej, samorządowej, jednostki budżetowe, ZUS, KRUS, NFZ, sądy, komornicy i inne podmioty publiczne mają się dostosować do zmiany przepisów. Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy są obowiązane stosować zmienione przepisy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia 1 października 2021 r., ZUS od dnia 1 stycznia 2022 r.
Biorąc pod uwagę wagę wprowadzanych zmian, na pewno jeszcze nie raz powrócimy do tematu, który dotyczy każdego z nas.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!