Kształt, rysunek, forma przestrzenna towaru lub opakowania może być znakiem towarowym. O tym co jeszcze może stanowić znak towarowy oraz kogo i co chroni, przeczytasz w niniejszym artykule.
ZNAK TOWAROWY — czym jest znak towarowy i jak go zastrzec – najważniejsze informacje w formie video:
Pojęcie znaku towarowego uregulowane zostało w art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej, zgodnie z którym Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.
Tym samym za znak towarowy może być traktowane każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.
Dodatkowo ustawa przewiduje, że znakiem towarowym może być w szczególności:
Polecamy również materiał na naszym kanale Youtube na ten temat!
:Jednocześnie ustęp 3 analizowanego przepisu ustawy Prawo własności przemysłowej stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o:
Znak towarowy ma bezpośrednio odnosić się do określonego towaru (usługi) i ma wskazywać na jego pochodzenie od konkretnego przedsiębiorcy; ma budować skojarzenia pomiędzy towarem a przedsiębiorcą, tak aby konsument, kierując się tymi skojarzeniami, mógł dokonać wyboru towaru pochodzącego od tego, a nie innego przedsiębiorcy [tak wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 marca 2022 r., sygn. akt II GSK 1671/18].
W innym orzeczeniu wskazano, że:
Sam tworzysz znak towarowy dla swojej firmy i zastanawiasz się, czy wydatki na ten cel mogą być uznane za koszt firmy? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Zgodnie z przepisem art. 154 ustawy Prawo własności przemysłowej stanowi, że Używanie znaku towarowego polega w szczególności na:
1) umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu i wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie oraz składowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem;
2) umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług;
3) posługiwaniu się nim w celu reklamy.
Powyższy katalog stanowi wyłącznie przykładowe wyliczenie możliwości używania znaku towarowego, co oznacza, że używanie znaku towarowego może przybrać jedną z form wskazanych w przepisie art. 154 analizowanej ustawy.
Z kolei w przepisie art. 169 ust. 4 ustawy Prawo własności przemysłowej wskazuje się dodatkowo rozumie się również używanie znaku:
Znak towarowy pełni co do zasady funkcję informacyjną dla kupujących, w szczególności, że dane towary bądź usługi pochodzą z tego samego źródła (konkretnej firmy).
Kolejny funkcjami charakterystycznymi dla znaku towarowego są:
Prawo ochronne na znak towarowy uregulowane zostało w przepisie art. 121 ustawy Prawo własności przemysłowej. Prawo to oznacza, że uzyskanie ochrony na znak towarowy daje właścicielowi znaku monopol na legitymowanie się tym znakiem na towary i usługi, dla których znak został zastrzeżony.
Ochrona znaku towarowego ma charakteryzuje się dodatkowo zakresem terytorialnym i czasowym, tj.:
Prawo ochronne może zostać udzielone na indywidualny znak towarowy zgłoszony przez osobę fizyczną lub osobę prawną, organ administracji rządowej albo państwową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, działającą w imieniu Skarbu Państwa.
Prawo ochronne na wspólny znak towarowy może uzyskać organizacja mająca zdolność do nabywania praw i zaciągania zobowiązań w swoim imieniu powołana do reprezentowania interesów przedsiębiorców i osoba prawna działająca na podstawie przepisów prawa publicznego.
Prawo używania wspólnego znaku towarowego przysługuje w przypadku:
Zakupiłeś znak towarowy? W tym artykule sprawdzisz, w jaki sposób można to rozliczyć w kosztach.
Ochrona znaku towarowego może mieć różny zakres terytorialny: krajowy, regionalny lub międzynarodowy. Przedsiębiorca decyduje o wyborze zakresu ochrony, mając na względzie zasięg i skalę prowadzonej działalności.
Znak towarowy stanowi niewątpliwie oznaczenie, które służy do identyfikacji towarów lub usług. Istotne jest, aby każde oznaczenia nadawały się do odróżniania w obrocie gospodarczym produktów jednego przedsiębiorstwa od produktów innych firm stanowi znak towarowy. Każdy znak towarowy chroniony jest prawem, a takie prawo co do zasady posiada właściciel znaku.
Pamiętaj, że nazwę bądź logo firmy możesz zarejestrować w Urzędzie Patentowym RP. O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy przeczytasz tutaj.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!