Zakupiłeś znak towarowy? Sprawdź, w jaki sposób można to rozliczyć w kosztach. Posiadanie znaku towarowego przez przedsiębiorcę pozwala na identyfikację jego towarów, czy usług. Znak ma indywidualny, niepowtarzalny charakter, dlatego towary będą rozpoznawalne na rynku i dzięki temu buduje się markę firmy. Sprawdźmy więc, w jaki sposób można rozliczyć wydatki na zakup znaku towarowego w kosztach firmy.
Pod pojęciem prawa własności intelektualnej kryją się m.in. znaki towarowe, które należy postrzegać jako każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych można przeczytać, że prawa własności intelektualnej, a więc również znaki towarowe, mogą być uznane za wartości niematerialne i prawne, o ile zostaną spełnione warunki:
W ustawie o PIT jest również zapisane, że wartości niematerialne i prawne nabyte od innego podmiotu, do których zaliczają się znaki towarowe, mogą być amortyzowane na zasadach ogólnych. Metoda amortyzacji będzie zależała od wartości początkowej znaku towarowego, a niekiedy od decyzji przedsiębiorcy.
Za wartość początkową znaku towarowego będzie się uważać:
Jeżeli wartość początkowa nie przekracza kwoty 10.000 zł, to w takim przypadku przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych nabyte znaki towarowe w jeden z następujących sposobów:
Podstawą do zaksięgowania znaku towarowego w kosztach podatkowych, czy to od razu, czy poprzez odpisy amortyzacyjne będzie wartość wynikająca z dokumentu zakupu lub umowy.
Jeżeli wydatki poniesione na zakup znaku towarowego przekroczą kwotę 10.000 zł, to wówczas muszą być amortyzowane wyłącznie metodą liniową.
Najkrótszy dopuszczalny okres amortyzacji wynosi 5 lat, czyli 60 miesięcy.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.