Aby rozłożyć na raty zobowiązanie podatkowe, konieczne jest złożenie właściwego wniosku. Na jego podstawie urząd skarbowy wydaje decyzję o przyznaniu ulgi, wraz z harmonogramem spłaty podatku. Warto pamiętać, że wniosek musi zostać prawidłowo udokumentowany i uzasadniony.
Rozłożenie na raty zobowiązania podatkowego to ulga, która może pomóc przedsiębiorcy znajdującemu się w ciężkiej sytuacji. Dzięki takiej opcji nie powstaje zaległość podatkowa, jednocześnie podatnik nie musi regulować na raz całej kwoty podatku.
Na ulgę w postaci rozłożenia podatku na raty musi wyrazić zgodę właściwy urząd skarbowy (a w przypadku podatków lokalnych, np. od nieruchomości – również samorząd terytorialny danej jednostki). Dlatego też podatnik powinien wystosować odpowiedni wniosek, w którym zawiera się podstawowe dane formalne (dane i adresy stron, cel złożenia wniosku, podpis), uzasadnienie wraz z dowodami oraz proponowany harmonogram spłat – taki, na jaki pozwalałaby aktualna sytuacja przedsiębiorcy.
Istotne jest, że urząd skarbowy co do zasady przyznaje ulgę jedynie w obliczu ważnego interesu podatnika (np. gdy niemożność zapłaty w ustawowym terminie spowodowana jest chorobą, klęską żywiołową etc.) bądź interesu społecznego (np. gdy jednorazowa spłata zobowiązania może zagrozić firmie, a co za tym idzie miejscom pracy, rozwojowi regionu etc.) Dlatego też argumenty muszę być rozważnie przedstawione i poparte odpowiednią dokumentacją.
Wniosek do urzędu skarbowego można złożyć formie papierowej – osobiście lub listem poleconym – lub elektronicznie, korzystając z ePUAP.
Po otrzymaniu wniosku urząd skarbowy wydaje decyzję o przyznaniu lub nieprzyznaniu ulgi – powinien to zrobić w terminie do miesiąca, lub (w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych) do dwóch miesięcy. Dodatkowo, w przypadku rozłożenia zobowiązania na raty, fiskus może przedstawić własny harmonogram spłat dla podatnika.
Rozłożenie płatności podatku na raty powoduje „rozbicie” dotychczasowego terminu podatkowego na kilka kolejnych terminów, zgodnie z którymi regulowane będą poszczególne raty podatku. Dzięki takiej uldze zobowiązanie podatkowe – mimo że niespłacone w pierwotnym terminie – nie staje się zaległością podatkową. Co za tym idzie – przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do płacenia karnych odsetek, nie naraża się również na ewentualny mandat za niedotrzymanie terminu.
Natomiast obok kwoty głównej do spłaty pojawi się opłata prolongacyjna – swego rodzaju rekompensata dla urzędu skarbowego za utracone odsetki. Opłata prolongacyjna jest liczona po niższej stawce niż odsetki, ponadto może stanowić dla przedsiębiorcy koszt uzyskania przychodu.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Rozłożyć na raty możemy podatki, dla których składamy deklaracje lub takie, które są naliczane z urzędu. Nie ma natomiast możliwości rozłożenia na raty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. – skąd to wynika?