W jaki sposób sprzedawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług powinien postąpić w przypadku zwrotu nadpłaconej przez klienta zaliczki, jeśli otrzymał ją w okresie, gdy korzystał ze zwolnienia z VAT?
To w jaki sposób rozliczyć zaliczkę otrzymaną przed utratą zwolnienia zależy przede wszystkim od tego, czy obejmowała ona część czy 100% ceny (o obu sytuacjach przeczytasz odpowiednio tutaj i tutaj). Może jednak wystąpić sytuacja, kiedy to sprzedawca będzie zobowiązany zwrócić część lub całość takiej zaliczki. Jak należy postąpić w takiej sytuacji?
Przez wzgląd na fakt, iż pobranie zaliczki miało miejsce w okresie, w którym przedsiębiorca korzystał jeszcze ze zwolnienia z VAT (niezależnie, czy obejmowała część czy 100% ceny), sama zaliczka nie została opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym nie ma przesłanek do korygowania VAT w związku z jej zwrotem (w całości lub części).
Co więcej, jeśli przedsiębiorca nie wystawił faktury zaliczkowej, nie ma wówczas obowiązku wystawienia faktury korygującej do pierwotnego dokumentu. Należy dodatkowo pamiętać, że zwracając w części otrzymaną zaliczkę trzeba przyjąć, że taka korekta dotyczy obrotu zwolnionego z VAT. W związku z powyższym należy rozliczyć ją za okres, w którym nastąpił zwrot zaliczki (chyba że jest wystawiana faktura korygująca, wówczas odpowiednim okresem będzie miesiąc wystawienia).
Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia podmiotowego 25 września 2018 roku otrzymał zaliczkę na 100% ceny, w wysokości 1 000 zł. Otrzymanych pieniędzy nie dokumentował on fakturą. Dnia 2 listopada, ze względu na przekroczenie limitu obrotów, przedsiębiorca ten stał się czynnym podatnikiem VAT. Dostawa towarów, na którą wpłacana była zaliczka została zrealizowana 15 listopada. Okazało się jednak, że cała transakcja kosztowała mniej – 800 zł. 19 listopada przedsiębiorca zwrócił swojemu klientowi nadpłaconą zaliczkę (w wysokości 200 zł). W takiej sytuacji nie koryguje on nic w podatku od towarów i usług i – co więcej – nie ma obowiązku dokumentowania takiej transakcji fakturą.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!