Zastanawiasz się jak dokonywać zwrotu podatku VAT w systemie TAX FREE? Przeczytaj artykuł na ten temat.
Ludzie zawsze lubili podróżować, a obecnie jest to tak łatwe jak nigdy wcześniej. Wiele osób przy okazji pobytu w innym kraju lubi również nabyć różnego rodzaju towary, które zabiera ze sobą do domu. W niektórych krajach unijnych, w tym również w Polsce został wprowadzony system TAX FREE i w dzisiejszej publikacji opiszemy na czym polega zwrot podatku podróżnym w tej formule.
TAX FREE daje prawo do zwrotu podatku VAT podróżnym, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terenie Unii Europejskiej. Warunkiem otrzymania takiego zwrotu jest spełnienie kilku warunków:
Od 1 stycznia 2022 roku TAX FREE obowiązuje w nowej odsłonie. Uruchomiona została e-usługa na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Dzięki nowej funkcjonalności wiele czynności związanych z obsługą zwrotów podatku VAT zostało zautomatyzowanych.
Zwrot przysługuje jedynie osobom, które nie mają stałego miejsca zamieszkania na terenie UE. Podróżny, który chce skorzystać ze zwrotu podatku VAT powinien podjąć następujące kroki:
Przedsiębiorca, który chce korzystać z TAX FREE musi podjąć kilka kroków:
Dokumenty sprzedaży w TAX FREE mogą wystawiać przedsiębiorcy, którzy spełniają warunki opisane poniżej:
Sprzedawca uprawniony do wystawienia dokumentu w TAX FREE | |||
---|---|---|---|
Prowadzi działalność na terytorium Polski | Dokonał rejestracji do podatku VAT | Posiada kasę fiskalną online | Dokonał rejestracji na PUESC w obszarze TAX FREE |
Wystawianie dokumentu sprzedaży polega na uzupełnieniu niezbędnych danych:
Ustawa o podatku VAT daje prawo do skorzystania z 0% stawki podatku VAT od dokonanej sprzedaży w TAX FREE po spełnieniu ustawowych warunków:
Otrzymanie dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium UE w terminie późniejszym, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia przedsiębiorcę do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymano dokumenty.
Minister Finansów wydał Rozporządzenie w sprawie ewidencji prowadzonej w TAX FREE. W tym dokumencie zostało szczegółowo opisane, jakie informacje powinny się znaleźć w takiej ewidencji. Z ewidencji będzie m.in. wynikało, jaka kwota podatku VAT została zwrócona podróżnym. Rozporządzenie obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku.
W praktyce mogą się zrodzić pytania i wątpliwości, które zostały opisane i wyjaśnione na stronach rządowych, a oto niektóre z nich:
Dokument TAX FREE jest przekazywany podróżnemu w uzgodniony z nim sposób – jako wydruk lub przekazanie na adres e-mail czy aplikację.
Dokumenty TAX FREE mogą być wystawiane jedynie przez uprawnionych kasjerów lub reprezentantów firmy.
Podróżny nie ma obowiązku przekazania paragonu fiskalnego przy zwrocie gotówkowym.
Anulowanie dokumentu wystawionego w TAX FREE jest możliwe tylko w przypadku kiedy dokument posiada status “Wprowadzony”. W momencie potwierdzenia na granicy przez funkcjonariusza celnego nie ma możliwości poprawy dokumentu, a taki dokument nie będzie stanowił podstawy do zwrotu VAT.
Niestety nie można wystawić jednego dokumentu TAX FREE do kilku paragonów fiskalnych, obowiązuje zasada jeden paragon fiskalny jeden dokument TAX FREE.
Przedsiębiorca, który podejmie decyzję o stosowaniu procedury TAX FREE musi pamiętać, że obsługa zwrotów od 1 stycznia 2022 roku odbywa się jedynie elektronicznie, poprzez rejestrację na PUESC. Z TAX FREE skorzystają jedynie te firmy, które posiadają kasę online. Stosowanie TAX FREE upoważnia do zastosowania 0% stawki podatku od takiej sprzedaży przy spełnieniu warunków ustawowych. Przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia w sposób rzetelny i niewadliwy ewidencji na potrzeby rozliczania VAT w TAX FREE.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!