Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek po zakończonym roku podatkowym przygotować i złożyć zeznanie roczne. Forma rozliczenia uzależniona jest od wybranej formy opodatkowania dochodów. W przypadku śmierci właściciela firmy rozliczenie roczne wygląda nieco inaczej i o tym będzie niniejsza publikacja.
Rozliczenie roczne po śmierci przedsiębiorcy – omówione zagadnienia:
Co się dzieje z numerem NIP w przypadku śmierci przedsiębiorcy?
Organy prowadzące ewidencję ludności po otrzymaniu aktu zgonu powiadamiają o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Zgodnie z ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników NIP nadany podatnikowi w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika wygasa, z wyjątkiem sytuacji, gdy dojdzie do ustanowienia zarządcy sukcesyjnego. Brak aktywnego numeru identyfikacji podatkowej powoduje wygaśnięcie z mocy prawa bytu materialnego firmy, a więc firma przestaje istnieć.
Czy można złożyć zeznanie roczne po śmierci przedsiębiorcy?
W tak trudnym momencie, jakim jest śmierć osoby bliskiej, najczęściej niespodziewana, nie można niestety zapomnieć o obowiązkach związanych z rozliczeniami z urzędem skarbowym jeżeli zmarły prowadził działalność gospodarczą. W takim przypadku są dwa wyjścia:
- Prowadzenie działalności gospodarczej jest kontynuowane jako przedsiębiorstwo w spadku.
- Działalność gospodarcza jest likwidowana.
W każdej z tych sytuacji spadkobiercy będą w odmienny sposób wypełniali swoje obowiązki względem fiskusa.
W pierwszym przypadku rozliczeń z urzędem skarbowym będzie dokonywał zarządca sukcesyjny. To właśnie on przygotuje i złoży zeznanie roczne z uwzględnieniem przychodów i kosztów za cały rok podatkowy, a więc również znajdą się tam kwoty z okresu, w którym przedsiębiorca żył.
W drugim przypadku spadkobiercy nie złożą rozliczenia rocznego w imieniu zmarłego właściciela firmy.
Jak będzie wyglądało rozliczenie roczne po śmierci przedsiębiorcy?
W przypadku niepowołania zarządcy sukcesyjnego złożenie zeznania rocznego po śmierci przedsiębiorcy nie ma charakteru obowiązku majątkowego, z którego muszą się wywiązać spadkobiercy, dlatego też nie będą oni składali zeznania rocznego za zmarłego przedsiębiorcę. Wysokość zobowiązania podatkowego za tę część roku, w której prowadzona była działalność gospodarcza przez zmarłego będzie określona w decyzji urzędu skarbowego odrębnie dla każdego spadkobiercy w takiej części, w jakiej mają udział w spadku. Podatek dochodowy wynikający z tej decyzji będzie podlegał wpłacie do urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.