|
|
2 minut czytania

Śmierć przedsiębiorcy a zeznanie roczne – czy trzeba je składać?

Jesteś spadkobiercą zmarłego przedsiębiorcy? Sprawdź czy musisz składać za niego zeznanie roczne.

rozliczenie roczne po śmierci przedsiębiorcy
Wakacje ZUS - ifirma.pl

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek po zakończonym roku podatkowym przygotować i złożyć zeznanie roczne. Forma rozliczenia uzależniona jest od wybranej formy opodatkowania dochodów. W przypadku śmierci właściciela firmy rozliczenie roczne wygląda nieco inaczej i o tym będzie niniejsza publikacja.

Co się dzieje z numerem NIP w przypadku śmierci przedsiębiorcy?

Organy prowadzące ewidencję ludności po otrzymaniu aktu zgonu powiadamiają o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy. Zgodnie z ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników NIP nadany podatnikowi w przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika wygasa, z wyjątkiem sytuacji, gdy dojdzie do ustanowienia zarządcy sukcesyjnego. Brak aktywnego numeru identyfikacji podatkowej powoduje wygaśnięcie z mocy prawa bytu materialnego firmy, a więc firma przestaje istnieć.

Czy można złożyć zeznanie roczne po śmierci przedsiębiorcy?

W tak trudnym momencie, jakim jest śmierć osoby bliskiej, najczęściej niespodziewana, nie można niestety zapomnieć o obowiązkach związanych z rozliczeniami z urzędem skarbowym jeżeli zmarły prowadził działalność gospodarczą. W takim przypadku są dwa wyjścia:

  1. Prowadzenie działalności gospodarczej jest kontynuowane jako przedsiębiorstwo w spadku.
  2. Działalność gospodarcza jest likwidowana.

W każdej z tych sytuacji spadkobiercy będą w odmienny sposób wypełniali swoje obowiązki względem fiskusa.

W pierwszym przypadku rozliczeń z urzędem skarbowym będzie dokonywał zarządca sukcesyjny. To właśnie on przygotuje i złoży zeznanie roczne z uwzględnieniem przychodów i kosztów za cały rok podatkowy, a więc również znajdą się tam kwoty z okresu, w którym przedsiębiorca żył.

W drugim przypadku spadkobiercy nie złożą rozliczenia rocznego w imieniu zmarłego właściciela firmy.

Jak będzie wyglądało rozliczenie roczne po śmierci przedsiębiorcy?

W przypadku niepowołania zarządcy sukcesyjnego złożenie zeznania rocznego po śmierci przedsiębiorcy nie ma charakteru obowiązku majątkowego, z którego muszą się wywiązać spadkobiercy, dlatego też nie będą oni składali zeznania rocznego za zmarłego przedsiębiorcę. Wysokość zobowiązania podatkowego za tę część roku, w której prowadzona była działalność gospodarcza przez zmarłego będzie określona w decyzji urzędu skarbowego odrębnie dla każdego spadkobiercy w takiej części, w jakiej mają udział w spadku. Podatek dochodowy wynikający z tej decyzji będzie podlegał wpłacie do urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

▶ Przeczytaj również: Zarząd sukcesyjny – zabezpieczenie działalności gospodarczej.
 

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Cała firma
w jednym miejscu?

Z Biurem Rachunkowym i aplikacją IFIRMA masz wszystko pod kontrolą i w jednym narzędziu!

już od 149zł/mies.
Zleć księgowość

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie